CPU load nästan full medan GPU load på nästan noll under Farcy 5

Permalänk
Medlem

CPU load nästan full medan GPU load på nästan noll under Farcy 5

Hejsan, har alltid nzxtcammen på när jag spelar och då märker jag att det är en fin balans mellan cpu och gpu-användning. Oftast som alltid med en bra temperatur på 39-45 grader. Detta då på de flesta AA-spel som är aktuella.

Men nu när jag installerade Far Cry 5 märker jag att CPU load jobbar fullt på 80-99% med en vanlig temperatur som ovan. Dock verkar inte grafikkortet jobba alls, den håller sig dock runt 67-75 grader. Vad beror det på?

Mina specs är just nu ett Intel i5 8400, GTX 1070 8gb uppbackade med 16 gb ram.

Permalänk
Medlem

@dazed01: Vilka är de andra AA-spelen, kanske kan de inte använda 6-kärnor fullt ut som FarCry 5 kan?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@dazed01: Vilka är de andra AA-spelen, kanske kan de inte använda 6-kärnor fullt ut som FarCry 5 kan?

Oavsett vilket så borde man ändå se någon form av GPU-användning och det är dessutom märkligt att den ligger på 70c om den nu inte används. Jag skulle rekommendera att TS verifierar uppgifterna med något annat program som t.ex. Hwinfo då CAM är ökänt för att vara buggigt och visa felaktiga uppgifter och ifall du inte märker någon vidare inverkan på prestandan så är det med rätt stor sannolikhet bara CAM som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz