Geforce fx 5900 ultra bättre än ATI R9800 pro 256mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Ta en titt på FSAA och AF gämförelsen som swec gjorde.

Edit: det var visst mellan NV30 och R300

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030520_6_grafik...

Exakt......läs mitt tidigare inlägg...Det är nästan ingen skillnad mellan nv35 och r350 i AA och AF kvalitet

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla - försök hålla diskussionerna på en vettig nivå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Exakt......läs mitt tidigare inlägg...Det är nästan ingen skillnad mellan nv35 och r350 i AA och AF kvalitet

Alla stora hårdvarusidor är vad jag vet klart överens om att nVidia har en bit kvar upp till ATIs nivå när det gäller Anti-Aliasing.
HardOCP har en bra jämförelser av ATIs och nVidias AA här: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDcyLDY=

"When all is said and done, the 9800 Pro 256MB card is the clear winner with Anti-Aliasing IQ."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Exakt......läs mitt tidigare inlägg...Det är nästan ingen skillnad mellan nv35 och r350 i AA och AF kvalitet

Är inte NV30 och NV35 samma kort fast med ökad minnesbuss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Är inte NV30 och NV35 samma kort fast med ökad minnesbuss?

Jo men med nyare drivrutiner (släpptes samtidigt som nv35) så fixade det kvalitets bristen i AA.....vet inte om de fixade med själva kärnan.....antagligen fixade de upp coren.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Jo men med nyare drivrutiner (släpptes samtidigt som nv35) så fixade det kvalitets bristen i AA.....vet inte om de fixade med själva kärnan.....antagligen fixade de upp coren.

Ehh, nej. nVidia har fortfarande inte samma kvalitet som ATI när det gäller AA. Kika på länken i mitt tidigare inlägg. Det är testat med ”DetonatorFX” drivrutinen som du snackar om.

ATIs Rotated Grid MultiSampling(RGMS) ser klart bättre ut än nVidias Ordered Grid MultiSampling (OGMS) och det tror jag knappast dom kan göra nåt åt med enbart drivrutiner. Det bästa nVidia har att komma med är 4xS (Supersampling) men det kostar också mer prestanda. Inget av nVidias alternativ är dock lika bra som ATIs 6xAA.

NV35 använder samma AA teknik som NV30, ingen skillnad där. Samma sak gäller R350 och R300, ingen skillnad där heller.

Permalänk
Medlem

Har ni sett Qiuncunx Antaliasing? Det är inte fint. Man får samma effekt om man lägger ett smörpapper på skärmen.
Jag har ett ti4200, och kan säga att min AA inte är fin alls jämfört med ett ATI-kort som 9700. Men så är det ju ålderskillnad och sådant mellan dom förstås. Men det ser inte bra ut ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ehh, nej. nVidia har fortfarande inte samma kvalitet som ATI när det gäller AA. Kika på länken i mitt tidigare inlägg. Det är testat med ”DetonatorFX” drivrutinen som du snackar om.

ATIs Rotated Grid MultiSampling(RGMS) ser klart bättre ut än nVidias Ordered Grid MultiSampling (OGMS) och det tror jag knappast dom kan göra nåt åt med enbart drivrutiner. Det bästa nVidia har att komma med är 4xS (Supersampling) men det kostar också mer prestanda. Inget av nVidias alternativ är dock lika bra som ATIs 6xAA.

NV35 använder samma AA teknik som NV30, ingen skillnad där. Samma sak gäller R350 och R300, ingen skillnad där heller.

Hmmm verkar som jag hade fel...det var framför allt AF det gällde..my bad. Tydlig är de bara jämt upp till 4X AA sen tar r300 över.

AF:

Finally, NVIDIA's claim that their "performance" mode offers equal to or greater quality than ATI's is actually true. The benefit here is that NVIDIA actually does some (albeit a small amount) of trilinear filtering in their performance aniso mode, which smooths the transitions between the different mip levels. The tables have turned and now it's ATI's turn to play catch-up and make their performance mode look better.

Both ATI and NVIDIA's quality modes are virtually identical, you'd be hard pressed to find a difference between the two.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1821&p=14

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

tja vad ska man säga jag är knappast något proffs men även en sådan som jag ser ju att det här snacket inte leder någonstans:-) kan man med blotta ögat se någon skillnad på geforce Fx 5900 ultra och ATI R9800pro är det någon här som provat något av dem eller ser ni bara vad andra skriver?? speler ni spel någon gång ellet kör ni bara prestandatest??meningarna kommer ju alltid vara delade oavsett vilket kort som råkar ha några fler poäng i ett prestandatest

Ha det gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larssa
kan man med blotta ögat se någon skillnad på geforce Fx 5900 ultra och ATI R9800pro

Jag kan ju klart se skillnad i screenshots men jag har inte sett FX ”in action”. Vi får väl fråga någon som har både ett NV30/35 och ett R300/350…AnteP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larssa
speler ni spel någon gång ellet kör ni bara prestandatest??

Köpte inte ett 4000kr kort för att köra 3DMark, det är en sak som är helt säker!
Är däremot intresserad av 3D programmering(OpenGL) så jag gillar att hänga med i grafikkortsvärlden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Visst, synd att dom fick stryk då.

Sluta var sån j***a fanboy, växupp.

Jamzo du måste va den största nOOben här inne, ta reda på fakta innan du öppnar munnen nästa gång

Visa signatur

Vapochill SE | AMD XP1700+ (AXDA1700DUT3C JIUHB) 0312wpew @ 2496MHz 217x11.5 VCore 1.93 | 11-3-3-2,5 | 2x120mm fans | 1xEnermax 550W PSU | 19" monitor | 1GB TwinMos PC3700 466MHz | Mobo Abit NF7-SV2.0 Bios 16 | Ati Radeon 9700 Pro | HD 2xWD800JB "8MbCache!" | 1xMaxtor 80gb | 1xWD2000JB "8MbCache!" | And some more...

Permalänk

Ati kortet är sämre i prestanda men det som gör ati kortet bättre är priset. Titta på Redeon 9800PRO 128 det är mkt billigare än fx 5900Ultra och readeon 9800PRO 256 men ändå så håller det nästan samma prestandaklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=6459

Hm... Ser sådär lagom kul ut.

Säger det mesta om Nvidia. Dom är helt enkelt desperata som inte kan få ut en grafikkrets som spöar ati:s r300+ så först försökte dom klocka skiten ur deras nv30 men det funka inte så bra, så nu försöker dom fuska fram alla poäng. Och för er som säger att 1600x1200 utan AA är snyggt så sätt på tex 1280x1024 med 2X AA, det blir bra mycket finare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Och för er som säger att 1600x1200 utan AA är snyggt så sätt på tex 1280x1024 med 2X AA, det blir bra mycket finare.

Tycker faktiskt att 1600*1200 ser bättre ut!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Tycker faktiskt att 1600*1200 ser bättre ut!

Hellre det.

Permalänk
Medlem

320x240, Inge AA/AF och inget texturfilter rockar.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

9800PRO 256MB är inte billigare än FX 5900ULTRA 256MB - skall man behöva banka in detta????

Sedan kan man ju i så fall säga att 3dfx är billigare än R600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av steffeman87
Ati kortet är sämre i prestanda men det som gör ati kortet bättre är priset. Titta på Redeon 9800PRO 128 det är mkt billigare än fx 5900Ultra och readeon 9800PRO 256 men ändå så håller det nästan samma prestandaklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steffeman87
Ati kortet är sämre i prestanda men det som gör ati kortet bättre är priset. Titta på Redeon 9800PRO 128 det är mkt billigare än fx 5900Ultra och readeon 9800PRO 256 men ändå så håller det nästan samma prestandaklass.

ja hjälp, 9800 är 300 kronor billigare...

Asus - Sapphire på db.com

Permalänk

db.com har dom detta? dom kanske har en bättre deal på ati korten då..

Om du skall jämföra priserna - använd inte en referens - ange då hellre flera eller använd sökmotor på buggy 2 för att få fram lite skillnader där. Tror om man skall prata om ämnet såsom det kanske var menat som - 256MB mot 256MB så Vinner Nvidia. Men framtida drivar o annat får avgöra -vem som har tronen-
Nvidia hade den ett tag och Ati har haft den et´t tag -kanhända är det då dags för nvidia igen, så att ati gör ngt radikalt och nvidia likaså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
ja hjälp, 9800 är 300 kronor billigare...

Asus - Sapphire på db.com

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
db.com har dom detta? dom kanske har en bättre deal på ati korten då..

Om du skall jämföra priserna - använd inte en referens - ange då hellre flera eller använd sökmotor på buggy 2 för att få fram lite skillnader där. Tror om man skall prata om ämnet såsom det kanske var menat som - 256MB mot 256MB så Vinner Nvidia. Men framtida drivar o annat får avgöra -vem som har tronen-
Nvidia hade den ett tag och Ati har haft den et´t tag -kanhända är det då dags för nvidia igen, så att ati gör ngt radikalt och nvidia likaså

aaa men nu är det så att enligt Pricerunner så är db.com billigast på 9800Pro och de har osså bland de billigaste FX5900 Ultra....

skriver aldrig något utan backup och vetskap