Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Inaktiv

Överkurs, inget jag skulle klara av.

Permalänk
Medlem

Igår hade jag den första gången spelet gjorde sig totallt ospelbart. Det var väldigt märkligt och vet inte om det är en bugg som kanske är mer drivrutin relaterat till grafikkortet (ni förstår senare när jag förklarar)

Så detta hände, jag hade flygit en lång rutt och allt funkade som det skulle när det plötsligt började tokhacka. Jag drog upp Nvidia performance overlay för att se vad det var som hände med datorn och såg då att jag gått från 40fps ner till 5fps samt att jag kunde se att både grafikkortet och min CPU throttlade sig något alldeles enormt. Grafikkorts användning gick ner till runt 20-30% och samma med CPU. Spelet lyckades komma ur denna throttlingsproblem med vad den nu hade och tänkte inte så mycket mer på det och lite kort efter det så började samma sak igen fast denna gången lyckades den inte "laga" sig själv och fick stänga av MSFS2020.

Någon som stött på detta tidigare eller någon som vet vad detta kan bero på? Har inte hunnit testa igen utan kommer flyga ikväll igen och hålla tummarna att det inte dyker upp. Jag har inte haft något problem med simulatorn förrän just igår.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Tja.. En fundering jag har haft ett tag nu ,, flyger jag tex från Vasa mot Sthlm så går jag via Vasa , Tammerfors flygledartorn för att sen hamna på Malmö..
Är Malmö typ för utrikesflyg eller??

Är lika om jag flyger från tex Umeå neråt Sverige..

Jag har upplevt att flygtrafikledningen är något som du får ta med en stor nypa salt i MFS2020. I Sverige så sköts områdeskontrollen från två platser, Stockholm ACC och Malmö ACC. Dessa två kontrollcenter sköter en rad sektorer vardera, men oavsett sektor så använder de anropsnamnet "Sweden Control".

Istället för att som ATC:n i MFS2020 säga: "Scandinavian 123 contact Malmö Centre on 131.050" så skulle det vara mer korrekt om den sa "Scandinavian 123 contact Sweden Control on 131.050".

För en djupare läsning om de olika sektorerna i svenskt luftrum, på vilken frekvens och med vilket callsign du ska kontakta dem så kika gärna i följande utdrag från AIP Sweden: ENR 2 ATS LUFTRUM / AIR TRAFFIC SERVICES AIRSPACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Igår hade jag den första gången spelet gjorde sig totallt ospelbart. Det var väldigt märkligt och vet inte om det är en bugg som kanske är mer drivrutin relaterat till grafikkortet (ni förstår senare när jag förklarar)

Så detta hände, jag hade flygit en lång rutt och allt funkade som det skulle när det plötsligt började tokhacka. Jag drog upp Nvidia performance overlay för att se vad det var som hände med datorn och såg då att jag gått från 40fps ner till 5fps samt att jag kunde se att både grafikkortet och min CPU throttlade sig något alldeles enormt. Grafikkorts användning gick ner till runt 20-30% och samma med CPU. Spelet lyckades komma ur denna throttlingsproblem med vad den nu hade och tänkte inte så mycket mer på det och lite kort efter det så började samma sak igen fast denna gången lyckades den inte "laga" sig själv och fick stänga av MSFS2020.

Någon som stött på detta tidigare eller någon som vet vad detta kan bero på? Har inte hunnit testa igen utan kommer flyga ikväll igen och hålla tummarna att det inte dyker upp. Jag har inte haft något problem med simulatorn förrän just igår.

Öh jo hehe,låg och flöt runt 40 fps bra länge innan jag störtdök till 5fps och ville inte bli bättre innan jag va tvungen att starta om spelet,då finkade det fint igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Öh jo hehe,låg och flöt runt 40 fps bra länge innan jag störtdök till 5fps och ville inte bli bättre innan jag va tvungen att starta om spelet,då finkade det fint igen.

Hmm, det låter nästan för bra för vara sant att du hade samma sak . Kanske var någon tjänst på serversidan som startade om eller laggade ur. Nåjja. En gång är ingen gång

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Jag har upplevt att flygtrafikledningen är något som du får ta med en stor nypa salt i MFS2020. I Sverige så sköts områdeskontrollen från två platser, Stockholm ACC och Malmö ACC. Dessa två kontrollcenter sköter en rad sektorer vardera, men oavsett sektor så använder de anropsnamnet "Sweden Control".

Istället för att som ATC:n i MFS2020 säga: "Scandinavian 123 contact Malmö Centre on 131.050" så skulle det vara mer korrekt om den sa "Scandinavian 123 contact Sweden Control on 131.050".

För en djupare läsning om de olika sektorerna i svenskt luftrum, på vilken frekvens och med vilket callsign du ska kontakta dem så kika gärna i följande utdrag från AIP Sweden: ENR 2 ATS LUFTRUM / AIR TRAFFIC SERVICES AIRSPACE

Tackar för förklaringen.. Har suttit o klia mig i skallen så man har blivit mer tunnhårig

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Har letat efter joysticks och den enda som verkar finnas i lager är denna. Kommer flyga mest bushflyg och extremt lite Airbus, är det onödigt att köpa denna då?

https://www.inet.se/produkt/6608877/thrustmaster-tca-sidestic...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har letat efter joysticks och den enda som verkar finnas i lager är denna. Kommer flyga mest bushflyg och extremt lite Airbus, är det onödigt att köpa denna då?

https://www.inet.se/produkt/6608877/thrustmaster-tca-sidestic...

Beror väl på vad du vill flyga (och hur realistiskt du vill att det ska vara),
Cubcrafter X Cub flygs ju t.ex. med flightstick också

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror väl på vad du vill flyga (och hur realistiskt du vill att det ska vara),
Cubcrafter X Cub flygs ju t.ex. med flightstick också
{ data-uri }

Då ska jag nog slå till orkar inte vänta på att yokes och andra stick inte kommer in i lager förs januari

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

https://imgur.com/a/SZKMgoY

2070 Super EX, klockad +125, minne +1000. Spelar i Full HD, Vsync AV (på 60hz skärm)

Vad betyder infon i FPS:en ? Är det främst min CPU (R1600 i 3.8) som inte räcker till primärt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

https://imgur.com/a/SZKMgoY

2070 Super EX, klockad +125, minne +1000. Spelar i Full HD, Vsync AV (på 60hz skärm)

Vad betyder infon i FPS:en ? Är det främst min CPU (R1600 i 3.8) som inte räcker till primärt?

Yes, cpu-begränsad. Finns inställningar som avlastar CPU. Men steg ett är nog att ändra aktivitetshanteraren så att den visar last per tråd (högerklicka på grafen har jag för mig)

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Yes. Lägg märke till ms-siffrorna under graferna; GPU:n ritade klart bilden på 11.7 ms (räcker i teorin till 1000/11.7 = 85.4 fps) medan main thread (CPU) behövde 20.8 ms (i teorin 1000/20.8 = 48 fps). Så om du hade obegränsat snabb CPU borde du ligga runt 85 fps där. Så snabb CPU finns nog inte dock!

Om du högerklickar CPU-grafen i aktivitetshanteraren så kan du visa logiska kärnor; där kommer någon sannolikt ligga relativt högt. Det måste dock inte vara som så att någon ligger på 100%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@spacedebree Yes. Lägg märke till ms-siffrorna under graferna; GPU:n ritade klart bilden på 11.7 ms (räcker i teorin till 1000/11.7 = 85.4 fps) medan main thread (CPU) behövde 20.8 ms (i teorin 1000/20.8 = 48 fps). Så om du hade obegränsat snabb CPU borde du ligga runt 85 fps där. Så snabb CPU finns nog inte dock!

Om du högerklickar CPU-grafen i aktivitetshanteraren så kan du visa logiska kärnor; där kommer någon sannolikt ligga relativt högt. Det måste dock inte vara som så att någon ligger på 100%.

Men jag som har gått och drömt om 120fps på en ny skärm med g-sync. 🤣 Kommer inte upp i det oavsett CPU alltså? Även om jag går till en 3080 GPU..? Vilket jag troligen inte kommer göra i det närmaste. Att komma i stabila 60fps får bli målet istället, och då stabilt. Vet inte om man ser någon skillnad för den här simulatorn funkar fint även i 30 fast då kanske man saknar det verklighetstrogna flytet?

Vad mer kan man göra... Ni lockade med något annat där? Har du fortfarande problem med plötsliga hack eller stuttering typ hela tiden, allra värst i början av en flygning när man ska börja röra på sig på banan. Det hackar galet mycket. De andra tillfällen så fortsätter detta grova hackande, känns som lite slumpmässigt när man väljer att spela spelet.

Vad tusan kan jag stänga av mer i bakgrunden i Windows som kan störa spelandet och som inte gamemode redan har tagit bort? Ligger fortfarande defender och stör som vanligt? Känns modernt. Går ju inte att undanta flygsimulatorn heller då det är skyddad folder som jag inte orkar mecka med att få upp.

Andra tips tills jag köper bättre CPU? hur mycket bättre Kommer det förresten bli i samma upplösning och med en 3600 (alt X) eller en 3700x. Att tänka på 1440 i detta spel känns ju långt borta. Ens värt att vänta på nya serien processorer när jag ändå bara har ett b450f moderkort?

😀

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Till och med 60 fps stabilt är nog svårt i dagsläget, iaf i airliners och liknande tungdrivna plan (med glass cockpits). Förhoppningsvis blir det mer CPU-optimerat i framtiden; många inkl jag har förhoppningar på att DX12 (som är bekräftat att vara på väg -- samtidigt som de launchar MSFS till XSX/XSS som kräver det?).

Kolla t ex in denna bild.
Även denna som jämför CPU kan vara intressant.
Hela testet:
https://www.tomshardware.com/features/microsoft-flight-simula...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt på många många år blev jag sugen på simulatorspel. Jag bara måste testa känner jag. Ska jag skaffa en DB15->USB adapter och använda min gamla Logitech Wingman med gasrulle eller en ny billig Joystick med någon form av trottle från t ex ebay eller Amazon?

Skulle ju varit najs med en fysisk utgåva på blueray, har inte sett det hittils.

3700x, rx580 samt 4K skärm med freesync borde ju funka till detta tänker jag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Igår hade jag den första gången spelet gjorde sig totallt ospelbart. Det var väldigt märkligt och vet inte om det är en bugg som kanske är mer drivrutin relaterat till grafikkortet (ni förstår senare när jag förklarar)

Så detta hände, jag hade flygit en lång rutt och allt funkade som det skulle när det plötsligt började tokhacka. Jag drog upp Nvidia performance overlay för att se vad det var som hände med datorn och såg då att jag gått från 40fps ner till 5fps samt att jag kunde se att både grafikkortet och min CPU throttlade sig något alldeles enormt. Grafikkorts användning gick ner till runt 20-30% och samma med CPU. Spelet lyckades komma ur denna throttlingsproblem med vad den nu hade och tänkte inte så mycket mer på det och lite kort efter det så började samma sak igen fast denna gången lyckades den inte "laga" sig själv och fick stänga av MSFS2020.

Någon som stött på detta tidigare eller någon som vet vad detta kan bero på? Har inte hunnit testa igen utan kommer flyga ikväll igen och hålla tummarna att det inte dyker upp. Jag har inte haft något problem med simulatorn förrän just igår.

Låter som det här problemet, verkar gå å lösa:
https://forums.flightsimulator.com/t/fps-drop-after-1-hour/28...

Permalänk
Hedersmedlem

@stoffe_83 RX580 + 4K låter inte så lovande, det blir nog med väldigt låg render scaling (50%?) isåfall. Från Toms Hardware-länken precis ovan:
"4K at medium quality results in performance that's pretty similar to 1440p ultra, meaning you're still not going to be breaking 60 fps, but the RTX 2080 Ti might get you there."

I grafen för 1440p Ultra får RX 590 18.2 fps. I 1080p medium får det runt 43 fps dock, så det går ju helt klart att driva runt.

Ang. joystick så är väl frågan lite hur mycket du vill lägga! Skulle tro att wingmanen inte har någon vidare precision i dagens mått mätt, men billigt blir det ju helt klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Helt plötsligt på många många år blev jag sugen på simulatorspel. Jag bara måste testa känner jag. Ska jag skaffa en DB15->USB adapter och använda min gamla Logitech Wingman med gasrulle eller en ny billig Joystick med någon form av trottle från t ex ebay eller Amazon?

Skulle ju varit najs med en fysisk utgåva på blueray, har inte sett det hittils.

3700x, rx580 samt 4K skärm med freesync borde ju funka till detta tänker jag.

Leta upp en ny joystick att köpa. Den här är rätt populär som insteg:
https://www.logitechg.com/sv-se/products/space/extreme-3d-pro...

Finns på ett gäng DVD-skivor, men har ju redan kommit ett par patchar, så ändå mycket som ska laddas ner efter installation i så fall, så ingen jättevinst med att installera ifrån skiva och värre kommer det bli ju fler patchar som kommer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Men ändå att ha ett fysiskt spel är ändå rätt najs. Går att ställa i bokhyllan osv. 10 DVD skivor är ju omständligt. Men om det fick plats på 1 st blueray så vore det bra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Leta upp en ny joystick att köpa. Den här är rätt populär som insteg:
https://www.logitechg.com/sv-se/products/space/extreme-3d-pro...

Finns på ett gäng DVD-skivor, men har ju redan kommit ett par patchar, så ändå mycket som ska laddas ner efter installation i så fall, så ingen jättevinst med att installera ifrån skiva och värre kommer det bli ju fler patchar som kommer.

Har denna joystick. Bytte tre stycken likadana då det på alla exemplar var glapp i roder funktionen vilket innebar att man fick sätta en enorm deadzone. enda anledningen till att jag inte lämnar tillbaks den sista var att jag inte orkade och jag kör nu alltså med en stor deadzone.

Har letat länge och väl efter en kvalitativ joystick som ändå är enkel i sitt utförande. X56 etc går direkt bort för mig. Provade även thrustmasters enklare modell tillsammans med gasreglage, HOTAS men den joysticken upplever jag för hög om man har den på skrivbord som jag har. Minns tyvärr inte namnet på modellen, T16000 kanske den hette.

En något nättare joystick hade jag tacksamt köpt. Men det är bara jag. Däremot är det tråkigt att kvalitén har blivit så mycket lägre. Extreme 3D pro hette väl från början något annat och hade som jag har läst en mycket högre kvalité. Detta måste ha varit i början på 2000-talet någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har letat efter joysticks och den enda som verkar finnas i lager är denna. Kommer flyga mest bushflyg och extremt lite Airbus, är det onödigt att köpa denna då?

https://www.inet.se/produkt/6608877/thrustmaster-tca-sidestic...

Nä den e grym,känns som bra kvalitet med.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Nä den e grym,känns som bra kvalitet med.

Lär vara mkt bättre än 3D Expreme Pro! Kanske högre dock, värt att kolla. Köp från ställe med öppet köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Nä den e grym,känns som bra kvalitet med.

Vad roligt!
Har precis lagt beställning på den. 30 dagars öppet köp är bra. Får se om man lyckas installera spelet. Har läst en hel del dåliga recensioner om just det

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Har denna joystick. Bytte tre stycken likadana då det på alla exemplar var glapp i roder funktionen vilket innebar att man fick sätta en enorm deadzone. enda anledningen till att jag inte lämnar tillbaks den sista var att jag inte orkade och jag kör nu alltså med en stor deadzone.

Har letat länge och väl efter en kvalitativ joystick som ändå är enkel i sitt utförande. X56 etc går direkt bort för mig. Provade även thrustmasters enklare modell tillsammans med gasreglage, HOTAS men den joysticken upplever jag för hög om man har den på skrivbord som jag har. Minns tyvärr inte namnet på modellen, T16000 kanske den hette.

En något nättare joystick hade jag tacksamt köpt. Men det är bara jag. Däremot är det tråkigt att kvalitén har blivit så mycket lägre. Extreme 3D pro hette väl från början något annat och hade som jag har läst en mycket högre kvalité. Detta måste ha varit i början på 2000-talet någonstans.

Haft min sedan ett par veckor och har inget negativt att säga, har funkat perfekt för mig och jag har inte upplevt några som helst problem med den i Microsoft Flight Simulator 2020, behövde inte gör nånting utan allt funkade perfekt på en gång.

De som är viktigt är att kalibrera den i Windows innan man använder den.

