Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Viktorph:

Häller ni i flingorna före filen också?

Skickades från m.sweclockers.com

ja

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Det är helt en smaksak vilken sida man väljer.

Den gropiga om man vill ha dig mycket smör, den platta om man inte vill ha så mycket smör.

Don efter person.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, du får nog justera det så att det fungerar, jag brukar höfta rätt mycket när jag lagar dem.

Hehe, ja jag får testa lite. Men oerhört glad att du lade ut receptet ( vet inte om det är för att jag precis börjat semestern eller om jag bara är förnöjd) Tack igen!

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Valonen:

Hehe, ja jag får testa lite. Men oerhört glad att du lade ut receptet ( vet inte om det är för att jag precis börjat semestern eller om jag bara är förnöjd) Tack igen!

Har man för mycket mjöl blir de plattare och ganska hårda, men de brukar gå att äta ändå, ha ha.
(För litet ger sig själv då de inte går att kavla ut i så fall...)

Jag brukar köra kanske 2/3 rågmjöl och 1/3 vetemjöl så håller de samman bättre. (Man kan så klart också göra dem på enbart vetemjöl, dock inbillar jag mig att det är litet mindre hälsosamt... )

Daisy, Daisy... A bicycle built for two!

My level of sarcasm dempends on Your level of ignorance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008

Frågan e ju helt åt skogen, man brer ju smör och inte knäcke på knäckebrödet.
Tala om tårta på tårta liksom.

Rota3: Intel Core i5 2500k - Radeon 370X 3GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Stefflo:

Problemet om man inte använder smör är att ostskivan enklare faller av, samma gäller skinka och skivbar leverpastej också.
Jag brer givetvis på den gropiga sidan då det är den rätta, den plana sidan ska vara ner mot bordet. Det säger sig självt. 😀

Jo, men man är ju stadig på handen! 😉

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Stefflo:

Jag brer givetvis på den gropiga sidan då det är den rätta, den plana sidan ska vara ner mot bordet. Det säger sig självt. 😀

Skillnaden i planhet är försumbar... Eller märker du någon praktisk skillnad i stabilitet med plana eller gropiga sidan neråt?
Jag förstår inte det här resonemanget alls

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Köpte Leksands knäckebröd med sötpotatis och bönor. Fastnade för det direkt, det är snäppet krispigare och har en god smak. Problemet är att det är cirka 40% dyrare än vanligt knäckebröd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag antar att alla som brer smöret på den slätare sidan av knäckebrödet också häller upp sitt kaffe på den mindre gropiga sidan av sin mugg...

Men vem är jag att döma, folk får göra som dom vill, även om det är fel

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Galna människor i den här tråden, inte nog med att ni brer på fel sida av knäckebrödet, ni äter ju fel knäckebröd också.

Rågrut är vad som gäller och man brer på ovansidan och inte på undersidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

en ickefråga:)
Givetvis är den gropiga sidan rätt sida att smöra på och ha pålägg på.

Titta på alla bilder på brödpaket så ser ni att påläggen ligger på den gropiga sidan.
Även utan pålägg så fotas alltid den gropiga sidan. Alltså är den sidan ovansidan.

Har ni någon gång sett en limpa ligga med plana sidan uppåt i reklam eller på bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av kribb:

Titta på alla bilder på brödpaket så ser ni att påläggen ligger på den gropiga sidan.
Även utan pålägg så fotas alltid den gropiga sidan. Alltså är den sidan ovansidan.

De visar håliga sidan bara för att den estetiskt är lite mer spännande (och mer typiskt knäckebröd kanske) än andra sidan.

Ett bra exempel på det är den här bilden... På en dubbelmacka så brer de på plana sidan uppenbarligen.

Det viktiga är alltså att visa den håliga sidan uppåt, inte att bre på den sidan.
En estetisk fråga alltså och inte en praktisk fråga.

Skrivet av kribb:

Har ni någon gång sett en limpa ligga med plana sidan uppåt i reklam eller på bild?

Dålig jämförelse som redan nämnts i olika sammanhang här.
Ligger en hårdbrödskiva sämre om platta eller håliga sidan är neråt?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Självklart den gropiga sidan.
Äter Wasa Havre, perfekt så man får extra smör när man smörar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Roger W:

Det viktiga är alltså att visa den håliga sidan uppåt, inte att bre på den sidan.
En estetisk fråga alltså och inte en praktisk fråga.

Och alltså är den gropiga sidan ovansidan på brödet.
Det är så brödet gräddas och kommer ut ur ugnen och det är så brödet fotas i reklam.
Gäller inte bara knäckebröd utan sök även på polarbröd eller annat bröd av samma sort så ser du att alla foton från dessa leverantörers reklam och hemsidor visar den gropiga sidan uppåt.

Man får naturligvis smöra på vilken sida som helst men om du frågar mig så finns det ingen anledning att smöra undersidan på en macka när ovansidan går lika bra samt är trevligare att titta på.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

På den kortaste sidan...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Naga:

Den platta sidan är platt av en anledning, det är undersidan, som är gjord för att ligga nedåt. Givetvis brer man den gropiga sidan.
nackdel: det blir smörgropar
fördel: man gör rätt.

