rPi 3B+ tappar wifi anslutning, omadressering av IP-adress i router löser temporärt problemet

Permalänk
Medlem

rPi 3B+ tappar wifi anslutning, omadressering av IP-adress i router löser temporärt problemet

Hej!

Har en rPi 3B+ som jag kör octopi (octoprint) på, dvs servermjukvara för styrning av en 3D-skrivare.

Jag har problem med att den tappar anslutning lite då och då (ca 1 gång per dygn), och sedan aldrig återansluter. Jag kan få den att ansluta igen genom att sätta en statisk IP i routern. När den sedan återigen tappar anslutning kan jag ta bort denna statiska IP och låta DHCP servern i routern välja en IP-adress för raspberryn, vilket gör att enheten kopplar upp sig igen. Sen snurrar det på enlig processen ovan.

Har även en Intel NUC som jag kör lite blandade servermjukvaror på, och den har aldrig tappat anslutning (routern rapporterar hundratals timmar sedan anslutning upprättades), så att det skulle vara routern som startar om är nog uteslutet.

Jag har en vettig PSU (https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/natadap...), slagit av strömsparläge på rPi:

iw wlan0 get power_save Power save: off

Signalstyrka på wifi verkar vara bra:

iwconfig wlan0 | grep -i --color quality Link Quality=69/70 Signal level=-41 dBm

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu. Om någon har lite tips så vore det fantastiskt! Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

@Fyren: Första frågan är väl ifall du har uppdaterat all mjukvara på RPIn. Kör också octopront på en av mina RPIs dock är har jag en model 4, men har aldrig haft problem med den. Dock har jag bara kört den ett par timmar i stöten.

Hur långa är dina DHCP leases? Tänker ifall de kan vara något som göra att RPIn inte förnyar leaset som den ska.
Har du testat att sätta en fast IP direkt på RPIn? Borde lösa problemet om de är DHCPn som spökar.
Har du testat att köra RPIn med kabel istället för WLAN? Tänker ifall att det är det trådlösa som spökar.
Har du fler SD kort? Tänker att man kan pröva att flasha över en ren raspbian för att utesluta fel i hårdvaran.