Uppgradera eventuellt köpa ny dator

Permalänk
Medlem

Uppgradera eventuellt köpa ny dator

Hej!

Min lillebror har haft sin dator i några år nu och börjar känna att den inte riktigt presterar som han hade önskat, just nu spelar han mest Fortnite och han hade gärna haft ca 60 fps(low-medium settings). Är som i rubriken inte direkt säker på vad som ska göras.

Datorn han har just nu är en:
Acer Predator G3-605(https://www.netonnet.se/art/NoSection/acer-predator-g3-605/19...)
CPU:i5-4430
RAM:8GB ddr3
HDD:1TB
GPU:GTX 645 2GB

All hjälp uppskattas och ifall jag missat något så är det bara att fråga:) Är bara 14 så srry ifall jag typ stavar fel eller ngt.

Permalänk
Medlem

Ett något värre grafikkort till just fortnite hade inte gjort nått, men datorn överlag är inget att hänga i julgranen överlag

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod47:

Hej!

Min lillebror har haft sin dator i några år nu och börjar känna att den inte riktigt presterar som han hade önskat, just nu spelar han mest Fortnite och han hade gärna haft ca 60 fps(low-medium settings). Är som i rubriken inte direkt säker på vad som ska göras.

Datorn han har just nu är en:
Acer Predator G3-605(https://www.netonnet.se/art/NoSection/acer-predator-g3-605/19...)
CPU:i5-4430
RAM:8GB ddr3
HDD:1TB
GPU:GTX 645 2GB

All hjälp uppskattas och ifall jag missat något så är det bara att fråga:) Är bara 14 så srry ifall jag typ stavar fel eller ngt.

Börja såhär titta hur många watt du har på nätaggregatet och återrapportera, annars skulle ett nytt grafikkort och mer ram hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Börja såhär titta hur många watt du har på nätaggregatet och återrapportera, annars skulle ett nytt grafikkort och mer ram hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Permalänk
Viking
Skrivet av Nimrod47:

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Vad har du för budget? Ett grafikkort är prio 1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Den GPUn som andra nämnt är inte mycket att hänga i julgranen, nog prio 1 att fixa ett nytt. Men vad har du för budget? Jag skulle också kikat på 2x8 ram stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod47:

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Bra har nätaggregat PCI express på sig? Dvs så du kan koppla in ström i grafikkort? Typ som bilden nedan?

Ja ddr3 är de som krävs hur många slots har du för ram minne just nu? Du kan alltid köpa begagnat ram minne för runt 200-300kr sen ett nytt grafikkort om du har PCI express ström för runt 3k va är din budget? Vill du komma undan billigast är de begagnad gpu exempel 1060 för 1000 lappen som är billigast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

Den GPUn som andra nämnt är inte mycket att hänga i julgranen, nog prio 1 att fixa ett nytt. Men vad har du för budget? Jag skulle också kikat på 2x8 ram stickor.

Tror en 1060 eller ex 580 är ett bra alternativ begagnat för runt 1k gällande ram kan han ju köra 4 channels om han har möjlighet i sitt moderkort de är de billigaste han kan komma undan med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Absolut. Då är ju bara frågan vilket moderkort han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

@sifri: Absolut. Då är ju bara frågan vilket moderkort han har.

Ja absolut drf ja ställde den frågan ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod47:

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Btw här har du en haswell processor i5 med en 1060 i fortnite på Epic settings där kan du se FPS

https://youtu.be/aoT-9t9p9fY

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Bra har nätaggregat PCI express på sig? Dvs så du kan koppla in ström i grafikkort? Typ som bilden nedan?

https://www.silicon.pk/wp-content/uploads/2016/08/4-pin-molex-to-8-pin-PCI-Express-Video-Card-Power-Converter-3.jpg

Ja ddr3 är de som krävs hur många slots har du för ram minne just nu? Du kan alltid köpa begagnat ram minne för runt 200-300kr sen ett nytt grafikkort om du har PCI express ström för runt 3k va är din budget? Vill du komma undan billigast är de begagnad gpu exempel 1060 för 1000 lappen som är billigast

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen tack för hjälpen! Jag hann inte kolla i datorn nu imorse men jag vet att moderkortet har totalt 4 platser och 2 är använda. Som sagt hann jag inte kolla i datorn men jag vet att åtminstone moderkortet har ett PCI express uttag. Har ingen exakt budget men helst mellan 1-2 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod47:

Verkligen tack för hjälpen! Jag hann inte kolla i datorn nu imorse men jag vet att moderkortet har totalt 4 platser och 2 är använda. Som sagt hann jag inte kolla i datorn men jag vet att åtminstone moderkortet har ett PCI express uttag. Har ingen exakt budget men helst mellan 1-2 tusen.

Okej men då skulle ja satsa på en 1060 6gb eller en rx 580 för 1000-1500kr sen en 8gb ram till för 100-200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Okej men då skulle ja satsa på en 1060 6gb eller en rx 580 för 1000-1500kr sen en 8gb ram till för 100-200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall man vill lägga till mer ram med redan insatt ram behöver man då ha samma model eller något? Tänker nog börja leta efter begagnade grafikkort nu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod47:

Ifall man vill lägga till mer ram med redan insatt ram behöver man då ha samma model eller något? Tänker nog börja leta efter begagnade grafikkort nu också

Se bara till att de minnen du köper samma hastighet och inte server minnen

Skickades från m.sweclockers.com