Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Undrar om det fortfarande finns intresse i slutet av 2024 när expansionen kommer.
Jag älskar alla möjliga arpg och har typ tusen timmar i Path of Exile men att jag tröttnar på D4 efter drygt 50 - 60 timmar ger verkligen inget bra betyg från min sida. Lvl 100 nu med min rogue och bossar dör på en gång, finns knappt nåt att göra och att göra en ny klass känns typ inte kul heller.

Permalänk
Medlem

En expansion ska inte kosta mer än 180-280kr, max 300kr till ett trippel A-spel. Se CDProjekt red.
250kr lägger jag min gräns på. Och jag vill inte ha något meningslöst lull lull. Ge mig bara den nya karaktären och nya spelvärlden.
Hade varit trevligt med ett alternativ att köpa världen eller karaktären separat för sig för en mindre peng. Men inte dom summorna som Blizzard tog för necron till D3. Fast det tror jag är långsökt.
Och sen lägg allt lull lull i microtransaktioner till dom som gillar sånt. Blizzard hade tjänat på det i längden.

Permalänk
Medlem

Kör S3 med farsan nu. Körde först Landslide druid. Fasen man får verkligen knåda fienderna. Gjorde sen en bloodsurge necro under mothers week och fasen vilken skillnad.

Jag tycker det är det största problemet - att det är så ojämnt mellan klasserna.

Man vill ju att småmobbsen ska flyga och möta tokfarliga elites

Kan tänka mig att ge max 500SEK för en expansion men inte bråttom med det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Undrar om jag ska damma av det spelet efter 6mån frånvaro (yep, jag spelade typ 2-3veckor)

är det lönt med season2 eller lika bra att starta en vanlig char

vilken build är det som gäller just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Undrar om jag ska damma av det spelet efter 6mån frånvaro (yep, jag spelade typ 2-3veckor)

är det lönt med season2 eller lika bra att starta en vanlig char

vilken build är det som gäller just nu?

Hota barb eller Lighting Sorc.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Undrar om det fortfarande finns intresse i slutet av 2024 när expansionen kommer.
Jag älskar alla möjliga arpg och har typ tusen timmar i Path of Exile men att jag tröttnar på D4 efter drygt 50 - 60 timmar ger verkligen inget bra betyg från min sida. Lvl 100 nu med min rogue och bossar dör på en gång, finns knappt nåt att göra och att göra en ny klass känns typ inte kul heller.

Femte dec kommer nytt endgame som ska vara riktigt svårt. Blizzard har varnat för hur svårt det kommer vara. 😎

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Hota barb eller Lighting Sorc.

Ball lightning då och inte chain lightning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ball lightning då och inte chain lightning ?

Se bara ball lightning överallt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

https://news.blizzard.com/en-gb/diablo4/24021894/sanctuary-fr...

Dom här säsongerna är så stökiga. Varför kan man inte få spela det där på eternal realm med sina redan levlade Chars?

Går det att få ut nått vettigt av ovan om man startar en lvl 1 gubbe? Eller kommer man fastna på att man måste vara nån viss level för att komma vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://news.blizzard.com/en-gb/diablo4/24021894/sanctuary-fr...

Dom här säsongerna är så stökiga. Varför kan man inte få spela det där på eternal realm med sina redan levlade Chars?

Går det att få ut nått vettigt av ovan om man startar en lvl 1 gubbe? Eller kommer man fastna på att man måste vara nån viss level för att komma vidare?

Jag kan hålla med om att vintereventet borde finnas i både säsong och eternal!

Beror på lite vad du är ute efter och vad du menar med vettigt?
S2 är inte så dumt. Man har lite fler sätt att samla på sig mats och gear än att springa NMD.
Jag skapade en ny gubbe i S2 och började springa runt i de områden som har massa vampyrer och levlade ganska snabbt och det var kul med så mycket slakt!
Tror inte det är så mycket kopplat till viss level. Aska som man får i sitt season journey är level-låst. Annars känner jag inte till något.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Fullständigt omöjligt att spela d4(ps5) pga lagg, disconnects etc. Blizzard har blivit ett jävla skämt. Fixa era jävla servrar!

Permalänk
Medlem

Tog äntligen ihjäl Echo of Lilith. 😁

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

När Diablo IV släpptes kunde jag inte komma åt mitt konto. Gjorde ett ärende och IDAG fick jag svar.

Heja

(Gjorde nytt konto och köpte skitspelet)

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Tog äntligen ihjäl Echo of Lilith. 😁

Några tips?
För mig har det hittils gått såhär:
1: Jag har en 18 månaders bebis
2: Säsong 0 blev jag inte ens 100
3: Säsong 1 fick jag upp en Blood Lance Necro till 100 men den har inte tillräckligt med burst för att nöta ned Lilith.
4: Säsong 2... har en Stormclaw drood som är ganska okej gear:ad men saknar lite burst för att komma förbi damage check (fas 1)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag kan hålla med om att vintereventet borde finnas i både säsong och eternal!

Beror på lite vad du är ute efter och vad du menar med vettigt?
S2 är inte så dumt. Man har lite fler sätt att samla på sig mats och gear än att springa NMD.
Jag skapade en ny gubbe i S2 och började springa runt i de områden som har massa vampyrer och levlade ganska snabbt och det var kul med så mycket slakt!
Tror inte det är så mycket kopplat till viss level. Aska som man får i sitt season journey är level-låst. Annars känner jag inte till något.

Jag tänker typ om det är så att man måste vara nån viss level för att kunna komma vidare i vintereventet? Klarar man av att döda bossar utan att vara level 70+? etc etc

Det jag överlag känner med många spel, även här i D4, är att mycket är kopplat till "nedlagd tid" och inte "skill".
(Jämför med WoW där bossfighter iaf i Vanilla, TBC och WOTLK handlade om att lära sig fighter. Stod du bara och spammade attacker kom du aldrig vidare)

Kollar man t ex season 1 som var den enda jag spelade:

Citat:

Annointed Immortal - Reach level 100.
Blessed Mother Departed - Kill the Echo of Lilith in the Archives of Issalia in Torment.
Heads of the Snake - Kill 5 Helltide Commanders during Helltides.
Lord of the Nightmares - Complete a Tier 43 Nightmare Dungeon.
Mephisto's Bane - Purify 10,000 Seeds of Hatred in hostile areas. Look for these on your Map.
Shattered Fiends - Kill 15 World Bosses in Torment.
The Spoils of Hell - Open 3 Tortured Gifts of Mysteries during Helltides.
Wrath's Dying Breath - Defeat the Tormented Echo of Varshan after completing the seasonal storyline.

Det enda som jag såg av mina vänner som orkade till lvl 100 var den sista, dom hade lite problem med att få ner blessed mother.

Resten handlar ju bara om att banka in tid i spelet så får du rewarden.

Permalänk
Medlem

När stöter man på The Butcher? Är lvl 62 nu, är på Act V tror jag. Är han en del av storyn eller finns han i någon dungeon någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

När stöter man på The Butcher? Är lvl 62 nu, är på Act V tror jag. Är han en del av storyn eller finns han i någon dungeon någonstans?

Han dyker upp på random i Dungeons, både vanliga och nmd.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Några tips?
För mig har det hittils gått såhär:
1: Jag har en 18 månaders bebis
2: Säsong 0 blev jag inte ens 100
3: Säsong 1 fick jag upp en Blood Lance Necro till 100 men den har inte tillräckligt med burst för att nöta ned Lilith.
4: Säsong 2... har en Stormclaw drood som är ganska okej gear:ad men saknar lite burst för att komma förbi damage check (fas 1)

Fixa nya glyphen som du får i nya end game:et AoZ, min atp hoppade upp till 40k. Lägg allt på dmg, aspects, vampire powers och skills eftersom du inte behöver bry dig om defens.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Blizzard dubblar drop rate för uber unika från Duriel fram till 8:e jan.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Blizzard dubblar drop rate för uber unika från Duriel fram till 8:e jan.

Och detta, i ett nötskal, är problemet.
När Blizzard skall försöka tillfredsställa spelarna väljer de att kasta ett ben åt spelarkategorin som ser att slå ihjäl samma boss om och om och om och om och om igen i hopp om en bra drop som ”gameplay”.

De ändrar värdet på en variabel i koden. That’s it.
Det är så fruktansvärt fattigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Och detta, i ett nötskal, är problemet.
När Blizzard skall försöka tillfredsställa spelarna väljer de att kasta ett ben åt spelarkategorin som ser att slå ihjäl samma boss om och om och om och om och om igen i hopp om en bra drop som ”gameplay”.

De ändrar värdet på en variabel i koden. That’s it.
Det är så fruktansvärt fattigt.

Tror faktiskt snarare det handlar om att försöka få tillbaka spelare som tappade intresset i säsong 1 (eller innan).
De har ju faktiskt gjort ett lyft iom säsong 2 med både content och QoL så att få spelare som lämnat att testa igen är absolut värt ett försök, tror jag.

Vad tycker Du att de ska göra för att göra Dig nöjd?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

bara jag som har fruktansvärd ping och rubberbanding idag? snittar mellan 200-400ms va tusan ??

nä nu skiter jag i detta, helt ospelbart är det, tur man inte kör hardcore men slösade en hög lvl nightmare dungeon för ingenting.. tack för det blizz

Permalänk
Medlem

Är ganska ny på detta, är på level 45 sourcerer.

Nu får man ju en hel del saker när man klarar lite grejer, men jag tycker det är svårt att sedan förstås vad jag skall behålla och vad jag skall salvage.

Har någon några enkla korta tips på vad som är bra för en trollkarl, se nedan stats jag inte är helt säker på.
Hoppas någon har tid och ork att svara på mitt långa inlägg, gärna så tydligt som möjligt. Eller om det finns en svensk site som kanske beskriver detta

När jag kollar på min inventory så kan jag se detta
+15 All Stats
+3% lucky hit chance
+4% Over Time
Damage Overtime
Core Skill Damage
Mastery Skill Damage
Basic Skill Damage
Vulnerable Damage
Overpower Damage
Damage To Crowd Controlled Enemies
Damage To Slowed Enemies
Damage To Injured Enemies
Damage To Frozen Enemies
Damage To Stunned Enemies
+1 rank of (och sedan någon skill jag har)
+14 life in kill

Sedan finns lite basic stats som,
Intelligence
Willpower
Strenght
Dexterity

Sedan har jag jättesvårt att klara de dungeons där det finns en spindel med kompisar som hela tiden sprutar gift på mig, jag dör hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Är ganska ny på detta, är på level 45 sourcerer.

Nu får man ju en hel del saker när man klarar lite grejer, men jag tycker det är svårt att sedan förstås vad jag skall behålla och vad jag skall salvage.

Har någon några enkla korta tips på vad som är bra för en trollkarl, se nedan stats jag inte är helt säker på.
Hoppas någon har tid och ork att svara på mitt långa inlägg, gärna så tydligt som möjligt. Eller om det finns en svensk site som kanske beskriver detta

När jag kollar på min inventory så kan jag se detta
+15 All Stats
+3% lucky hit chance
+4% Over Time
Damage Overtime
Core Skill Damage
Mastery Skill Damage
Basic Skill Damage
Vulnerable Damage
Overpower Damage
Damage To Crowd Controlled Enemies
Damage To Slowed Enemies
Damage To Injured Enemies
Damage To Frozen Enemies
Damage To Stunned Enemies
+1 rank of (och sedan någon skill jag har)
+14 life in kill

Sedan finns lite basic stats som,
Intelligence
Willpower
Strenght
Dexterity

Sedan har jag jättesvårt att klara de dungeons där det finns en spindel med kompisar som hela tiden sprutar gift på mig, jag dör hela tiden

Skulle säga att all gear förutom weapon/focus behöver du inte fokusera jättemycket på den leveln.
Det är bara ta salvage på det mesta. Viktigaste stat:en är intelligence.
Vid lvl 50 så börjar unika droppa. Spara alla såna för att senare kolla vilken build du vill sikta in dig på.
En lätt, rolig och stark build är ball lightning.

Angående poisonspindeln så kan du tillverka en potion med resistance mot det.
Försök också att delta i så många world bosses som du kan.

Edit: Om du behöver hjälp för att låsa upp World Tier 3&4 så hojta till.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Tror faktiskt snarare det handlar om att försöka få tillbaka spelare som tappade intresset i säsong 1 (eller innan).
De har ju faktiskt gjort ett lyft iom säsong 2 med både content och QoL så att få spelare som lämnat att testa igen är absolut värt ett försök, tror jag.

Vad tycker Du att de ska göra för att göra Dig nöjd?

Frågan har ett enkelt och entydigt svar: offline play.

Jag har spelat alla Diablospel sedan det första. Gillar att bygga nya karaktärer och smaka på gameplay. Inte intresserad av att visa digital swag för andra spelare, för mig är spelserien en rekreation, och jag höjer skärpa och närvaro i spelet genom att alltid spela hard core. Har funkat riktigt dåligt i D4 då mina karaktärer har dött pga serverglitchar om och om igen. (Dvs oberoende av andra problem som att dö av off screen attacker.)

Det är ett OK spel för en första genomspelning (men obegripliga story-hål i fyran).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Skulle säga att all gear förutom weapon/focus behöver du inte fokusera jättemycket på den leveln.
Det är bara ta salvage på det mesta. Viktigaste stat:en är intelligence.
Vid lvl 50 så börjar unika droppa. Spara alla såna för att senare kolla vilken build du vill sikta in dig på.
En lätt, rolig och stark build är ball lightning.

Angående poisonspindeln så kan du tillverka en potion med resistance mot det.
Försök också att delta i så många world bosses som du kan.

Edit: Om du behöver hjälp för att låsa upp World Tier 3&4 så hojta till.

Stort tack, bra info.
World bosses säger du, kan man se någonstans om jag har gjort några sådana redan?

Bra tips med potion, måste testas.

Vad gör intelligence egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Stort tack, bra info.
World bosses säger du, kan man se någonstans om jag har gjort några sådana redan?

Bra tips med potion, måste testas.

Vad gör intelligence egentligen?

World Bosses dyker upp var 4:e timme tror jag. En timme innan bossen dyker upp så ser du det på världskartan.
Tror inte man kan se hur många man har gjort, osäker på det.

Här är en karta över var World Bosses och Helltides dyker upp.
https://helltides.com/

Intelligence är för sorcereress vad strength är för en barbar. Den ökar din dmg och din resistance to all elements (eld, poison, cold osv).

En sak till, försök göra all renown också. Det innebär att hitta alla lilithstatyer, göra quests, hitta waypoints och dungeons/strongholds.
Det är inte det allra roligaste men du behöver bara göra det en gång. Alla karaktärer får bonusen från dom, även om du gör en ny.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Stort tack, bra info.
World bosses säger du, kan man se någonstans om jag har gjort några sådana redan?

Bra tips med potion, måste testas.

Vad gör intelligence egentligen?

Addade skill´en ball lightning, men för mig så flög det bara iväg en boll, inte som det gjorde på videon.

Permalänk
Medlem

Någon / några som fortfarande kör relativt aktivt? Vore kul att ha ett gäng att farma Duriel / Köra AoZ med

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Addade skill´en ball lightning, men för mig så flög det bara iväg en boll, inte som det gjorde på videon.

Du behöver en specifik aspect för att den ska göra det, allting finns på sidan som länkades. Hela guiden vad som behövs.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!