Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Fråga om skärm.
Jag har en acer 24tum fullHD, xf240h, (https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...)
som jag inte får så bra bild på i msfs. Jag upplever att bilden inte blir krispig utan ganska blurrig även fast jag har HIGH inställning.
Kör med 1080ti, 32mb, och 6700k.
Nu har jag ställt ner den till 60Hz i nvidia settings och mixtrat med färgerna lite men är inte nöjd.

Bör G-sync / v-sync vara på eller av?

Skärmen är ju i billighets-segmentet så jag begär inte något fantastiskt men en klar och bra bild vill jag ha. Kan det bero på att den inte har HDR kanske.

Någon mer som känner igen sig eller har bra tips?

Köp en 1440p ips skärm så kommer det se grymt ut;)

Permalänk
Medlem

Mysigt, en ny patch 1.9.3.0.

Permalänk

En fråga (till): Är det någon mer som spelar på en Full HD 60Hz skärm *utan* någon sync-teknologi? Har så massiva problem med stutter (sync?) att det bara måste bero på skärmen i combo med det här spelet. I andra spel funkar allt bra, även om det är krävande spel med. Det är alltså mer än dålig prestanda för att jag skulle klen dator. Någon jättebugg kanske... Ilband flyter det fint ibland inte. Lotteri - och bara i detta spelet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Dubbelklabbe:

Yes, cpu-begränsad. Finns inställningar som avlastar CPU. Men steg ett är nog att ändra aktivitetshanteraren så att den visar last per tråd (högerklicka på grafen har jag för mig)

Vilka inställningar var dessa? I mitt fall känns det dock som det är värre problem än vad jag läst om för andra. Se även mitt inlägg här ovan. Så himla knepigt - verkligen som att slumpen avgör om det ska flyta eller ej. Hur stor boost kommer jag få i, full hd främst om jag köper en 3700X istället för min 3.8 klockade 1600? Kan det grava hackandet även bero på att MS2020 inte funkar så bra med dessa äldre AMD CPU:er?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Hur "långa" stutters har du? Har du kollat nåt sånt förresten?
CapFrameX kan logga data och visa statistik; SweC kör det till sina tester. Det är gratis och ganska lätt att komma igång med.
Om det handlar om en enstaka frame så kan sync hjälpa, annars sannolikt inte. Du borde isf få mindre stutter med V-sync off, även om det inte heller blir lika bra som sync bör bli vad jag förstår (eftersom de extra frames du får ger tearing, dvs bara ritar upp en del av skärmen).

Jag kör 60 Hz utan sync och får faktiskt ny skärm imorgon (med G-sync), så jag kanske kan rapportera om det blir nån skillnad.
Är inte hypad på just MSFS nu dock pga liknande prestandaproblem. Inte stutters, men låg framerate. Testade nya Japan-touren och fick omkring 25-28 fps för det mesta, vilket knappt är spelbart i min åsikt. I MP skulle jag leva med det men ensam stänger jag heller av.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

En undran, finns det möjlighet att ändra download path i microsoft store så att jag inte laddar ned installationsfil/installerar flight simulator på C:?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

En undran, finns det möjlighet att ändra download path i microsoft store så att jag inte laddar ned installationsfil/installerar flight simulator på C:?

Vet inte om du kan ändra i MS Store, men det går i spelets installer så att säga. Själva appen i store är om jag minns rätt under en GB, sen när du startar den så laddar den hem allt innehåll till valfri disk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Köp en 1440p ips skärm så kommer det se grymt ut;)

Hehe, eller varför inte ett 3090 och en 8k skärm
Skall bara övertyga resten av familjen att en större och bättre skärm är av absolut största nödvändighet för alla så blir det en ips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte om du kan ändra i MS Store, men det går i spelets installer så att säga. Själva appen i store är om jag minns rätt under en GB, sen när du startar den så laddar den hem allt innehåll till valfri disk.

jag tror jag hittade det:
inställningar-->system-->lagring-->ändra var nytt innehåll ska sparas-->nya appar sparas i:
Dock så lade den till en massa mappar på min D-disk, kanske bar skulle ha laddat ned den på C =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lotsen:

Hehe, eller varför inte ett 3090 och en 8k skärm
Skall bara övertyga resten av familjen att en större och bättre skärm är av absolut största nödvändighet för alla så blir det en ips!

Att det är suddigt låter dock inte som nåt som TN vs IPS borde påverka. IPS har mer korrekta färger och mindre skiftningar på färg/kontrast när man rör huvudet, men en TN ska vara lika skarp.
Är det bara i MSFS så är det nog inte skärmrelaterat alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av griid:

jag tror jag hittade det:
inställningar-->system-->lagring-->ändra var nytt innehåll ska sparas-->nya appar sparas i:
Dock så lade den till en massa mappar på min D-disk, kanske bar skulle ha laddat ned den på C =/

Samma Problem.. min D-disk är helt fylld med nya konstiga mappar ..

Permalänk
Medlem

Hittade en sjysst video där de visar de olika grafikinställningar (Cockpit settings )och hur stor performance gain du kan få i jämförelse med hur mycket visuellt godis det ger.
Det största som jag såg som kan vara värt att notera/prova är att köra med TAA då det gav mest klarhet i bilden. Tror dock den är ikryssad default.

Cockpit settings side by side

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Samma Problem.. min D-disk är helt fylld med nya konstiga mappar ..

Vet inte vad som är best practice här. Vill bara ha win10 på C: och inget annat. Tänkte ändra så alla appar lägger sig på D: i och med nedladdning av gigantiska flight simulator.

Men är det bara installationsfil man laddar ned och sedan, kan välja att installera på D:
I så fall kanske man kan ändra tillbaka och ta bor de överflödiga mapparna? Vet inte vad jag ska göra riktigt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Jag kör alla mina spel på D, var inga problem att välja den och installera MSF 2020.

Du kan även efter de att du installerat på C flytta spelet till valfri disk.

https://www.thedigitalmediazone.com/2016/02/17/how-to-change-...

Permalänk

Under en period hade jag enorma prestandaproblem med ett spel, enbart för att det låg på min andra SSD (fortfarande fullspeed SATA). Fattar inte. Detta var Horizon 4. Klurar på om det är något liknande med MS FS2020. Båda är ju dessutom installerade via store.

Någon som också känner igen detta? =P Kan ju vara min SSD, MX500 1TB från crucial..men jag tror inte. Funkar i tester om än något lägre resultat än min EVO 860 som körs som systemdisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Nä nu har jag tappat bort mig i denna tråd. Men jag har ett AMD RX580 som jag testat lite med en freesync skärm i 4K och jag får 18,2 fps. Finns det några optimala inställningar för att få det att flyta bättre? Jag tycker simulatorn går något segt nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Nä nu har jag tappat bort mig i denna tråd. Men jag har ett AMD RX580 som jag testat lite med en freesync skärm i 4K och jag får 18,2 fps. Finns det några optimala inställningar för att få det att flyta bättre? Jag tycker simulatorn går något segt nu.

Testa enligt denna:
https://youtu.be/c8W9ERBNAho

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack, men det där var väl för full hd? Det är förvisso skalbart jämnt delbart.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Leta upp en ny joystick att köpa. Den här är rätt populär som insteg:
https://www.logitechg.com/sv-se/products/space/extreme-3d-pro...

Finns på ett gäng DVD-skivor, men har ju redan kommit ett par patchar, så ändå mycket som ska laddas ner efter installation i så fall, så ingen jättevinst med att installera ifrån skiva och värre kommer det bli ju fler patchar som kommer.

Jag hittade en joystick som funkade i gömmorna. Den heter FMS RC USB och ser ut så här.

http://www.gudreviews.com/other-accessories/321848448/dynam-r...

Lite svår att kalibrera, jag får inte till fullt roderutslag och inte heller full trottel. Har kalibrerat om den i kontrollpanelen i Windows men ej lyckats få simulatorn att förstå det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nähä, dags att flyga Japan tour, Ser fram emot denna flygning och tror den kommer bli mysig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack, men det där var väl för full hd? Det är förvisso skalbart jämnt delbart.

Jo, det är ju fördelen med 4k monitor. Tror du behöver biffa upp GPU om du vill köra 4k.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tog ett par timmar att installera och jag måste hitta var jag ställer om känsligheten i min thrustmaster, tycker den reagerar på det minsta lilla. Har gjort ett par tutorials och det är jäkligt roligt. Flög min första flygning från hemavan till viterskalet och där var det några riktiga buggar. bäcken var upphöjd till topparna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nähä, dags att flyga Japan tour, Ser fram emot denna flygning och tror den kommer bli mysig

Hmmm, kraschat två gånger nu när jag flugit denna japan Tour. Andra gången kraschade den väldigt kort innan slutdestination, det är en 2timmar 40min lång flygning down the drain. Men men. fint är det fast nu får jag nog gå ifrån ett tag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Tog ett par timmar att installera och jag måste hitta var jag ställer om känsligheten i min thrustmaster, tycker den reagerar på det minsta lilla. Har gjort ett par tutorials och det är jäkligt roligt. Flög min första flygning från hemavan till viterskalet och där var det några riktiga buggar. bäcken var upphöjd till topparna

Känsligheten ställer du in in vid kontrollinställningarna.
Till vänster tror jag det är numer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Känsligheten ställer du in in vid kontrollinställningarna.
Till vänster tror jag det är numer.

Kalas! får kika på det när jag kommer hem

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, det är ju fördelen med 4k monitor. Tror du behöver biffa upp GPU om du vill köra 4k.

Vad ska man ha för GPU då? Invänta 6000 serien från AMD.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Tog ett par timmar att installera och jag måste hitta var jag ställer om känsligheten i min thrustmaster, tycker den reagerar på det minsta lilla. Har gjort ett par tutorials och det är jäkligt roligt. Flög min första flygning från hemavan till viterskalet och där var det några riktiga buggar. bäcken var upphöjd till topparna

Ordentliga buggar i spelet, jag flög över Umeå och efter E4an och vägen såg bitvis ut som en hoppbacke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ordentliga buggar i spelet, jag flög över Umeå och efter E4an och vägen såg bitvis ut som en hoppbacke.

Haha ja precis så var det. en sjö var upphöjd likt "devils tower" i närkontakt av tredje graden
https://en.wikipedia.org/wiki/Devils_Tower

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad ska man ha för GPU då? Invänta 6000 serien från AMD.

MSFS är brutalt krävande. För 4K så skulle jag säga 2080 Ti, 3070+ eller kanske nåt av AMDs nya som sagt, men 4K Ultra blir inte bra flyt oavsett vad. Medium verkar funka OK på såna kort dock, men jag skulle själv starkt föredra 1440p Ultra än 4K medium.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Jaha, första kraschen för mig, spelat drygt 30 timmar utan problem men nu mitt i min flygning efter ca 20 min skulle jag öppna upp kartan och då kraschade spelet helt, som sagt första gången för mig, undrar om de har med senaste uppdateringen att göra, var första gången jag spelade med senaste uppdateringen och jag laddade även ner Japan uppdateringen.