Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av PsyCor:

Det enda rätt är att man brer på den gropiga sidan, som tidigare sagt är den platta sidan gjord för att vara nedåt mot bord/tallrik etc.

Jag förstår inte riktigt det här "botten-tänket" på en hårdmacka. Är det någon som nånsin haft problem att balansera en brödbit med håliga sidan nedåt? Den är väldigt stabil i båda fallen
(Om något tror jag den håliga sidan är flexiblare för ett ev ojämnare underlag)

Plana sidan uppåt för min del:
- Den är lagom skrovlig vilket gör det lätt att välja en lagom spridning av smöret. Vill man lyxa med lite tjockare lager så går det alldeles utmärkt, eftersom det finns en yta för smöret att bita fast i. Vill man köra lite mer lean, så kan man fixa det med, med lite striktare hårdare skrapande.
- Den är jämn och plan, vilket gör att man får en fin fördelning utan konstiga små klumpar av smör.

Inte svårare än så!

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar / Halmstad
Registrerad
Apr 2012

Jag brer (givetvis) på den platta sidan, då den upperbart är anpassad för pålägg med tanke på att den är platt. Såg att flertalet även brer tekakor (?!?!?!?!) på den runda sidan, wtf?? Det är för mig obegripligt hehe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Plana sidan, men kör mestadels rågrut till vardags så det är inte så stor skillnad. På Hönökaka så blir det dock den håliga men på polarkaka beror det på ifall jag ska pålägg eller ej (och i viss mån hur torrt brödet är), inget ytterligare pålägg eller torrt bröd: Den håliga sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Platta sidan såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/MSI RTX 2080 Super/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/G602/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Platta sidan tror jag. Man vill ju ha ett jämntjockt smörlager

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2018

Jag ser tydliga paralleller mellan att smöra den gropiga sidan och att hänga toalettrullen åt fel håll. Visst går det, men man får ägna sig åt detta i ensamhet om man inte vill bli permanent stämplad som ärkeplanta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utlandet
Registrerad
Nov 2008

Tänker aldrig på vilken sida, brer på den som råkar hamna upp. Finns större frågor att ägna min uppmärksamhet åt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Sambon brer på gropiga sidan och så undrar hon varför vi inte är gifta efter 20 år

MacBook Pro 15" Touch - Asus XG Station Pro - Sapphire Pulse Vega 56
Louqe Ghost S1 - Asrock Phantom Z390 - 8700K
PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Bryr mig inte vilken sida smöret hamnar på, försök lämna det bakom dig istället och gå vidare!

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair X470 VII Hero - G.Skill @ 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Mar 2012

Haha vilket unikt svenskt problem, den här är en av de bästa trådar jag läst!

Gropiga sidan för mig - då blir det mer smör och mindre torr!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Vad för sorts galenpanna smörar den gropiga sidan?!

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Självklart smörar jag en plana sidan. Jag är ju ingen psykopat!

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

På den plana sidan, annars blir det en massa smörklumpar i brödet. Jag säger dock att det inte finns något rätt och fel i frågan – det är trots allt inte som "ostbågar vs ostkrokar", där ostkrokar är uppenbarligt och otvetydigt fel.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Injen:

Med en smörkniv!

Äru galen människa? Man använder ju en vanlig kniv från serverings-sättet?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Då jag ytterst sällan "bara" tar 1st knäckeskiva, utan kör oftast på 2st direkt, så för att ingen av dem skall känna sig utesluten eller bortglömd, får den ena sin fina sida smörad, och den andra en solklar smörad ovansida.

Alla nöja , alla glada, även jag som sedan får äran att smaka på dem båda.

Mobo: ASUS Maximus hero X | CPU: i9-9900k | GPU: 2 x Colorful 1080ti Vulkan ad | RAM: G.Skill Trident Z rgb 32GB DDR4 3200MHz | PSU: Corsair RM850x gold | Chassi: Corsair 460X | Kylning: Custom Loop |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2: M.2 Intel 660p 2Tb | HDD ext: WDMybook 8 tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Naga:

Den platta sidan är platt av en anledning, det är undersidan, som är gjord för att ligga nedåt. Givetvis brer man den gropiga sidan.
nackdel: det blir smörgropar
fördel: man gör rätt.

Smörgroparna är ju det man vill ha!

