Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Jag kör med V-sync i MSFS2020 avstängd, jag har V-Sync aktiverat i nvidia kontrolpanelen (stänger aldrig av). Annars inget mer speciellt där.

Jag ändrar även de här i kontrollpanelen.

Läge för energispar ändrar jag till maximal prestanda.
Texturfiltrering kvalitet ändrar jag till hög prestanda.

Permalänk

Någon som kör en enklare 60hz skärm och med ett 1070 eller liknande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Utmaning: Landa på MA36 utan att googla den flygplatsen först.

Fick ett jobb i OnAir att flyga dit. Jisses. Cirklade 15 minuter första gången utan att vara helt säker på var den var. Så jag försökte landa i närheten för att tvinga fram ett lyckat jobb. Slutade med krasch.

Inför nästa försök googlade jag denna privata bana. Antar att den är lättare att se i verkligeheten. Flög de sista 5 miles på full flaps och 50-60 knop. Lyckades se "skåran" i skogen fick ner planet med 20-30 meter till godo. Har ingen aning hur jag ska komma därifrån.

Permalänk

Allvarligt! Har det kommit någon uppdatering under natten? Flög i går utan större bekymmer, men nu när jag ska logga in så tar det evigheter att komma in. Mycket längre än tidigare.

Håller på med Bush trips (Nevada) och blir lika sur varje gång jag ska börja där jag slutade. Får ingen som helst information om färdväg eller hjälpmedel i överkant/sidorna av rutan. Försöker starta om allt igen och det blir likadant igen. 3:e eller 4:e gången så laddar inte ens uppdraget utan rutan blir svart och jag måste avsluta programmet med Ctrl+Alt+Del.

Snacka om halvfärdigt spel. Dessutom betalade man 1300 spänn för skräpet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Någon som kör en enklare 60hz skärm och med ett 1070 eller liknande?

Exakt så.
V-sync av i spelet, standardinställningar i NV Control panel.
Jag har iofs lägre framerate än jag skulle önska, ffa i glass cockpits, men inga nämnvärda problem med stuttering eller extremlåg prestanda som <15 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Okej. Försök tre:

Väljer att installeraren ska installera spelet på D: (I windows store)
Får upp nedladdningsfönstret när jag startar spelet. Den föreslår en path med AppData på C: Jag vill ha detta på D: (därav att jag valde det vid installationen). Så jag skapar en folder på D: och sparar "Recommended Content" där istället.

Redan här känns saker konstiga på något vis. Sen ska man ju välja ett ställe för rolling cache med. Blir D: jag kommer välja där med.

Har jag gjort något fel so far? Har för mig att andra spel från Microsoft (Forza Horizon 4 exvis och Forza Motorsport 6) betett sig himla underligt när de legat på min D: SSD. Trodde först detta var inbillning - eller kan det vara så att spel funkar sämre på en annan SSD eller enhet? Känns ju väldigt märkligt i så fall.

Några tankar om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Jag har också installerat MSFS på en separat SSD (D:) och har lagt rolling cache där också. Har inte upplevt något konstigt pga det.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Utmaning: Landa på MA36 utan att googla den flygplatsen först.

Fick ett jobb i OnAir att flyga dit. Jisses. Cirklade 15 minuter första gången utan att vara helt säker på var den var. Så jag försökte landa i närheten för att tvinga fram ett lyckat jobb. Slutade med krasch.

Inför nästa försök googlade jag denna privata bana. Antar att den är lättare att se i verkligeheten. Flög de sista 5 miles på full flaps och 50-60 knop. Lyckades se "skåran" i skogen fick ner planet med 20-30 meter till godo. Har ingen aning hur jag ska komma därifrån.

ska jag göra Vad hade du för plan när du gjorde detta

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

ska jag göra Vad hade du för plan när du gjorde detta

Cessna 172 G1000. Landade på bana 21 (tror jag).

Permalänk

OKej. Spelet är ominstallerat.

Allting ska ligga på D: (SSD)
Gjorde en Rolling Cache på 30Gb
Provade Vsync på och av i spelet. Märkte ingen större skillnad (konstigt). Mindre hack utan.
Men visst - det hackar ännu. Inte lika påtagligt som förut, men hackandet finns där allt.
Det märks nog även i menyerna där animationerna inte är mjuka heller.
Kör på HIGH som inställning - vet inte om det är för högt för min maskin?
(R1600 at 3.8, GTX 1070 stock, 16Gb minne, 2 X 22D....och B450-F moderkort.
Har just nu inte ändrat något i Nvidias kontrollpanel. Däremot gick jag ifrån energiplanen "high performance" till Windows Balanced. Vet inte om det gör någon positiv skillnad?

What else? Alltså, det är mjukare...men det hackar från och till....ja, rätt ofta vill jag påstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Jag skulle säga rent spontant att det är för höga inställningar för dig baserat på att du har ett 1070. Jag har ett 2070Super och kör på high. Du borde nog utgå ifrån medium och tweaka inställningar baserat på det.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Cessna 172 G1000. Landade på bana 21 (tror jag).

Roger that, dagens uppdrag då helt enkelt. Återkommer hur det går

Edit:
Okey, Flög från Beverly region airport till MA36. Första gången jag kom dit var det bara WTF, snurrade ett par varv tills jag också insåg vad det var. Första landningen kom jag ner rätt men hann inte stanna helt till slutet men lyckades andra. Det är inte lätt att vända en Cessna iallafall där jag står nu, här hade man velat haft reversible thrust hahaha.

Den var lurig helt klart

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Har du testat utan cache? (Jag har visserligen inte hört något om strul med det, men värt att testa.)

Vilken sorts prestandaproblem är det du har mer specifikt? Har du OK framerate förutom att det stannar helt, eller ganska kass framerate konstant?
Har du slagit på developer tools (i inställningarna) och kollat FPS-mätaren där? Den visar var flaskhalsen ligger just nu.

Vi har ju väldigt lika specs, och jag ställer in på "high-end" som bas och ökar texturinställningarna till Ultra. Det funkar rätt bra till lättare plan (typ Icon A5, Cessna 152, VL-3 med flera som saknar många stora skärmar), oftast runt 40-45 fps, ibland uppåt 55.
Tyngre plan funkar däremot kasst nog att jag låter bli dem just nu. Kommande patchen ska hjälpa "significantly" med det, vi får se hur det blir i praktiken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas: Jag hade iallafall aldrig testat developer mode, fick jag vatten på kvarn att jag hålls tillbaka av min 4790K (vilket jag visste men ändå). Ryzen 3900X here I come. (Nej jag tänker inte vänta på nästa släpp på 4000 serien)

Dock så upplevde jag att det var betydligt hackigare för mig med det läget aktiverat. Kanske bara var inbillning

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det är inte lätt att vända en Cessna iallafall där jag står nu, här hade man velat haft reversible thrust hahaha.

Den var lurig helt klart

Huh. Såg nu på airnav.com att det är enbart en heliport. Helipad 1: 12x12 meter.

Tur att man står rättvänd när man laddar in igen. Ska bli spännande att komma upp.

Permalänk
Medlem

@ppr74: ja makes sense för det var ingen lång stäcka att landa på, det gick ju dock

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Fick upp den. Manual pushback (Shift+P) till änden av banan. Spak fullt bakåt vid 50 knots så stall-varningen gick bananas och sen direkt hålla level precis över trätopparna tills farten ökar igen. Skitkul!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

OKej. Spelet är ominstallerat.

Allting ska ligga på D: (SSD)
Gjorde en Rolling Cache på 30Gb
Provade Vsync på och av i spelet. Märkte ingen större skillnad (konstigt). Mindre hack utan.
Men visst - det hackar ännu. Inte lika påtagligt som förut, men hackandet finns där allt.
Det märks nog även i menyerna där animationerna inte är mjuka heller.
Kör på HIGH som inställning - vet inte om det är för högt för min maskin?
(R1600 at 3.8, GTX 1070 stock, 16Gb minne, 2 X 22D....och B450-F moderkort.
Har just nu inte ändrat något i Nvidias kontrollpanel. Däremot gick jag ifrån energiplanen "high performance" till Windows Balanced. Vet inte om det gör någon positiv skillnad?

What else? Alltså, det är mjukare...men det hackar från och till....ja, rätt ofta vill jag påstå.

Jag har dragit ner träd, buskar och vatten till medium, gör stor skillnad och man flyger ju oftast högt så de behövs ingen hög grafik där och sedan kör jag med all air traffic av, alltså jag är helt ensam i luften, allt de gjorde minst 10fps.

Jag har ett 1080 kort med 8gb minne som jag överklockar lite lätt, kör på high settings men som sagt drar ner allt på marken till medium utom husen.

Jag har också ändrat i kontrollpanelen för mitt kort till high performance, kör du på balanced så jobbar inte kortet fullt ut.

Sedan bör man bocka för game mode i windows.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har dragit ner träd, buskar och vatten till medium, gör stor skillnad och man flyger ju oftast högt så de behövs ingen hög grafik där och sedan kör jag med all air traffic av, alltså jag är helt ensam i luften, allt de gjorde minst 10fps.

Jag har ett 1080 kort med 8gb minne som jag överklockar lite lätt, kör på high settings men som sagt drar ner allt på marken till medium utom husen.

Jag har också ändrat i kontrollpanelen för mitt kort till high performance, kör du på balanced så jobbar inte kortet fullt ut.

Sedan bör man bocka för game mode i windows.

Tar detta till mig. Kör game mode in Windows redan. Dock inte dragit ner utan kör allt på high i spelet. Tyckte det var underligt att de inte gjorde någon skillnad med v-sync på och av i spelet. Nvidia kontrollpanelen är orörd i denna fråga. Hade high-performance på förut men märkte ingen skillnad. Har även börjat köra med det du nämnde avstängt i spelet. vet du om det förresten är samma sak att stänga av det i inställningarna som att stänga av det i fönstret där man ställer in väder ETC?

Jag fick en känsla av att den typen av hackande som förekomär jag spelade nte direkt beror på någon begränsning på hård och mjukvara, snarare att det är något som inte stämmer. I vart fall hur det hackade förut när det kom upp tiotal olika varningsmeddelanden samtidigt som jag spelade. Det känns dock jämnare nu och jag får en känsla att nu kan det vara begränsningar i hårdvaran.

Provar att dra ner saker och ting till medium och höjer inställningen i kontrollpanelen. Men v-sync på eller? Funderar på att köra afterburner OC scanner igen, men har hört att detta kort blir lätt varmt och därefter klockar ner sig. Annars har jag GPU Tweak II någon färdig OC inställning. Men jag vette tusan om detta gör så stor skillnad.

Körde på high performance eller balanserat i Windows? Verkar heller inte göra någon större skillnad tycker jag men däremot i program som Photoshop ETC. För processorn går väl ändå på max när det behövs eller är det samma sak som med kontrollpanelen för Nvidia?

Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Tar detta till mig. Kör game mode in Windows redan. Dock inte dragit ner utan kör allt på high i spelet. Tyckte det var underligt att de inte gjorde någon skillnad med v-sync på och av i spelet. Nvidia kontrollpanelen är orörd i denna fråga. Hade high-performance på förut men märkte ingen skillnad. Har även börjat köra med det du nämnde avstängt i spelet. vet du om det förresten är samma sak att stänga av det i inställningarna som att stänga av det i fönstret där man ställer in väder ETC?

