Använda mobil som mikrofon till dator?

Permalänk
Medlem

Använda mobil som mikrofon till dator?

Är det möjligt att använda mikrofonen på en telefon (Android) som om det hade varit en mikrofon man kopplar till datorn? Jag skulle vilja spela in lite ljud i Audacity men har ingen extern mikrofon och tyvärr fångar datorns inbyggda mick upp massa brus från datorn.

Jag vet att det går att det går att använda en ljudinspelningsapp på telefonen och sedan flytta över inspelningarna till datorn, men det innebär flera extra steg och onödig tid.

Jag skulle vilja spela in ljuden direkt i programmet (Audacity) precis som man kan göra med en mikrofon kopplad till datorn (eller datorns inbyggda mikrofon) fast använda mikrofonen på telefonen istället.

Går det att göra detta, och i så fall hur?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte testat det där själv.
Men det dyker iaf upp ett gäng guider på hur man kan göra om man googlar på detta.

Exempelvis:
https://www.thewindowsclub.com/turn-your-phone-into-a-microph...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck