Testpilot: AOC kombinerar Freesync 2 och 165 Hz i Agon AG273QX

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC kombinerar Freesync 2 och 165 Hz i Agon AG273QX

Testpiloten Björn Endre tar sig an AOC Agon AG273QX, en spelskärm som kombinerar 165 Hz, Freesync 2 och Display HDR 400.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft den här skärmen i snart 1 år och trivs helt okej med den. Dock så har den lite problem med g-sync och man kan ibland se flimmer, speciellt när frekvensen dippar mycket eller i menyer/laddscener.

Såg att du mätte ganska låg kontrast, jag mätte upp min med i1Display Pro till ca 2700:1. Men Spyder brukar vara ganska dåliga på att mäta kontrast vad jag hört.

Kommer troligtvis byta ut denna till en modell med IPS och som är certifierad av Nvidia, lutar åt en Acer XV273.

Bra recension förresten 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad tycker du om att navigera i OSD:n?

AGON-serien verkar ha märkbart bättre OSD än deras budgetmodeller som jag har testat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 220volt:

Jag har haft den här skärmen i snart 1 år och trivs helt okej med den. Dock så har den lite problem med g-sync och man kan ibland se flimmer, speciellt när frekvensen dippar mycket eller i menyer/laddscener.

Såg att du mätte ganska låg kontrast, jag mätte upp min med i1Display Pro till ca 2700:1. Men Spyder brukar vara ganska dåliga på att mäta kontrast vad jag hört.

Kommer troligtvis byta ut denna till en modell med IPS och som är certifierad av Nvidia, lutar åt en Acer XV273.

Bra recension förresten 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag noterade inget flimmer när jag spelade, även i menyer. Nu har jag ett GTX2080 och såg att min fps låg högt oftast så det kan tänka sig att tyngre spel kanske det uppkommer. Men det var inget jag noterade varken i windows eller menyer etc. Ska snart packa ihop den men ska ta och testa några grejer till för att se om jag kan tvinga fram det.

Jag är lite sugen på att köpa denna. Acer XV273 är väl visserligen 240 Hz men bara 1080p? Jag tror inte jag kommer gå ner under 1440p om jag ska byta från en 4K-sk-rm.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Vad tycker du om att navigera i OSD:n?

AGON-serien verkar ha märkbart bättre OSD än deras budgetmodeller som jag har testat.

Jag tycker det fungerar bra. Den där "pucken" de skickar med gör det ännu enklare men även joysticken är ok. Ibland glömmer man bort hur man backar men efter ett tag gick det snabbt att hoppa runt. Den var inte heller seg eller så utan det gick smidigt att gå runt.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hmm, jag noterade inget flimmer när jag spelade, även i menyer. Nu har jag ett GTX2080 och såg att min fps låg högt oftast så det kan tänka sig att tyngre spel kanske det uppkommer. Men det var inget jag noterade varken i windows eller menyer etc. Ska snart packa ihop den men ska ta och testa några grejer till för att se om jag kan tvinga fram det.

Jag är lite sugen på att köpa denna. Acer XV273 är väl visserligen 240 Hz men bara 1080p? Jag tror inte jag kommer gå ner under 1440p om jag ska byta från en 4K-sk-rm.

Hm Jag var inte tillräckligt uppmärksam, modellen jag har heter AG273QCX och ser exakt likadan ut men har en böjd panel 😊 Denna är helt platt va? Kan ju vara så att g-sync fungerar bättre på AG273QX.

XV273KP är en 144hz 4k skärm med freesync oxh dessutom certifierad av Nvidia. Acer XV273KP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Hur är denna panelens black smearing?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 220volt:

Hm Jag var inte tillräckligt uppmärksam, modellen jag har heter AG273QCX och ser exakt likadan ut men har en böjd panel 😊 Denna är helt platt va? Kan ju vara så att g-sync fungerar bättre på AG273QX.

XV273KP är en 144hz 4k skärm med freesync oxh dessutom certifierad av Nvidia. Acer XV273KP

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, detta är en annan modell. Och jag tänkte på Acer Nitro XV273 X som var den som bara hade 1080p och 240 Hz :). Alltså - så mkt modellnummer som nästan är exakt likadana. jag vet att Thomas Ytterberg har full koll på hur man ska läsa dessa modellnamn. Acer Nitro XV273K ser definitivt intressant ut.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kablash:

Hur är denna panelens black smearing?

Det är väl främst ett problem med OLED-skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra recension. Börjar bli lite sugen på att uppgradera min gamla 24 tums 1080 skärm. Får börja kolla vad som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är väl främst ett problem med OLED-skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Va, nää. Det är ju en av de stora nackdelarna med VA paneler.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kablash:

Va, nää. Det är ju en av de stora nackdelarna med VA paneler.

Hmm ok. Eftersläpning helt enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hmm ok. Eftersläpning helt enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Men just eftersläpet på svarta färger på en VA panel är extra långsamma. Detta kanske stämmer på OLEDs också.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kablash:

Ja precis. Men just eftersläpet på svarta färger på en VA panel är extra långsamma. Detta kanske stämmer på OLEDs också.

Med tanke på att det är en individuell pixel som tänds och släcks så är det ju sannolikt ett av de största problemen förutom kontrast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kablash:

Ja precis. Men just eftersläpet på svarta färger på en VA panel är extra långsamma. Detta kanske stämmer på OLEDs också.

Nu har du sabbat min hjärna för igår noterade jag extremt mycket black smearing när jag scrollade med min AOC VA-skärm... Me sad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem den här skärmen men undrar hur jag får igång usb-hubben på baksidan. Berhöver jag en usb-a till usb-b sladd?

Konstigt i så fall att de inte skickar med en.

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunshine:

Har precis fått hem den här skärmen men undrar hur jag får igång usb-hubben på baksidan. Berhöver jag en usb-a till usb-b sladd?

Konstigt i så fall att de inte skickar med en.

Jajjemen, en USB 3.0 Typ A till Typ B är det du är ute efter T.ex. denna https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-...

Kör själv via min USB-hub på skärmen för all min kringutrusning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB