Permalänk
Medlem

Dags att bygga om nätverket

Hej! Det börjar bli dags att bygga om nätverket här hemma, men vet inte riktigt hur jag skall bygga upp det, så lite hjälp hade uppskattats. Det är ett trevnåningsradhus som skall täckas in med Wifi och det är främst den biten som behöver stärkas upp. Just nu är det egentligen två nätverk som jag också tänkt bli av med.

Som det är uppbyggt nu så är det följande:
Mediaomvandlare (Fiber) som ger fyra portar ut från väggen. De olika portarna ger olika IP-adresser.

Port 1 -> Asus RT-N66U (Wifi-nätverk)
Port 2 -> Technicolor, från Comhem (Wifi-nätverk 2)

Från Technicolor-routern går två kablar. Den första till Comhems Tivo-box och den andra till en HTPC 1. Tivo-boxen kommer att försvinna inom kort och har även tänkt sluta använda Technicoloren helt.

Nätverket på port 1 ser ut som följande:
Port 1 -> Playstation 4
Port 2 -> Dreambox
Port 3 -> Mediaserver
Port 4 -> Gammal netgear router (100/100 inställd till switch) som i sin tur går till:
1. HTPC 2
2. Hemmabioreceiver

Utöver detta 9-10 olika wifi-enheter.

Det som skall göras är alltså egentligen att få in HTPC 1 i samma nätverk som resterande enheter och samtidigt förbättra wifi rent generellt. Just nu står Asus-routern på bottenplan och ger lite för dålig mottagning på översta våningen och på balkong. Vill helst dra om så lite kablar som möjligt och har haft följande tanke för hur nätverket kan byggas upp.

Mediaomvandlare -> Asus RT-N66U (Fortfarande med Wifi aktiverat)
Port 1-> Flytta Netgear "switchen"
Playstation
Dreambox
Port 2 -> Mediaserver
Port 3 -> HTPC 1
Port 4 -> Ny Wifi-router (Asus RT-AC68U?)
HTPC 2
Hemmabioreceiver

Har jag tänkt rätt i hur man skulle kunna koppla eller har jag missat någon väsentlig del? Är det kanske bättre att ha den nya routern först då den kommer hantera mer trafik och rimligtvis bör vara kraftfullare. Och har jag förstått det rätt om det "bara" är att sätta upp wifi-nätverken på bägge routrarna med samma SSID och kryptering för att få samma WIFI-nätverk på bägge två? (Roaming-assistant finns i min nuvarande router, är det något tro)

Jag hoppas att jag fått med allt och att någon kan hjälpa till med detta

Permalänk
Medlem

@swedie91: Nya routern är bättre att ha som första enhet, därefter skall övriga routers vara inställda som AP.
Från mediaomvandlaren är det ingen mening med att använda mer än 1 port till Internet, använder du 2 portar blir det olika nätverk.

Bästa täckning får du med en kabel dragen till varje våning och sedan en AP på varje våning.
Vån 1: Mediaomvandlare > router
Vån 2: AP
Vån 3: AP
Som AP på våning 2 och 3 kan du ha en router som är konfigurerad som AP.

Från routern kopplar du då in varje AP i varsin port, behöver du fler fysiska portar än vad routern/AP'n har så sätter du en switch i en av portarna.
Ha sedan samma SSID och lösen på båda AP och routern så kommer enheterna automatiskt ansluta till nästa AP om du går från vån 1 till 3.

Vilka enheter du sedan ansluter i vilken port spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Har varit inne på ungefär samma. Tanken är att bara använda en port från mediaomvandlaren, att jag har använt två tidigare har bara varit av bekvämlighetsskäl. Men har haft rätt tankegångar i så fall, så får jag finurla vidare på kabeldragning osv.

Permalänk
Medlem

Ja du kan göra så som du tänker. Den andra routern i kedjan ställer du in som AP

Skickades från m.sweclockers.com