Är mycket nöjd och de bästa var de låga priset, känner inget behov av något bättre just nu.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Haft min sedan ett par veckor och har inget negativt att säga, har funkat perfekt för mig och jag har inte upplevt några som helst problem med den i Microsoft Flight Simulator 2020, behövde inte gör nånting utan allt funkat perfekt på en gång.

Är mycket nöjd och de bästa var de låga priset, känner inget behov av något bättre just nu.

Vilkenk joystick pratar vi om nu?

Men då har jag antingen haft makalös otur, eller du haft tur. Vill ändå skicka en varning för denna joystick, då jag haft - som sagt - tre ex på raken som haft glapp i rodret. Men roligt att ditt ex funkar iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Vilkenk joystick pratar vi om nu?

Men då har jag antingen haft makalös otur, eller du haft tur. Vill ändå skicka en varning för denna joystick, då jag haft - som sagt - tre ex på raken som haft glapp i rodret. Men roligt att ditt ex funkar iaf!

logitech extreme 3d pro.
Du har nog haft otur, kollar man dom recensioner som finns så nämns ditt problem inte alls.
De enda som nämns är att den slits ut fort och börjar funka sämre efter ca 100 timmar men allt jag har kollat så har den fått höga betyg, från 3.8 upp till 5.0 i betyg.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

logitech extreme 3d pro.
Du har nog haft otur, kollar man dom recensioner som finns så nämns ditt problem inte alls.
De enda som nämns är att den slits ut fort och börjar funka sämre efter ca 100 timmar men allt jag har kollat så har den fått höga betyg, från 3.8 upp till 5.0 i betyg.

Ja, det måste jag ju verkligen ha haft. Eller så har vi olika krav, men du skulle nog märka om det glappade och du fick ställa en tilltagen deadzone. Skulle jag köpa idag, så skulle jag ändå köpa den som nämnts här ovan...om den inte var för hög.

Ps. Glappet känns inte alltid men syns himla väl i exvis DCS när man ska ställa deadzone osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Fråga om skärm.
Jag har en acer 24tum fullHD, xf240h, (https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...)
som jag inte får så bra bild på i msfs. Jag upplever att bilden inte blir krispig utan ganska blurrig även fast jag har HIGH inställning.
Kör med 1080ti, 32mb, och 6700k.
Nu har jag ställt ner den till 60Hz i nvidia settings och mixtrat med färgerna lite men är inte nöjd.

Bör G-sync / v-sync vara på eller av?

Skärmen är ju i billighets-segmentet så jag begär inte något fantastiskt men en klar och bra bild vill jag ha. Kan det bero på att den inte har HDR kanske.

Någon mer som känner igen sig eller har bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Fråga om skärm.
Jag har en acer 24tum fullHD, xf240h, (https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...)
som jag inte får så bra bild på i msfs. Jag upplever att bilden inte blir krispig utan ganska blurrig även fast jag har HIGH inställning.
Kör med 1080ti, 32mb, och 6700k.
Nu har jag ställt ner den till 60Hz i nvidia settings och mixtrat med färgerna lite men är inte nöjd.

Bör G-sync / v-sync vara på eller av?

Skärmen är ju i billighets-segmentet så jag begär inte något fantastiskt men en klar och bra bild vill jag ha. Kan det bero på att den inte har HDR kanske.

Någon mer som känner igen sig eller har bra tips?

Det är ju en TN panel, det är den sämsta sorten på att visa färger och riktigt dåliga betraktningsvinklar med. Så en klar och bra bild är tyvärr helt uteslutet med en panel med TN teknologin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Ja, det måste jag ju verkligen ha haft. Eller så har vi olika krav, men du skulle nog märka om det glappade och du fick ställa en tilltagen deadzone. Skulle jag köpa idag, så skulle jag ändå köpa den som nämnts här ovan...om den inte var för hög.

Ps. Glappet känns inte alltid men syns himla väl i exvis DCS när man ska ställa deadzone osv.

Som sagt jag kalibrerade först i Windows 10 innan jag använde den i MS Fligts 2020 och jag märker inget glapp, har inte ändrat nånting i inställningar utan körde direkt utan några problem, allt funkade perfekt.