Permalänk
Medlem

IKEA Motion Sensor Hack

Jag köpte en IKEA Trådfri rörelsesensor men den kräver att en lampa är kopplad till den. Efter att ha försökt reverse:a API:et (coap/Zigbee/LwM2M) så gick jag bet. Hittade inget som gav ut trigger av sensorn utan lampa inkopplad.

Så hittade jag den här guiden https://community.home-assistant.io/t/hack-ikea-tradfri-motio....

Men istället för att bygga en egen device åt mottagaren (lampan) så byggde jag ihop dem.

Rörelsevakten har nu en diod som lyser starkt grönt ifall den blivit triggered. Zigbee kortet som jag satte in presenterar sig som en lampa och kan då hanteras som en binär sensor i Home Assistant. Zigbee kortet använder sig av samma batteri som sensorn så det kan ta lite extra på batteriet, men det ska klara 2 år enligt IKEA (med 2st).

Dioden går faktiskt att styra som lampan, att öka och sänka styrkan på ljuset (via home assistant till exempel).

Material:
- GU10 400lm Trådfri lamp (https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-gu10-400-...)
- Bright Green LED (2.9 - 3.6V, behöver ingen resistor)
- IKEA Motion Sensor (Trådlös rörelsesensor) (https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloes-roerelsesensor-...)

Totalpris: 169 SEK (exkl. dioden)

Sensorn använder jag som rörelsesensor i Home Assistant där den är konfigurerad som en binär sensor och triggar events vid aktivering.

En liten film av hur den fungerar:

http://qake.se/demo.mp4

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Ett alternativ är om du kör deCONZ till Home Assistant istället för Ikeas egen gateway så finns det inga sådana krav.

Permalänk
Medlem

@Kane610: fast då behöver man en Zigbee sticka antar jag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@lallassu: Precis. Med ett antal fördelar; du kan använda usbstickan med antingen deras egna gateway deCONZ eller den inbyggda gatewayen ZHA. I båda fallen får du bredare stöd av produkter och större flexibilitet än vad Trådfri gateway erbjuder. Men allt blir något mer avancerat, men med tanke på denna tråden så är det inte ett problem för dig.

Permalänk
Medlem

Så du låter motion sensorn styra en lampa som du bara låter lysa i en garderob där ingen ser den
- sedan kan home-assistant läsa av status på lampan och styra andra saker.

'Hacka' lampan så att inget lyser i onödan för den här lösningen...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt syftet? En störande diod börjar lysa när den känner av rörelse? Hela tanken är väl att en lampa ska börja lysa i rummet?
Jag är säkert jättedum, enlighten me

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive: bra fråga, jag förstår inte heller syftet. en motionsensor som triggar en diod om den aktiveras.. why? kanske är meningen att dioden ska lysa upp ett utrymme istället för en lampa

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte riktigt syftet? En störande diod börjar lysa när den känner av rörelse? Hela tanken är väl att en lampa ska börja lysa i rummet?
Jag är säkert jättedum, enlighten me

Skrivet av issue:

@xcluzive: bra fråga, jag förstår inte heller syftet. en motionsensor som triggar en diod om den aktiveras.. why? kanske är meningen att dioden ska lysa upp ett utrymme istället för en lampa

Ikeas trådfria prylar är egentligen skräp, inte för att de tekniskt är dåliga, utan för att de byggts för att enbart fungera med andra ikeaprylar. Till exempel kan man inte använda deras sensorer eller strömbrytare med annat än deras lampor, då det i stället för att gå via en hub använder lokal parning av enheter, alltså att sensorn i det här fallet kopplas direkt till en lampa.

Föredelen med det är att du inte är beroende av en hub, nackdelen är i fallet med ikea att sensorn inte går att använda med en hub, enbart direkt kopplad till en (eller flera) lampor. Du kan alltså inte kommunicera med sensorn från en hubb, inte ens ikeas egna tror jag faktiskt (kan ha fel).

Vad TS gjort är att ta kontrollern från en ikea-lampa, och parat sensorn med den. För till skillnad från ikeas sensorer så kan lampor faktiskt kommunicera med en hub och vice versa. Det gör att med det här hacket så kan TS skapa scener och actions i sin hub som regarerar på att "lampan" tänds och släcks av sensorn, vilket ger en ikea-sensor som (indirekt) kan utnyttjas av en hub. Dioden är väl bara där för att via den är aktiverad, den har inget syfte förutom det.

Själv hade jag nog helt enkelt använt en billig Z-Wave-sensor som kan kommunicera direkt med hubben själv, men det är en cool DIY-lösning, snyggt hackat TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Till exempel kan man inte använda deras sensorer eller strömbrytare med annat än deras lampor, då det i stället för att gå via en hub använder lokal parning av enheter, alltså att sensorn i det här fallet kopplas direkt till en lampa.

Går alldeles utmärkt att använda ikeas brytare/kontroller med samsung smartthings.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Går alldeles utmärkt att använda ikeas brytare/kontroller med samsung smartthings.

Ah, verkar som de har uppdaterat dem då/lyckats skriva en device handler. Det gick inte när jag körde smartthings för ca ett halvår sedan i alla fall.

Edit: Det gör ju att man i sådant fall undrar varför TS gjort detta hack?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ikeas trådfria prylar är egentligen skräp, inte för att de tekniskt är dåliga, utan för att de byggts för att enbart fungera med andra ikeaprylar.

Fast egentligen inte Skulle snarare säga att de ligger i framkant på det området. Och smart homes jobbar de mycket på just nu.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av The-Architect:

Ikeas trådfria prylar är egentligen skräp, inte för att de tekniskt är dåliga, utan för att de byggts för att enbart fungera med andra ikeaprylar.

Jag håller inte riktigt med här, att de är byggda för att endast fungera med andra ikea prylar kan jag gå i god för att det är fel!
Jag köpte mig nyligen en trådfri E14 lampa och deras lilla dimmer (vrid modellen) och hur jag än försökte så fick jag de inte att fungera tillsammans, dimmern parade ihop med lampan, men vägrade dimmra den. Först när jag tände taklampan över bordet där jag satt fick jag dimmern att fungera, den parade ihop och dimmrade taklampan utan problem och utan att jag ens försökte, lampan som är av typen philips hue......

Så min slutsats är följande.
Ikeas trådfri fungerar inte med andra trådfri produkter, men fungerar ypperligt med tex philips hue

Men åter till ämnet...
Kul att du fick det att fungera @lallassu, smidigt att det gick att bygga in allt i sensorn.
Men skulle det inte istället för en diod gå att ha ett motstånd för att slippa ha något som lyser? Fast det kanske var det som var meningen?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Men skulle det inte att istället för en diod gå att ha ett motstånd för att slippa ha något som lyser? Fast det kanske var det som var meningen?

En diod tror jag skulle kunna ge problem, då dioder ofta har 0.7V spänningsfall, och inte 2-3,5V som lysdioder. Men du skulle kunna sätta 4-5 dioder i serie så spänningsfallet blir lika eventuellt. Eller bara ge tusan i att borra hål i skalet... så lär den lysa för sig själv där inne.

PS. Du har gjort en liten "typo" du kanske borde rätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Men åter till ämnet...
Kuk att du fick det att fungera @lallassu, smidigt att det gick att bygga in allt i sensorn.
Men skulle det inte att istället för en diod gå att ha ett motstånd för att slippa ha något som lyser? Fast det kanske var det som var meningen?

Dioden behövs inte, det var bara att jag ville ha en diod som lös vid rörelse. Mest för en rolig grej. Men även för att se när en sensor blev aktiv.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av leverbrock:

Går alldeles utmärkt att använda ikeas brytare/kontroller med samsung smartthings.

Skrivet av The-Architect:

Ah, verkar som de har uppdaterat dem då/lyckats skriva en device handler. Det gick inte när jag körde smartthings för ca ett halvår sedan i alla fall.

Edit: Det gör ju att man i sådant fall undrar varför TS gjort detta hack?
Skickades från m.sweclockers.com

Även jag är förvånad, kul! Vet att det jobbats i åratal på att få in resterande IKEA-grejer direkt i SmartThings, framför allt då dimmerpuckarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Även jag är förvånad, kul! Vet att det jobbats i åratal på att få in resterande IKEA-grejer direkt i SmartThings, framför allt då dimmerpuckarna.

Har ikea och telldus. Dyrt att köpa en smartthings hub. En zigbee sticka skulle såfall vara alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Paddanx:

PS. Du har gjort en liten "typo" du kanske borde rätta

Förvånar mig inte
Dock osäker på vilket du menar, men fixade en sak iaf, så får vi se om det duger

Skrivet av lallassu:

Dioden behövs inte, det var bara att jag ville ha en diod som lös vid rörelse. Mest för en rolig grej. Men även för att se när en sensor blev aktiv.

Då fungerar det precis som tänkt och önskat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte till en såndär mellanpluggsuttag. Para ihop sensorn med uttaget. Sen kan Smarta hem-systemet hålla koll på om pluggen är on eller off då vet man om det är en rörelse eller inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.