Ryzen uppgradering, lite input välkomnas!

Permalänk
Inaktiv

Ryzen uppgradering, lite input välkomnas!

Tja, går i uppgraderingstankar & är nästan redo att slänga iväg beställning på ovan, känns som det blir bra. Jag har ett bra nätagg, 1060 6GB, lagring & chassi sen innan som ska behållas. Spelar i 1080 / 60 FPS. Min gamla i5:a på 4 kärnor / 4 trådar @ 4Ghz börjar kännas trött...6 kärnor / 12 trådar @ 4.25Ghz i Turbo kommer nog skrämma lite liv

Jag har dock börjat streama, & tänker då att en 2700X med 8 kärnor / 16 trådar @ 4.35Ghz i Turbo är smartare

Snälla inga Intel rekommendationer, kört det alltid innan & vill testa något nytt & exotiskt denna gång

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12541944

Permalänk
Medlem

Du har koll på att AMD lanserar en ny serie processorer när som helst? Även nya grafikkort.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

@arowe17: Japp, tack för du säger men jag är i behov av det nu så jag kör

Permalänk
Medlem

Om du tar streaming någorlunda seriöst så skulle jag verkligen rekommendera en 2700x. Här har du en korg hur det skulle kunna se ut:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Sötast

Google bör kunna svara om det är stor skillnad på 12/16 kärnor vid streaming.

Hade också velat rekommendera att du väntar - men brinner det i knutarna så förstår jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dundaj:

Om du tar streaming någorlunda seriöst så skulle jag verkligen rekommendera en 2700x. Här har du en korg hur det skulle kunna se ut: https://komponentkoll.se/bild/eQLsa.png

Tack, ja det blir en 2700X istället Varför är Tomahawk modellen bättre? Bättre kvalitet? För jag behöver inte en massa extra funktioner eller så.

Skrivet av Allexz:

Google bör kunna svara om det är stor skillnad på 12/16 kärnor vid streaming.

Hade också velat rekommendera att du väntar - men brinner det i knutarna så förstår jag

Tack får Googla & det blir en 2700X istället

Ja det blir en 2700X istället. Har kollat upp lite av de du länkat & ser schysst ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Tack, ja det blir en 2700X istället Varför är Tomahawk modellen bättre? Bättre kvalitet? För jag behöver inte en massa extra funktioner eller så.

Tack får Googla & det blir en 2700X istället
Ja det blir en 2700X istället, 3000Mhz istället på minnena till nästan samma pris. Låter ju bra?

Tomahawk är ett väldigt bra moderkort om du väljer att överclocka processorn i framtiden. Sedan så vill man ha iaf 3200mhz på ramen när det kommer till ryzen processorer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@anon285333:

Tomahawk moderkortet är typ midrange Helt klart kapabelt för överklock utan massa onödigt bling!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

AMD berättar (högst sannolikt) nu på måndag morgon om vad och när nästa generation kommer. Jag hade verkligen åtminstone väntat med att beställa tills dess.

Permalänk
Inaktiv

Så ser det ut nu, bättre?

Permalänk
Inaktiv

@mill: Ah såpass, ja några dagar kan jag allt vänta, vad är det på flera års

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wicker:

@ChrilleCratzz:

Tomahawk moderkortet är typ midrange Helt klart kapabelt för överklock utan massa onödigt bling!

Okej, låter bra men vill gärna stötta Inet som inte har Tomahawk-modellen, men Gaming Plus har ju överklockning det med för framtiden.

Permalänk
Medlem

Eftersom att du streamar skulle du kunna ha din gamla burk som streamingdator som tar hand om det och köpa en 6kärnig CPU istället.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Kund

Argh, kan det bli Måndag snart så jag kan få leka xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom att du streamar skulle du kunna ha din gamla burk som streamingdator som tar hand om det och köpa en 6kärnig CPU istället.

En idé, men då får jag köpa en halv dator till som tar en massa extra plats, inget alternativ

Min nuvarande klarar streaming redan den galant faktiskt, tar inte så mycket extra. Annars är väl OBS jäkligt bra helt enkelt

Permalänk
Inaktiv

Hej, någon som vet om det är en 8-pin intern ATX kontakt även på Ivy Bridge moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Hej, någon som vet om det är en 8-pin intern ATX kontakt även på Ivy Bridge moderkort?

Det varierar från modell till modell.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Okej, tack. Försöker hitta info på vad mitt nuvarande Msi Z77A-GD65 använder. Ska uppgradera så hade varit bra och veta innan jag börjar mecka Står inget på deras officiella, störigt. EDIT: Det är samma *Phew

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

@perost: Okej, tack. Försöker hitta info på vad mitt nuvarande Msi Z77A-GD65 använder. Står inget på deras officiella, störigt.

Det har 8-pin, det syns både på bilderna på MSIs produktsida samt i manualen.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Insåg det också Tack!

Permalänk
Inaktiv

Så blev slutresultatet, tack alla för er input! 😍

Hemkommet!