MSI Mpower z77
i5 3570k @ 4,1 , kylning Antec 920
8GB 1600MHz corsair vengeance
2x 670 sli (Evga 670 2GB, Zotac 670 2GB)
Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Jag är glad att vi är många som brer rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Plana sidan, smör är inte gott, bara bra som "klister" till pålägget.
Snart kommer tråden "Kex eller chex" .... Om det inte redan finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Plana sidan. Det blir ju så sjukt mycket smör när man kör på gropiga sidan, att man lika gärna kan äta ur smörpaketet med en sked.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Varför blir jag inte det minsta förvånat att denna fråga dyker upp på detta forum...

Påminner mig om att Mormor berättade att hon blev tillsagd när hon var liten att de bredde på fel sida när de skulle bre mackor i skolan vid någon tillställning, måste ha vart på 1930 talet, Så diskussionen verkar ju knappast ny...:D

När jag var liten bredde jag således alltid på "fel sida" med flit...

Officiellt sett verkar det vara vad jag alltid uppfattat som undersidan/avigsidan, dvs den sida brödet har legat då det bakades man skall bre tydligen, orsaken verkar ha varit att smör ansågs dyrbart och inte fick slösas i onödan, så när man var bortbjuden skulle man således visa sig litet fin i kanten och bre på den sida där det ansågs att det gick åt minst mängd smör...

Hur man förväntades göra med symmetriskt format knäcke som tex rågrut (som också är min favorit) förtäljer dock icke historien...

SVARA!!

Daisy, Daisy... A bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Gropiga sidan är ju framsidan så det känns mest naturligt att bre på den tycker jag, sen blir det ju mer smör på mackan då, kanske inte uppskattas av alla.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Givetvis den gropiga sidan! Det är bara pöbeln som brer på UNDERSIDAN? Enda som respass på att bre på undersidan är australienare.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av cider123:

Äru galen människa? Man använder ju en vanlig kniv från serverings-sättet?!

https://i.imgur.com/BteB7Es.png

Vad är en ovanlig kniv? 🤔
Nej men vissa har ju sådana knivar som smörknivar.
Jag har ju både i plast och utan de vassa taggarna på som smörkniv
Den du länkade har ju taggarna på bilden och dessa har jag till middagen när man ska dela maten,annars kan man ju inte dela maten 😎

WoWClassic: LOGISYS Dracula | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 975 Extreme| Kylare:DarkRock Pro 4| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Geforce GTX 9800+ | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud:Sound Blaster X-Fi Series/ Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012
Gaming Laptop: Lenovo Legion Y530

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av iller:

Finns inget som är fel.

Smör, bröd och pålägg.

Vilken sida eller ordning ni tar det i gör detsamma. Allt blandas i magen.

Spara tid genom att köra allt i en mixer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Ni som brer på den gropiga sidan måste ju ha någon bokstavskombination. Fast på knäckebröd har man bara kaviar så behöver aldrig bre något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

@Aktsu (och alla andra som anser att man måste bre gropiga pga. hur de bakats):
Tillämpar ni det när ni äter den övre frallhalvan också?

Jag brer smör på plana, men använder gropiga för t.ex. leverpastej och annat man vill ha ett tjockare lager av då det är lättare att smeta av en lagom mängd (då utan smör under).

Dock så brukar jag inte bre alls för det mesta nu för tiden. Jag föredrar knäckebröd med smör, och endast smör, och då jag är singel är det ingen i hushållet som ha något emot att jag bara skrapar smör på knäckebrödskanten innan varje tugga istället. Så behöver man inte ödsla tid på att bre sina knäckebröd, eller diska efteråt #99problems

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Den sidan som hamnar uppåt brer jag på.

Livet är för kort.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jan 2008

Man brer väl på den platta för där är det lättast att bre och går åt minst mängd smör för att täcka. Så vida man inte vill ha extra mycket smör.

Att knäckebrödet ligger mer stabilt med platta sidan låter helt galet. Spelar väl ingen roll...

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm: Acer Predator XB271HU || Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Fast ibland bryter jag mindre bitar av knäcket och drar i smörpaketet så man får rikligt med smör på biten.
Typ som att dippa.

1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Det händer att jag brer på den platta sidan, men bara på nattmackor när ingen ser det...

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| LXQt|