Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2010

Koppla infällt nätverksuttag

Hej, jag håller på att fixa trådat nät till ett rum i huset och hade tänkt att installera ett fast infällt uttag i väggen. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall koppla kablarna till uttaget. Jag har kopplat enligt EIA/TIA-568B på kontakten i andra änden av sladden men vet inte i vilken ordning jag skall koppla kablarna i uttaget då det finns siffror och färger markerade på uttaget.

Här är en bild på uttaget:

Sedan undrar jag även om man kan använda sig av en "vanlig" nätverkskabel för att koppla uttaget? Det känns nästan som om de individuella kablarna är för tunna.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Tror att du ska koppla i samma ordning som i rj45 kontakten.

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av zabzab:

Hej, jag håller på att fixa trådat nät till ett rum i huset och hade tänkt att installera ett fast infällt uttag i väggen. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall koppla kablarna till uttaget. Jag har kopplat enligt EIA/TIA-568B på kontakten i andra änden av sladden men vet inte i vilken ordning jag skall koppla kablarna i uttaget då det finns siffror och färger markerade på uttaget.

Här är en bild på uttaget:
https://i.gyazo.com/76c9aba3a32b6189c1c5816d3604a9e5.jpg

Sedan undrar jag även om man kan använda sig av en "vanlig" nätverkskabel för att koppla uttaget? Det känns nästan som om de individuella kablarna är för tunna.

Tack på förhand!

Du ska koppla enligt schemat för B.

Men det är generellt ingen bra idé att ha kontakt i ena änden och uttag i andra. Kontakt och uttag kräver nämligen olika kablar. Precis som du konstaterat är den flerkardeliga (flera tunna trådar) inte bra att koppla i ett uttag, den passar bäst för kontakter. Till ett uttag vill du istället ha en kabel med en lite tjockare tråd, så kallad installationskabel. Installationskabel är svår att använda till kontakter.

Sätt istället ett uttag i varje ände och använd installationskabel mellan.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jun 2007

Du ska göra en B koppling.
Fabrikskabel ska du undvika både för att sätta nya kontakter på samt i uttag, det fungerar men blir inte bra då de ofta som nämnt flertrådiga, kniven i kontakterna glappar gärna.
Det är inga problem att använda installationskabel med solida trådar för kontakt, gör det dagligen.