Smörgropar? Du får det att låta som något negativt.

Smör (ekologiskt) är en av de mest hälsosamma råvarorna du kan äta.

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Kör på gropiga sidan eftersom man får lite mer smör och det binder även alla eventuella fröer om det är ett sådant knäckebröd.

Har testat andra sidan men det kändes fullkomligt vansinnigt, skäms än idag...

MoB: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av dmutm:

Hej!

För mig har det alltid varit självklart vilken sida man brer knäckebröd på, den plana sidan - ej den gropiga. Men på senare tid har jag mött människor i min vardag som brer på den gropiga sidan, våra blickar möts och sedan har det inte varit mer med det.

Men nu är det så att jag nyligen åt middag med några vänner. En ny människa har tillkommit i våran vänskapskrets, och den människan brer enligt min åsikt på fel sida. Vi iakttog snabbt varandras sätt att bre smör, och den andra människan tog första steget i att fråga hur jag kan bre på fel sida; det hela ledde till långa argumentationer från vardera sida om vad som är rätt och fel.

Tänkte höra med er, vilken sida brer ni smör på? Samt vilka för- och nackdelar ser ni med vardera sida?

Det här är uppkommet ur den löjliga ideologin, som cementerades i slutet på 80-talet med start i en TIME magasin-artikel 1984, om att fett skulle vara farligt för oss människor att konsumera. Det hela byggde på en man som hette Ancel Keyes, vilken cherrypickade sina test-data från länder över världen som skulle bekräfta hans teori.
En teori som från början uppkom av att man tvångsmatade kaniner med kost bygg på väldigt höga fettnivåer. När kaninerna blev sjuka så bara antog man att människor har samma fysiologi. Men en kanin och en människa har väldigt olika förutsättningar evolutionärt.
Finns mer att läsa om detta om man vill. Google it!

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEw...

Det har givetvis resulterat i att folk insåg att man kan bre på den plana sidan för att minska mängden fett på sin smörgås.

Givetvis trams. Smör är inte farligt och dessutom är väldigt stark smakförstärkare då det innehåller både fett och salt.
Något som man gärna vill ha i sin mat, inte sant?

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003

Den gropiga sidan förstås.
Med diverse knäckebröd med fröer och salt och annat gott så hamnar ju allt det goda på bordet om man smörar på undersidan.

Den kniviga frågan är ju hur knäckebröd skulle ha byxor om knäckebröd hade byxor. På långsidan eller på kortsidan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Naga:

Den platta sidan är platt av en anledning, det är undersidan, som är gjord för att ligga nedåt. Givetvis brer man den gropiga sidan.
nackdel: det blir smörgropar
fördel: man gör rätt.

Precis!

Man kan dock med lite snits dra smörkniven i skårorna för att skrapa ur överflödigt smör (varför man nu skulle vilja göra det).

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!
[ [ MSI X470 Gaming Pro Carbon ⦿ Ryzen 3600 ⦿ Dark Rock Pro 4 ⦿ G.Skill Flare X 3200MHz CL14 (2x8GB) ⦿ Intel 660p M.2 1 TB ⦿ ASUS 1070 ROG Strix Gaming ⦿ Corsair RM750X ⦿ Define C TG ⦿ Corsair LL120 x3 ⦿ Corsair LL140 x2 ] ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Skrämmer mig att så många smörar den gropiga sidan. Vilka monster lixom ?

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Doktorand - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

hur kommer man ens på att smöra på undersidan?
det är ungefär som att vända djuptallriken upp och ner och fylla med mjölk/fil/yoghurt etc med motiveringen att det inte äter lika mycket om den är upp och ner
helt förbluffad att så många smörar på undersidan :X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Tur att det är majoritet som brer på rätt sida i alla fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Skrutto:

Smörgropar? Du får det att låta som något negativt.

Smör (ekologiskt) är en av de mest hälsosamma råvarorna du kan äta.

Sant, själv äter jag bara smör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

alltid den gropiga sidan, man är ju inte sinnessjuk att bre på fel sida

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Jag brer mitt på långsidan. Fight me.

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Självfallet den platta sidan, man vill ju inte ha ett kilo smör på varje macka.

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Dec 2003

På båda sidorna, brödet har kanter av en anledning !
Nämen gropig av den enkla anledningen att det alltid känts som ovansidan men
nu när jag funderar på det kanske jag ska börja på plana/undersidan bara för att testa !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Givetvis drar man smör på den groppiga sidan,,sen lägger man på 2 skivor salami och 3 skivor ost.
sen öppnar man sop påsen och slänger den och tar sig en whiskey istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Dolesen:

Givetvis drar man smör på den groppiga sidan,,sen lägger man på 2 skivor salami och 3 skivor ost.
sen öppnar man sop påsen och slänger den och tar sig en whiskey istället.

Inte steg tre om man har en hund...

Daisy, Daisy... A bicycle built for two!

My level of sarcasm dempends on Your level of ignorance.