Cyberpunk 2077 får stöd för global ljussättning via ray tracing

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Cyberpunk 2077 får stöd för global ljussättning via ray tracing

Det väntar finslipad ljussättning i ett av nästa års mest efterlängtade spel. CD Projekt Red samarbetar med Nvidia för att ta ray tracing till Cyberpunk 2077.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Betyder detta att spelet har stöd för directx 12 alternativt Vulkan? Eller fungerar detta på directx 11 också?

Mac OS X - Windows - Linux

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fumped:

Betyder detta att spelet har stöd för directx 12 alternativt Vulkan? Eller fungerar detta på directx 11 också?

Med största sannolikhet rör det sig om DirectX Raytracing, vilket innebär DirectX 12.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@JonasT: Mysigt, då slipper vi nog stuttering där det är överdrivet med NPCer och explosioner

Mac OS X - Windows - Linux

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Och där kom anledningen till att skaffa ett RTX-kort tills nästa år..

Skämt åt sido, kul att fler titlar rullar ut med stöd... Hoppas denna implementering blir bättre än föregående.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

inget plus i kanten för min del, ser hellre en bra implementering av HDR.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2018

Underbart. nVidia just killing it. Detta och sen Watch Dogs 2 med raytracing stöd mm livet e gött

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av emilakered:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004

Det här kan bli "killer app" för mig. Som får mig att börja fundera på att köpa ett raytracing kort och inte bara se det som en techdemo.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av _Merc_:

inget plus i kanten för min del, ser hellre en bra implementering av HDR.

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Låda Corsair Obsidian 1000D
Mammabräda Asus x570 Crosshair Formula XIII CPU AMD 3900X
GPU Amd 5700X Watercooled RAM 16GB Galax HoF OCLAB 4600Mhz
PSU Phanteks Revolt 1200W SSD Corsair MP600 1TB M.2, Samsung 970 Evo 1TB Display LG B7 65" Oled Watercooling Barrow pump, Next Vision Block 480+480+280+140

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Jag är jävligt intresserad av att veta hur detta skulle skala på dubbla 2080Ti då jag är i marknaden att köpa ett till snart. Hade velat komma upp i 100FPS+ på mina 5120x1440

Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1. | Magmoor V3 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit | Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer | Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900 | Lavender | Custombygge i Lian Li PC-Q37 | Aquatic Ambiance | Min main rigg i PC-011 Dynamic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2010

Najs, global illumination är enligt mig den implementation av RTX som ger mest för spelet. Metro Exodus är ju ljuvligt vackert med detta påslaget. Fick stanna upp flera gånger bara för att beskåda hur ljuset blir så naturligt i sceneriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Håller helt med, och hoppas innerligt att jag kommer spela spelet på min TV med HDR påslaget nästa vår. Kan bara tänka mig hur det ser ut under natten med allt glow från neonskyltar och annat

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

Har man kollat Film/Serier i Dolby Vision på Oled alt spelat nått spel med riktigt bra HDR implementation så förstår man.

Låda Corsair Obsidian 1000D
Mammabräda Asus x570 Crosshair Formula XIII CPU AMD 3900X
GPU Amd 5700X Watercooled RAM 16GB Galax HoF OCLAB 4600Mhz
PSU Phanteks Revolt 1200W SSD Corsair MP600 1TB M.2, Samsung 970 Evo 1TB Display LG B7 65" Oled Watercooling Barrow pump, Next Vision Block 480+480+280+140

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Hörde att gameplayet ska släppas till pöbeln i slutet av augusti detta år, dock är detta rykten.

Skrivet av Defender:

Har man kollat Film/Serier i Dolby Vision på Oled alt spelat nått spel med riktigt bra HDR implementation så förstår man.

Visst, men det är också väldigt beroende av vilken panel du har. Sen är implementationen av HDR väldigt annorlunda, det finns ett brett spann och ingen uniform standard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säffle
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

HDR i Half-Life 2 vs HDR på skärmar är två olika saker.

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av leffo1:

Najs, global illumination är enligt mig den implementation av RTX som ger mest för spelet. Metro Exodus är ju ljuvligt vackert med detta påslaget. Fick stanna upp flera gånger bara för att beskåda hur ljuset blir så naturligt i sceneriet.

Spelade du med det på hela spelet eller provade du gå in i inställningarna och slå av/på RTX för att jämföra?

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Tyvärr bara visning, ingen capture. Antagligen lär de visa samma gameplay för alla senare, precis som i fjol.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Qrush:

HDR i Half-Life 2 vs HDR på skärmar är två olika saker.

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Och man ska inte glömma att redan innan det så kom bloom hysterin, minns att Far Cry gick väldigt långt med det. Fick skriva lite commands för att ta ner det några snäpp. Och det var i början en enorm prestationsförlust att ta på det.

Problemet med HDR är att tekniken inte ens är standardiserad, inte alla TV har t.ex. HDR10, utan har en annan teknik.

Ryzen 3600, 16GB 3200Mhz, Asus PRIME B450-PLUS, 750GB Crucial MX300 + 16TB WD, MSI rx480 8GB, Sound BlasterX AE-5, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Det är fortfarande två helt olika saker. HDR i HL2 handlade om tone mapping i motorn, lek med ljuset för att simulera hur ett öga beter sig när du till exempel går från ett mörkt till ett upplyst område. Det var fortfarande 8-bitars färgdjup när datan väl hamnade på skärmen, för cirka 16 miljoner nyanser. Visst kunde CRT och plasma i många fall ge djupare svärta än LCD, men i grunden bara 0-255/235 per kanal.

HDR anno 2019 handlar om 10-bitars paneler i botten, kombinerat med möjlighet att skicka ut betydligt mer ljus jämfört med innan. Detta, plus riktig svärta via OLED eller local dimming, ger möjlighet till betydligt större dynamik i bilden. Där HL2 "fuskade" för att visa övergångar mellan ljust/mörkt kan riktig HDR visa det allra svartaste och det allra ljusaste på samma bild, samtidigt. Till det kommer att 10-bitars färger i sig ger 1024 nyanser per kanal, jämfört med 256 innan. Det ger alltså bokstavligt över en miljard olika värden, att jämföra med 16 miljoner innan.

Här är en tråd på Reddit som tar upp samma ämne: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/51ve27/the_dif...

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Fast HDR på TV/Skärmar är mer än bara mjukvara där ljusstyrkan uppnår betydligt högre nivåer(1000+ nits på LCD, omkr 6-700 nits på OLED samt runt 2-300 på en icke HDR-skärm) samt att färgdjupet är större där HDR10 använder 10bit samt Dolby Vision använder 12 bit färgdjup, icke HDR-skärmar använder 6 eller 8bitars färgdjup.

HDR i HL2 är ju mer en ljussättningsteknik som simulerar hur ögonen anpassar sig efter exponering, t.ex. kollar du upp mot solen i HL2 så blir bilden ljusare.

Det stora med HDR för mig är att det ser förbannat bra ut om spelen tone mappas rätt. Spider-Man till PS4 samt Assasins Creed: Origins är de bättre HDR-spelen jag spelat.

*edit* emil var före

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av emilakered:

Det är fortfarande två helt olika saker. HDR i HL2 handlade om tone mapping i motorn, lek med ljuset för att simulera hur ett öga beter sig när du till exempel går från ett mörkt till ett upplyst område. Det var fortfarande 8-bitars färgdjup när datan väl hamnade på skärmen, för cirka 16 miljoner nyanser. Visst kunde CRT och plasma i många fall ge djupare svärta än LCD, men i grunden bara 0-255/235 per kanal.

HDR anno 2019 handlar om 10-bitars paneler i botten, kombinerat med möjlighet att skicka ut betydligt mer ljus jämfört med innan. Detta, plus riktig svärta via OLED eller local dimming, ger möjlighet till betydligt större dynamik i bilden. Där HL2 "fuskade" för att visa övergångar mellan ljust/mörkt kan riktig HDR visa det allra svartaste och det allra ljusaste på samma bild, samtidigt. Till det kommer att 10-bitars färger i sig ger 1024 nyanser per kanal, jämfört med 256 innan. Det ger alltså bokstavligt över en miljard olika värden, att jämföra med 16 miljoner innan.

Här är en tråd på Reddit som tar upp samma ämne: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/51ve27/the_dif...

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

"Raytracing e bara en gimmick"

Alla på Internet som inte kan ett skit om 3D.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av The Kristoffer:

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

Jag gick från plasma till OLED och det är en betydande skillnad enligt mig. I dagsljus när solen skiner in är det väl strunt samma vad man har, men i ett mörkt rum märks det tydligt om något är svart eller bara nästan svart.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Belysning är trevligt, men jag ser mer fram emot att ha riktiga reflektioner där man kan se omgivningen i glasrutor, billack, vattenpölar. Jag tror att det skulle kunna ta stealth-mekaniken till nästa nivå i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Kan du länka till något exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| LXQt|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av The Kristoffer:

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

smaken är ju som baken, jag blir grymt imponerad av bra implementerad HDR i spel och film på min XF9005. Det lyfter absolut upplevelsen för mig.

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..
Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.
Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons
Konsol: Xbox One X och PS4 Pro