Permalänk
Avstängd

Moddat luftigt chassi

Liten projektlogg av datorn.

Jag har kört en gammal Intel rigg i några år och bytte sedan till Laptop.
Men kände att jag ändå har behov av en lite kraftigare arbetsstation och bestämde mig för att uppgradera mig in i framtiden.
Köpte det billigaste chassit jag hittade, men insåg att det kändes för skräpigt att lägga in nya prylar i detta. Så ska ha det som reservdator med äldre komponenterna, ni vet utifall dom andra plötsligt skulle sluta fungera.

Miljömedveten som man är tänkte jag för mig själv- Jag har redan ett bra chassi, det enda jag behöver göra för att bli nöjd är kapa det på mitten.
---

Nu blir det en liten kortare logg, då jag inte planerade för processen med bilder.

1. Verktyg.
Vinkelslip
Blindnittång
Vanlig tång
Avbitare
Borrmaskin
Skruvmejsel
Rundfil

2.
Började med att lossa allt på chassit, borrade upp allt som var fastnitat, men sparade bakstycket och moderkortsplåten.
Kapade sedan topp och bottenplåten med vinkelslip efter samma dimension som moderkortsplåten.

Nu valde jag dock att vända på dessa plåtar för att designen blev lite bättre, imo. Men det medförde några problem.
Passformen blev lite sämre och grepphålen för sidoplåtarna skulle bli dysfunktionella.

3.
Borrade upp nya hål och nitade ihop allt, resultatet blev okej. Fick ca 2mm förflyttning från topp till botten. Känner att det ligger inom ramen för vad som är godkännt när man använder ögonmått och handverktyg.
Svåraste biten var att passa in hålen med moderkortsplåten och få det rakt, genom att böja ett par gamla PCI portar fick jag vinkeljärn att nita fast moderkortsplåten i fronten.

Kapade sidoplåtarna, och borrade upp två extra hål i sidan för att kunna fästa dessa.

4.
Nu var det klart, nästan.
tillräckligt för att kunna tests slänga in alla nya komponenter.
Men först fick jag fila lite kanter och spreja på lite ny färg.

lite bilder
https://imgur.com/a/OXN7Szl

hur den såg ut
https://imgur.com/a/TWU4sVy

Det blir nog lite fortsättning på detta längre fram, ska komma ihåg att fota lite under arbetes gång.

bilderna ville inte funka, länkade istället
Permalänk
Avstängd

Mer om datorn.

Dimensioner
före
214.5 x 496 x 528.8 mm

efter
209 x 442 x 330 mm

Större delen av chassit var plastdetaljer, och kapningen gav ca 150mm extra.
Den äldre hdd:n i fronten den är bara tillfällig, trots kapandet väldigt gott om plats. Skulle säkert gå att få in samma antal diskar nu som orginalet, med lite kreativt tetris.

Komponenterna på bilderna är följande.

AMD Ryzen 5 2600X Processor
be quiet! Pure Rock cpu kylning
ASUS ROG Strix B450-F GAMING Socket-AM4
HyperX Fury DDR4 16GB 2666MHz (2x8GB)
WD Blue SN500 NVMe SSD 250GB M.2 (WDS250G1B0C)
Palit GeForce GTX1660 SUPER StormX OC
Seasonic FOCUS GX 550W
Inet Tyst Chassifläkt 120mm

3dMark TimeSpy: 6 025
default settings
max-peak temp som nåddes under testet
GPU: 61°c
CPU: 64,72°c

Permalänk
Avstängd

Inget nytt om chassit, däremot har jag provat på att överklocka datorn lite.

3dMark TimeSpy: 6 387

Gpu: Palit GeForce GTX1660 SUPER StormX OC
Core clock: 2 070 MHz
Memory bus clock: 1 825 MHz

men fick ställa ner efter test då jag fick några mindre glitchar, troligen blir minnena på grafikkortet lite för varma.
nuvarande:
Core clock: 1 950 MHz
Memory bus clock: 1 820 MHz

Minnena är jag för obeläst för att begripa vad alla inställningar betyder i praktiken trots att jag suttit och försökt läsa på lite, men grund grejerna ställde jag upp/ner lite.
16,17,17,32 - 3166mhz

Processorn har jag inte rört "än" bios har en ganska bra auto-clock funktion som pressar upp cpun över 4Ghz vid behov.

ca 5-6% prestanda ökning än så länge helt gratis.

Permalänk
Avstängd

Installation av knappelurer och blinkers

Fästplatta och hål gjorda.
Nu var jag lite lat för jag borrade med alla delar kvar i chassit, men det gick bra. Jag satte tejp under och skyddade överdelen lite när jag borrade för att undvika metalspån i datorn.

Det är tejp klister som lyckades bli kvar i hörnet.

Nu behöver jag inte leta efter startsnöret längre.