Permalänk
Medlem

Koppla infällt nätverksuttag

Hej, jag håller på att fixa trådat nät till ett rum i huset och hade tänkt att installera ett fast infällt uttag i väggen. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall koppla kablarna till uttaget. Jag har kopplat enligt EIA/TIA-568B på kontakten i andra änden av sladden men vet inte i vilken ordning jag skall koppla kablarna i uttaget då det finns siffror och färger markerade på uttaget.

Här är en bild på uttaget:

Sedan undrar jag även om man kan använda sig av en "vanlig" nätverkskabel för att koppla uttaget? Det känns nästan som om de individuella kablarna är för tunna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror att du ska koppla i samma ordning som i rj45 kontakten.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zabzab:

Hej, jag håller på att fixa trådat nät till ett rum i huset och hade tänkt att installera ett fast infällt uttag i väggen. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall koppla kablarna till uttaget. Jag har kopplat enligt EIA/TIA-568B på kontakten i andra änden av sladden men vet inte i vilken ordning jag skall koppla kablarna i uttaget då det finns siffror och färger markerade på uttaget.

Här är en bild på uttaget:
https://i.gyazo.com/76c9aba3a32b6189c1c5816d3604a9e5.jpg

Sedan undrar jag även om man kan använda sig av en "vanlig" nätverkskabel för att koppla uttaget? Det känns nästan som om de individuella kablarna är för tunna.

Tack på förhand!

Du ska koppla enligt schemat för B.

Men det är generellt ingen bra idé att ha kontakt i ena änden och uttag i andra. Kontakt och uttag kräver nämligen olika kablar. Precis som du konstaterat är den flerkardeliga (flera tunna trådar) inte bra att koppla i ett uttag, den passar bäst för kontakter. Till ett uttag vill du istället ha en kabel med en lite tjockare tråd, så kallad installationskabel. Installationskabel är svår att använda till kontakter.

Sätt istället ett uttag i varje ände och använd installationskabel mellan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Du ska göra en B koppling.
Fabrikskabel ska du undvika både för att sätta nya kontakter på samt i uttag, det fungerar men blir inte bra då de ofta som nämnt flertrådiga, kniven i kontakterna glappar gärna.
Det är inga problem att använda installationskabel med solida trådar för kontakt, gör det dagligen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en installlationskabel och monterat i rätt ordning på båda uttagen men det funkar fortfarande inte. Det känns som om uttagen inte får kontakt med koppartråden i kablarna trots att jag använt slitsverktyget för att trycka ner dem hela vägen.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp eller låna en nätverkstestare så kan du se vad som är felkopplat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zabzab:

Nu har jag köpt en installlationskabel och monterat i rätt ordning på båda uttagen men det funkar fortfarande inte. Det känns som om uttagen inte får kontakt med koppartråden i kablarna trots att jag använt slitsverktyget för att trycka ner dem hela vägen.

Du har inga bilder på hur kopplingarna ser ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabzab:

Nu har jag köpt en installlationskabel och monterat i rätt ordning på båda uttagen men det funkar fortfarande inte. Det känns som om uttagen inte får kontakt med koppartråden i kablarna trots att jag använt slitsverktyget för att trycka ner dem hela vägen.

Du använder väl ett pressverktyg?
Detta är ett par bra verktyg som är bra att ha hemma: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag ska väl inte använda ett pressverktyg till uttagen eller? Har använt det när jag satt på kontakterna.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Här är bilder på de två uttagen och hur jag kopplat dem.

Permalänk
Medlem

Skall göra samma typ av installation som dig. Har köpt in flertalet uttag som skall sättas i väggen i respektive rum, sen kommer installationskabeln gå ut längst husväggen och in på 2 olika ställen där uttag för att sen fördela ut till enheterna.

Tar mig bara in tid att fixa detta så just nu ligger en kabel löst från routern nere i vardagsrum upp till övervåningen där stationära datorn är..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Du kopplar uttagen som det ser ut på bilden på baksidan dvs. vit/blå,blå,vit/orange,orange,vit/grön,grön,vit/brun,brun
Ser att du kopplat i samma ordning som i en RJ45 i kontaktänden, det blir helt fel.
Följ bara färgordningen för B så kommer det funka kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabzab:

På bild 1 har du orange där blå ska vara bland annat. Sett från höger i bildens håll ska du koppla blå/vit, blå, vit/orange, orange, vit/grön, grön, vit/brun, brun

Edit: bild 1.

Permalänk
Medlem

@Vituraz:

Så här skall man koppla enligt instruktioner på Kjell & Co:s hemsida för typ B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabzab:

@Vituraz: https://gyazo.com/5c182b00419406cb6f9984af89e405ed.png
Så här skall man koppla enligt instruktioner på Kjell & Co:s hemsida för typ B.

Ursäkta, bild 1 menade jag såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter ett ha kopplat i den andra ordningen på uttag 1 funkar det.
Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

@zabzab:
okej då e de lugnt nja du pressar ju ner kabeln mellan metallpinnarna. Kan inte det "fackamässiga namnet". Har sett/läst om personer som försöker sig på egna lösningar = inte så bra kontakt.
Bra det fungerar!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har exakt samma uttag som föregående gubbe har, den som vissas på bild 2. Har kopplat enligt färg schemat på uttaget men får en hastighet på 2-8 Mbit/s och ska ha 100/100 fiber vad är det som kan vara fel ?