Analog 0-3 V till digital signal

Permalänk
Medlem

Analog 0-3 V till digital signal

Hej, jag håller på att bygga ett enkelt system där jag har en givare som svarar analogt mellan 0 - 3 volt, finns det några enkla sätt att omvandla den analoga signalen till en digital signal med en ställbar brytpunkt?

Att till exempel kunna välja en brytpunkt på 1 volt, alla analoga signaler under ger digital signal 0, alla analoga signaler över 1 volt ger en digital signal som i sin tur kan styra ett relä.

Vill alltså omvandla min analoga signal till digital med en brytpunkt, helst en så enkel och liten lösning som möjligt. Har lite svårt med terminologin så har inte lyckats hitta rätt än tror jag, men söker något i stil med länkarna under.

https://www.aliexpress.com/item/32636908432.html?spm=a2g0s.89...
https://www.aliexpress.com/item/32767779541.html?spm=a2g0s.89...

Alla tips och svar upskattas

Permalänk
Medlem

en arduino borde funka? använd dens analoga pinne för insignal och digital som utsignal?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

en arduino borde funka? använd dens analoga pinne för insignal och digital som utsignal?

Tack för snabbt svar!
såg en video där en Arduino användes, skulle fungera för ändamålet, då jag bygger ca 5 stycken lika dana system vore det skönt rent praktiskt att inte behöva en sådan stor och komplex komponenten för ett så simpelt ändamål, hoppades att det skulle finnas en liten enkel komponent som jag kan justera snabbt och enkelt.

Permalänk
Avstängd

Borde väl gå bra med en enkel transistor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Borde väl gå bra med en enkel transistor.

Tänkte inte på att en så enkel komponent som en transistor skulle kunna lösa det, men finns det möjlighet att styra vid vilken volt transistorn ska öppnas?

Permalänk
Avstängd

Detta hittade jag vid lite enkel sökning, det är från någon utbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Detta hittade jag vid lite enkel sökning, det är från någon utbildning

https://i.imgur.com/zdfF60h.jpg

Jag får tacka så otroligt mycket för dom snabba svaren, en transistor blir lösningen!

Tack!

Permalänk
Medlem

Kanske är ett sent svar. Men ville du inte att transistorn skulle öppna vid en viss spänning på ingången? En bipolar transistor öppnar via en tillförd ström, så du skulle inte riktigt få önskat beteende från en sådan. Den kommer inte heller ha ett på/av beteende som du söker. Vid vilken spänning vill du att den skall växla från 0 till 1? Du kan ju bara ta en buffergrind(kan skapas av en AND grind). Den kommer växla mellan 0 och 1 vid en spänning runt 2.7V. Kanske kan fungera?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Ström, spänning, spelar ingen roll. Man får välja motstånd så att man hamnar rätt i nivån bara. Omslaget skulle ske vid 1V, allt över 1V skulle ge "till" på utgången.

Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kongenen:
Om du vill ha ställbar brytpunkt och inte vill jobba med en ADC så hade jag personligen byggt en komparator med en OP-amp. Där kan du ställa brytpunkt med hjälp av en referensspänning och en vridpot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin