Apple betalar miljarder i skadestånd för långsamma telefoner

Permalänk
Medlem

Min gamla LG som jag hade innan nuvarande telefon misstänker jag starkt att den var offer för "planned obsolescence". Den blev helt plötsligt omotiverat skitlångsam. Synd, för jag gillade verkligen den telefonen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej ingen skillnad på 4S o 11 Pro alls

Herregud... 🤦‍♂️

Självklart vet jag de egentliga skillnaderna på 4S och 11 Pro. För JAG är en prylnörd.. Jag skulle ha ångest av att använda en 4S.

Men som många andra säger så medelsvenson som faktiskt använder telefonen till att ringa, skicka meddelanden och kanske surfa lite på så är det förutom skärmstorleken inte så stor skillnad i användning.

Du kan fortsätta hata på apple, men det är egentligen bara bra för det är roligt att se hur folk kan hata något trots de inte gett företaget/produkten en chans.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Min gamla LG som jag hade innan nuvarande telefon misstänker jag starkt att den var offer för "planned obsolescence". Den blev helt plötsligt omotiverat skitlångsam. Synd, för jag gillade verkligen den telefonen.

Känns det inte mer sannolikt att typ, flashminnet började få slut på skrivbara celler, än att tillverkaren konspirerar mot dig?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Känns det inte mer sannolikt att typ, flashminnet började få slut på skrivbara celler, än att tillverkaren konspirerar mot dig?

Klart att tillverkarna gör produkter som bara ska fungera en begränsad tid.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja har du flera polare som kör iPhone 4S fortfarande så säger det ju mer om dem haha.

Att dom kanske är vuxna människor som inte behöver statusprylar?

Permalänk
Medlem

Tycker vad Apple gjorde är helt okej bara de hade varit transparenta om det och låtit användarna bestämma om det är något man vill ha aktiverat eller ej men det är ju emot Apple logik, prylarna ska tänka för dig så långt som möjligt för att attraheras speciellt av icke teknik nördar framförallt varför jag inte är en Apple användare, vill kunna bestämma själv så långt som möjligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Känns det inte mer sannolikt att typ, flashminnet började få slut på skrivbara celler, än att tillverkaren konspirerar mot dig?

Fast nu är det i och för sig inte ”planned obsolescence" någon knasig aluminiumfoliehattsteori, det har bevisats om och om igen. Sen om just det företaget håller på med sådant låter jag vara osagt, likt dig tror jag att det finns ganska många andra faktorer som spelar in. Håller vi oss till Apple så brukar (brukade?) man se ganska stor skillnad i tröghet hos äldre modeller när nya os kom. Numera har hårdvaran stagnerat lite jämfört med mjukvaran så effekten är inte riktigt lika märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du ser det rent funktionellt - vad är det du kan göra med iphone 11 som du inte kan göra med 4S? Är det värt 8500kr att kunna göra de sakerna?

Ladda ner och köra appar.
Iphone 4s är utdaterad.

En jädrig snygg telefon får jag erkänna, men jag skulle hellre köra på en iphone se istället. Då får man mycket kraftfullare hårdvara men liknande design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Att dom kanske är vuxna människor som inte behöver statusprylar?

Du nämnde precis statusprylar kopplat till iPhones...

🤦‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Fast nu är det i och för sig inte ”planned obsolescence" någon knasig aluminiumfoliehattsteori, det har bevisats om och om igen. Sen om just det företaget håller på med sådant låter jag vara osagt, likt dig tror jag att det finns ganska många andra faktorer som spelar in. Håller vi oss till Apple så brukar (brukade?) man se ganska stor skillnad i tröghet hos äldre modeller när nya os kom. Numera har hårdvaran stagnerat lite jämfört med mjukvaran så effekten är inte riktigt lika märkbar.

Det är ett meme. Hade konsumenter varit kapabla att välja hållbarhet över andra faktorer och villiga att betala för det hade de fått det, grupptalan mot tillverkare som försöker hålla liv i sina produkter visar att man har andra prioriteringar.

Att då lägga tid och pengar på att ge kunderna något de i hög grad skiter i när de väljer vilken produkt de ska köpa vore kommersiellt självmord.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Musikälskare

Alla företag gör något dåligt och försöker komma undan med det, denna gången var det Apples tur att bli påkomna

Kommer aldrig byta från Appleprodukter pga något sånt här, dom gör solida kvalitets grejer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Alla företag gör något dåligt och försöker komma undan med det, denna gången var det Apples tur att bli påkomna

Kommer aldrig byta från Appleprodukter pga något sånt här, dom gör solida kvalitets grejer

Kvalitetsgrejer är väl tveksamt? Beror väl iof vad man tycker det står för. För mig är det hållbarhet i första hand. Kollar man bakåt i tiden så kan man ju inte säga att de gjort solida kvalitetsgrejer. Batterier, chip som lossnar, tangenbord som inte ens borde släppts osv osv.

För att var ett företag som nämner personlig integritet stup i kvarten och bashar andra så känns detta beslut rätt märkligt:
https://www.theverge.com/2020/3/4/21165087/ios-apple-push-not...