Jag fick en känsla av att den typen av hackande som förekomär jag spelade nte direkt beror på någon begränsning på hård och mjukvara, snarare att det är något som inte stämmer. I vart fall hur det hackade förut när det kom upp tiotal olika varningsmeddelanden samtidigt som jag spelade. Det känns dock jämnare nu och jag får en känsla att nu kan det vara begränsningar i hårdvaran.

Provar att dra ner saker och ting till medium och höjer inställningen i kontrollpanelen. Men v-sync på eller? Funderar på att köra afterburner OC scanner igen, men har hört att detta kort blir lätt varmt och därefter klockar ner sig. Annars har jag GPU Tweak II någon färdig OC inställning. Men jag vette tusan om detta gör så stor skillnad.

Körde på high performance eller balanserat i Windows? Verkar heller inte göra någon större skillnad tycker jag men däremot i program som Photoshop ETC. För processorn går väl ändå på max när det behövs eller är det samma sak som med kontrollpanelen för Nvidia?

Tack.

GPU Tweak II kör jag alltid före jag ska spela, väljer Gaming mode och sedan kör jag Gaming booster, de som händer då är att allt onödigt som körs i bakgrunden stängs av, datorn optimeras inklusive minne.
För mig gör de stor skillnad om jag inte kör gaming booster före jag ska spela.
Brukar vara mellan 30 och 40 Windows tjänster som stängs av och grafikkortet optimera för bästa grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Huh. Såg nu på airnav.com att det är enbart en heliport. Helipad 1: 12x12 meter.

Det står det väl inte?

Runway Information
Runway 4/22
Dimensions: 1600 x 100 ft. / 488 x 30 m
Surface: turf
RUNWAY 4 RUNWAY 22
Traffic pattern: left left

Permalänk
Skrivet av anon301768:

GPU Tweak II kör jag alltid före jag ska spela, väljer Gaming mode och sedan kör jag Gaming booster, de som händer då är att allt onödigt som körs i bakgrunden stängs av, datorn optimeras inklusive minne.

Jag förstår. tänkte främst på den lilla overclock kicken man kan få genom att klicka i en en OC preset. Den tror jag inte gör särskilt mycket. Har även provat att rensa med det programmet som du har gjort. Tror dock att den då även stängde ner Nvidia kontrollpanel och lite annat. Antar att man kan sätta undantag - vet du vilka i så fall?

GPU Tweak 2 måste ju till skillnad mot afterburner köras i bakgrunden och tar därför upp lite minne och så vidare, men att bara ha programmet för att rensa inför spelande kanske är bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Jag förstår. tänkte främst på den lilla overclock kicken man kan få genom att klicka i en en OC preset. Den tror jag inte gör särskilt mycket. Har även provat att rensa med det programmet som du har gjort. Tror dock att den då även stängde ner Nvidia kontrollpanel och lite annat. Antar att man kan sätta undantag - vet du vilka i så fall?

GPU Tweak 2 måste ju till skillnad mot afterburner köras i bakgrunden och tar därför upp lite minne och så vidare, men att bara ha programmet för att rensa inför spelande kanske är bra?

Jag stänger de så fort jag har kört de.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag stänger de så fort jag har kört de.

Ok. Du har istället klockat lite via afterburner? Var det manuell klockning och även på minnena? Bara nyfiken. tråkigt bara när man sitter med kort som är lite begränsat från början som i mitt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Det står det väl inte?

Stämmer. Blandande ihop det med MA32.

Permalänk

@spacedebree: Hmm. Kikade lite på GPU Tweaks "Booster". Märker att det programmet verkar enormt buggigt. Provade att exkludera NVContainer, vilket jag förmodar är Nvidia kontrollpanelen. Inget annat finns i listan som kan stämma överens. Klickar ur denna och kör Boostern. Kontrollpanelen (likväl som dess inställningar gissar jag) stängs ner. Märkte då att min avbockning inte hade registrerats, och när jag ånyo ska testa så märker jag att de val jag gör inte sparas, eller så ändras valen när jag gått ur och går in igen. Så just GPU Tweak hoppar jag nog över, tror jag. Men jag ska klura om jag ska klocka något i Afterburner. Har som sagt testat tidigare men fått höra att vitsen är noll, så jag vet inte...

Men i vart fall. Kör nu Högsta i Nvidia Control Panel för spelet. VSync i spelet eller i kontrollpanelen? Av eller på? (åter igen i spel eller kontraollpanelen?). Drog även till med High Performance i Windows igen.

Hade det inte varit för att andra spel flyter på bra, så hade jag trott att det var något med hårdvaran faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

OKej. Spelet är ominstallerat.

Allting ska ligga på D: (SSD)
Gjorde en Rolling Cache på 30Gb
Provade Vsync på och av i spelet. Märkte ingen större skillnad (konstigt). Mindre hack utan.
Men visst - det hackar ännu. Inte lika påtagligt som förut, men hackandet finns där allt.
Det märks nog även i menyerna där animationerna inte är mjuka heller.
Kör på HIGH som inställning - vet inte om det är för högt för min maskin?
(R1600 at 3.8, GTX 1070 stock, 16Gb minne, 2 X 22D....och B450-F moderkort.
Har just nu inte ändrat något i Nvidias kontrollpanel. Däremot gick jag ifrån energiplanen "high performance" till Windows Balanced. Vet inte om det gör någon positiv skillnad?

What else? Alltså, det är mjukare...men det hackar från och till....ja, rätt ofta vill jag påstå.

1070..har ett 1080ti och kan köra high,ultra i 25-30 fps hehe,du får nog dra ner på inställningarna eller uppgradera.

Permalänk

@Hondaxl: Mmm. Men alltså, det är något som inte stämmer här. Det gör nada skillnad om jag drar ner inställningarna eller ej, märkte jag nu. Det är något som inte stämmer. Kan ju vara att spelet är superbuggigt men alltså...det hackar och har sig, inte alls smooth. MEN så plötsligt vid något tillfälle så var det som natt och dag (minns inte vad jag gjorde för att få det så) och sen var allting tillbaka till det vanliga.

Jag kör liksom Full HD, 3.8Ghz och har ett 1070 samt skärm på 60hz. Det är något mer som inte stämmer här, men jag har inte kunskapen att räkna ut vad. Testat allt möjligt nu, men nä...kommer ingen vart. Känns som allting är så slumpmässigt. Har liksom ingen ork att felsöka mer. Någon som tycker sådant är kul, en utmaning - den får gärna hjälpa mig.

Funderar på vad som kan vara fel i hårdvaran, men som jag sagt tidigare...andra spel verkar ju funka. Eller ja...hade massa hackande i ett äldre racingspel (Assetto Corsa) som jag aldrig riktigt fick bukt med, men det var inte alls så här tydligt. Men jag får en känsla att något är "off" liksom.

Såg att CPU låg på 36 procent och GPUn mellan 70-100. Då har jag åndå satt GPUn på max i Nvidia kontrollpanel och kör även High Performance i Windows.

Några gissningar? Uppgiven...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Nej...testade även att ändra minnena något, från DOCP inställningar till "auto" och ange hastigheten. Men nä... Hackar som skam nu. Både i menyerna och i animationerna innan man startar och även i planet. Om man skulle skaffa en kraftig slägga... Känns som det från och till alltid varit nån skit med den här burken. Har gjort reinstall av Win med tidigare, men samma skit då... Men låter skiten ligga kvar, och ser vad patchen gör. Tror dock inte den kommer göra ett jota, men visst...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Min längsta flygning avklarad.
Arlanda till Rhodos med Cessna Jet planet.

Flög på ca 9800m höjd med 59% på motorer och 235 knots då jag körde på autopilot.

Tog lite mer en 5 timmar inkl mellanlandningar för tankning.