En dator två arbetsstationer (switch)

Permalänk
Medlem

En dator två arbetsstationer (switch)

God dag alla!

Jag försöker sätta upp en ny dator som jag vill skall kunna användas av två olika separata arbetsstationer.
På varje arbetsstation har jag två skärmar 1440P 60Hz.
Det jag letar efter är en switch där jag kan välja om displayport signalen skall gå till arbetsstation 1 eller 2.
(motsvarande att dra ut displayport kabeln ur datorn och sätta i den andra)

Jag tycker detta borde vara en rätt enkel apparat men allt jag hittar när jag letar är switchar åt andra hållet (två datorer, en bildskärm)

Förutsatt att switchen inte är för dyr är jag också okej med att ha två switchar. en per skärm/arbetsstation.
Jag har fått höra att splitter som duplicerar signalen till två datorer ofta skapar en massa lagg och fördröjningar så skulle hellre ha en brytare som väljer vart signalen skall gå.

Hoppas någon annan här har mer erfarenhet av detta än mig!

Ps. jag hoppas jag lagt detta under rätt forum.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver ingen switch alls!

Koppla bara in båda bildskärmarna, båda tangentborden, båda mössen till datorn, och ställ in Windows på att spegla bilden mellan bildskärmarna. Vill du inte ha båda bildskärmarna igång är det bara att stänga av den som du inte använder för tillfället.

Försök att matcha upplösning mellan de två bildskärmarna bara så du slipper köra en uppskalad bild på ena skärmen.

Edit: Jag missade att du skulle ha dubbla bildskärmar på varje arbetsplats också! Då blir det lite klurigare, jag vet inte om det går att få Windows att både spegla och "expandera" samtidigt. Men du kanske kan köpa ett par såna här? https://www.dustin.se/product/5010764485/2-port-displayport-s... Fast alltså en modell som inte har utgått.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag kan testa att ansluta alla fyra skärmar.

Dock har jag två problem med det:

1: Antag att det går att både spegla och duplicera. kräver en duplicerad skärm mer av datorn eller är det samma beräkning men bara två signaler?
2: Ifall jag behöver en sådant switch som "delar" signalen så har jag hört att detta skapar en hel del lagg?