Permalänk
Medlem

Konfiguration av 2.4/5 GHz OpenWrt

Hej!

Jag köpte tidigare en router ifrån Teklager.se som har fungerat klockrent! Snabb leverans och även installation av mjukvara supernöjd! Rekommenderas varmt!

Tidigare här i veckan så köpte jag mig en Robotdammsugare. Då fick jag den inte till att ansluta till mitt nätverk. Fick upp en informationsruta om att den endast kan ansluta till 2.4 GHz bandet. Jag blev förvånad då jag trodde att routern automatiskt skulle lösa vilket band en enhet ansluter till baserat på signalstyrka. Gick in i min router och såg då att jag endast hade ett 5 GHz band igång. Bytte band till 2.4 GHz så robotdammsugaren kunde ansluta. Dock så tappar jag otroligt mycket i hastighet när jag kör på den bandet. Troligtvis för att det är så mycket störningar runt om.

Jag sitter på en 250/250 lina och får ut den hastigheten när jag kör via 5 Ghz bandet på alla mina enheter. Kör jag via 2.4 Ghz bandet så får jag ut ca 20 Mbit/s.

Nu till min fråga. Går det inte att lösa så man endast har ett SSID och där routern själv väljer vilket band som är lämpligast när en enhet ansluter eller måste jag sätta upp två SSID? Och i såfall, hur sätter jag upp ett till SSID?

Detta är routern som jag har som är konfigurerad med OpenWrt samt LuCi
https://teklager.se/en/products/routers/APU2D0_access_point

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bra fråga!

Jag tycker vi kallar in @Teklager (Pawel) som får svara!

Jag har två wifi-kort i min APU, ett wle900vx som du också har (dual band) och ett wle600vx (som du inte har). Jag kör ett nät på vardera kortet, 5GHz respektive 2.4GHz. Jag vill minnas att jag och Pawel diskuterade det hela när jag köpte min burk och kom fram till att det krävdes två kort för att kunna köra två band samtidigt.

Frågan är alltså ifall om man kan köra 2.4GHz och 5GHz samtidigtett wle900vx och hur man i så fall konfigurerar det.

Permalänk
teklager
Skrivet av KAD:

Bra fråga!

Jag tycker vi kallar in @Teklager (Pawel) som får svara!

Jag har två wifi-kort i min APU, ett wle900vx som du också har (dual band) och ett wle600vx (som du inte har). Jag kör ett nät på vardera kortet, 5GHz respektive 2.4GHz. Jag vill minnas att jag och Pawel diskuterade det hela när jag köpte min burk och kom fram till att det krävdes två kort för att kunna köra två band samtidigt.

Frågan är alltså ifall om man kan köra 2.4GHz och 5GHz samtidigtett wle900vx och hur man i så fall konfigurerar det.

Thanks for pinging me! It's really cool to see that so many people around here drive Open Source routers!

It's true what you say. To have both 2.4Ghz and 5Ghz networks, you need two WiFi cards.
APU2D0 model has wle900vx which is suitable for 2.4 and 5ghz, but not simultaneously - you have to choose the band.

If you need to drive some legacy hardware that can't talk on 5Ghz band, you can install additional WiFi card in the remaining mPCIe slot. I suggest wle200nx. The good part about having an open-source device is that you can rebuild or extend it!

1. Open the router (there are 4 screws on the side). It will look similar to this:

2. Install an additional card in the marked space.

3. Drill two 5.5mm holes on the side of the top chassis. See where it should be drilled:

4. Connect the pigtail cables to the card, and to the drilled holes.

5. Assemble the chassis and screw in the antennas. It should look similar to this:

If you have any questions, feel free to ping me

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar! Vad vore man utan er! Har haft en konversation med Pawel över mail och kom fram till att jag behövde ett till wifi-kort. Så beställde nu ett av honom och sen får vi se hur jag lyckas installera det. För övrigt så fungerar burken över förväntan.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till just den där burken, men chansen är att du inte vill ha antennerna sådär som på bilden. Rum och våningsplan är längre än dom är höga och energin vill man ha ut horisontellt vilket innebär vertikal antenn. Sen sitter antenner ofta med avstånd mellan sig som är en multipel av våglängden för att kompensera för interferensmönster, vilket man förstör när man vrider antennerna sådär. Alla rum är olika så man får testa, men att spreta ut antenner i tron att det blir bättre är generellt sett fel.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature