Western Digital smyger ut sämre teknik i NAS-hårddiskar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@DasIch: EFAX
https://www.inet.se/produkt/4301085/wd-red-6tb-5400rpm-256mb

Så Januari 2019 började de krängas som "NAS" diskar som tidigast.

Ganska illa egentligen att dessa diskar funnits ute så länge. En sak om WD varit tydliga med det men det har de inte. Men också att ingen verkar ha upptäckt detta på så lång tid.

Nu har jag själv minst en Seagate SMR disk som fungerar fint för sitt ändamål, backup. Men att köpa NAS diskar i tron att man inte får SMR och i slutändan ändå får det är faktiskt riktigt illa. :/

Permalänk

Spännande utveckling Kul när de ledande företagen ljuger för sina kunder

Hoppas WD ändrar sig och börjar publicera korrekt info i sina datablad.

Jag har inga <6 tb diskar som är så nya, men däremot ett par 8tb som uppvisar liknande beteenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag frågar för att jag är genuint intresserad. Jag har inte sett någon info som styrker det du säger, och undrar därför om du har någon konkret info som visar det? Att komma med ett laddat påstående som du gör kräver faktiskt nån form av bevis.

Har inga bevis själv annat än min upplevelse. Jag har 12st Ironwolf-diskar själv som inte visar några tecken på bristande skrivprestanda, och Exos har jag stött på massvis genom jobb.

Kan passa på att ge även Seagate en rejäl känga för de skriver inte i sina spec sheets vilken teknik som används. Det är faktiskt uselt.

Info finns i user manual (sid 9):
https://www.seagate.com/www-content/product-content/ironwolf/...
https://www.seagate.com/www-content/product-content/ironwolf/...
https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/hdd/ironwo...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har 2st WD red 4TB i min NAS, men de köptes 2015, samt en WD Red 4TB som "mellanlagring" i den stationära, köpt 2019. Kan inte säga att jag direkt märkt av lökig prestanda i någon av enheterna, men det här är ändå jävligt oärligt och tarvligt av dem, och det vore ytterst intressant att få veta vilka serier som är påverkade av dumheterna. Jag som alltid har hållit WD hlgt jämfört med andra tillverkare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Åhh, tack! Dagens guldstjärna.

Det hade jag missat, jag kollade data sheets bara.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är lite väl vinklat att säga att SMR är en "sämre teknik".

Det är en teknik tillåter ökad lagringsdensitet, med priset att skrivningar kan bli långsammare i vissa scenarion. Det funkar utmärkt för dataarkiv som man mest läser från och skriver sekventiellt till.

Ingen som bryr sig om random write-prestanda ska egentligen köpa en hårddisk idag. Vill man ha detta så ska man köra SSD eller någon hybridlösning som är bättre.

Det hårddiskar är bra på är kronor per terabyte. All teknik som gör de billigare är alltså en bättre teknik som lyfter hårddiskens styrkor, och därmed gör att de kan fortsätta att vara konkurrenskraftiga och förbättras i den nisch där de är vettiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tack! Då hade jag tur som fick EFRX när jag köpte mina.

Samma här. Köpte 8 st 4TB första halvåret från 3 olika leverantörer, alla 8 var EFRX.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Du har helt rätt i det du skriver, men: SMR är väldigt fel val för RAID-bruk. En rebuild av en stor array kommer bokstavligen ta evigheter om man har SMR-diskar, och det när din array redan är försvagad. Det kan gå riktigt illa.

Det finns också fall där SMR-diskar kan provocera fram fel, bl.a. med ZFS, p.g.a. det går för långsamt så det blir timeouts och dylikt.

SMR har definitivt sin plats ja, men inte i en RAID.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har 2st WD red 4TB i min NAS, men de köptes 2015, samt en WD Red 4TB som "mellanlagring" i den stationära, köpt 2019. Kan inte säga att jag direkt märkt av lökig prestanda i någon av enheterna, men det här är ändå jävligt oärligt och tarvligt av dem, och det vore ytterst intressant att få veta vilka serier som är påverkade av dumheterna. Jag som alltid har hållit WD hlgt jämfört med andra tillverkare

Verkar som det gäller modellerna under 8TB i serien EFAX, inte EFRX.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det däför mina nya 4TB tuggar mycket mer än de gamla RED-diskarna. De gamla var mycket tystare under drift med dova ljud från sökningarna, medans de ny EFRX är mycket mer aggro och låter avsevärt mer under drift.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kul att man precis har byggt en UnRAID server med ett gäng av de diskarna som är av SMR typ. Valde just dessa diskar från WD då de är ganska tysta och servern står i vardagsrummet så ville inte ha någon disk som rasslar allt för mycket. Som tur är ser det ut som att UnRAID ska fungera ok med SMR diskar. Men surt när ett stort företag gör något sånt här, just att SMR inte lämpar sig för RAID och är ju inte speciellt ovanligt att man kör RAID i en NAS...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

@pv2b: Du har helt rätt i det du skriver, men: SMR är väldigt fel val för RAID-bruk. En rebuild av en stor array kommer bokstavligen ta evigheter om man har SMR-diskar, och det när din array redan är försvagad. Det kan gå riktigt illa.

Det finns också fall där SMR-diskar kan provocera fram fel, bl.a. med ZFS, p.g.a. det går för långsamt så det blir timeouts och dylikt.

SMR har definitivt sin plats ja, men inte i en RAID.

Det jag inte förstår är vad det är för något med just SMR-teknik som gör att det blir dåligt specifikt för RAID-rebuilds. En RAID-rebuild är ju i princip en enda lång sekventiell skrivning till disken som ska byggas om. Detta är inte något som SMR-teknik rent teoretiskt sett ska göra dåligt. Har jag missat något? Jag vet uppriktigt talat inte, men det verkar ju inte finnas något fundamentalt med själva tekniken som gör den olämplig för RAID.

Enligt Western Digital själva så ska inte det vara något problem att bygga om RAID-arrayer med SMR-diskar rent generellt. Sedan kan det ju vara så att vissa RAID-implementationer inte är bra på att hantera SMR-diskar av någon anledning som jag inte känner till, men är det verkligen diskarnas fel i det läget?

Oavsett så är det ju bra att diskar som använder SMR-teknik är tydligt uppmärkta så att de som kör RAID-implementationer som inte lirar bra med SMR-diskar kan undvika dem. Problemet med att tillverkare väljer att göra på det här sättet blir att takeawayen blir "SMR är dåligt" snarare än "se till att din applikation fungerar väl med SMR-diskar".

Permalänk
Medlem

@pv2b:
SMR diskar klarar ofta inte raid rebuilds, då rebuilden ska verifieras har disken internt skyfflat om datan redan. Så rebuilds som ska ta 4 timmar tar 48 timmar och slutar med felmeddelande och misslycka rebuild.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@pv2b:
SMR diskar klarar ofta inte raid rebuilds, då rebuilden ska verifieras har disken internt skyfflat om datan redan. Så rebuilds som ska ta 4 timmar tar 48 timmar och slutar med felmeddelande och misslycka rebuild.

Men på vilket sätt är detta ett problem specifikt med SMR-teknik? Det där kan lika gärna vara en dålig implementation antingen på disksidan eller på RAID-sidan.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Klart det finns filsystem som är resistanta mot sådant, ZFS specifikt, och SMR diskar som är bättre kompatibla och inte. Saken med NAS diskar och specifikt WD Red var just bra firmware och implementation som fungerade med allt. En pålitlig plattform designad för NAS bruk och Raid.

Nu har de bytt ut 6TB och lägre från CMR till SMR med tjuvknep i firmwaren som gör dem nästintill oanvändbara i Raid bruk. Man kan inte ersätta felande äldre CMR diskar med dessa nya SMR diskar i existerande raid-setups till exempel.

Så ja SMR i det här fallet är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Verkar som det gäller modellerna under 8TB i serien EFAX, inte EFRX.

Det är EFRX jag har. Så då är det ju lugnt. Gäller att undvika lurEFAX modellerna då med andra ord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

det kanske förklarar många som lider av samma synology problem som jag att den ALDRIG blir klar när den kollar att data stämmer överens med diskarna. det har lett till att jag stängt av den funktionen. kom upp till över 90% varje gång och sedan stannade. på synology forumet är jag knappast ensam om detta. kanske ska kolla upp om alla kör wd red.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag inte förstår är vad det är för något med just SMR-teknik som gör att det blir dåligt specifikt för RAID-rebuilds. En RAID-rebuild är ju i princip en enda lång sekventiell skrivning till disken som ska byggas om. Detta är inte något som SMR-teknik rent teoretiskt sett ska göra dåligt. Har jag missat något? Jag vet uppriktigt talat inte, men det verkar ju inte finnas något fundamentalt med själva tekniken som gör den olämplig för RAID.

Jag sitter inte på någon insider info här, utan har mest tagit till mig det som skrivits genom åren. Minns framförallt en test av nån Seagate-disk på StorageReview som bestämt avråder från RAID:

Citat:

.. it can be difficult to not consider purchasing a set for NAS storage. StorageReview strongly recommends against such usage, as at this time SMR drives are not designed to cope with sustained write behavior. Many contend that NAS shares tend to be very read-focused during normal operation. While that's true, the exception is when a drive fails and a RAID rebuild has to occur. In this case the results clearly show that this implementation of SMR is not a good fit for RAID.

(hela testen: https://www.storagereview.com/review/seagate-archive-hdd-revi...

Det är en sekventiell skrivning i disksektorer (512 el 4096 bytes) - ja. SMR skriver till disken i mycket större block, "shingles". Om du vill skriva en enda byte nånstans måste den skriva om all data som ligger intill, vilket gör att det tar betydligt mer tid. Normalt sett löser kontrollern detta genom cache och att den gör allt detta i bakgrunden, men om du kontinuerligt pumpar writes kommer cachen ta slut rätt fort. Påminner lite om vad SSDs gör också, om du jämför kontinuerlig skrivprestanda på t.ex. MLC vs QLC.

Utan intelligent hård- eller mjukvara, kommer du ganska snabbt att komma till en situation där skrivhastigheten går ned kraftigt, vilket kan ställa till det. Det här borde gå att lösa med intelligent mjukvara, men jag känner inte till att sådan finns. Möjligen i Enterprise-världen. Klart spännande område hur som helst, vill gärna lära mig mer om det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

@osgorth: Jo precis, det är samma slutsats jag också drar. Det SMR egentligen är dåligt på är slumpmässiga skrivningar, eftersom skrivhuvudet "skriver sönder" data runt om, vilket gör att man måste skriva om en massa data runt om, så jobbar man runt detta genom att mappa om sektorer på något smart sätt.

Det jag inte förstår är varför man i så fall skulle se samma problem på rent sekventiella skrivningar. Det borde ju bara vara att skriva en hel zon i taget. Att bygga om en RAID är ju typexemplet på något som borde vara en exakt 100% sekventiell skrivning. Är det dåligt optimerad firmware i hårddiskarna, som egentligen borde kunna hantera det här väldigt specifika mönstret på ett smartare sätt?

Därav min slutsats att detta måste vara ett implementationsproblem som gör att detta funkar dåligt, inte ett problem med SMR i allmänhet. Eller så kanske det är så att när man bygger om en RAID så måste man regelbundet uppdatera en datastruktur med något RAID-metadata eller något liknande vilket avbryter de sekventiella skrivningarna och det är det som faktiskt orsakar den pessimala prestandan? Nu är jag långt ute och gissar. Men i så fall så känns det som att det är det scenariot man får försöka optimera, antingen i RAID-kontroller/mjukvara eller i firmware för diskar.

Det hade varit spännande/intressant att se en benchmark där man helt enkelt gjort en ren dd if=/dev/urandom of=/dev/sda och mätt skrivprestanda över tid, helt utan filsystemsoverhead. Äger tyvärr ingen SMR-disk själv att testa med.

P.S. Denna artikel var intressant: https://lwn.net/Articles/720226/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

@osgorth: Jo precis, det är samma slutsats jag också drar. Det SMR egentligen är dåligt på är slumpmässiga skrivningar, eftersom skrivhuvudet "skriver sönder" data runt om, vilket gör att man måste skriva om en massa data runt om, så jobbar man runt detta genom att mappa om sektorer på något smart sätt.

Ja, precis så har jag fattat det hela också.

Skrivet av pv2b:

Det jag inte förstår är varför man i så fall skulle se samma problem på rent sekventiella skrivningar. Det borde ju bara vara att skriva en hel zon i taget. Att bygga om en RAID är ju typexemplet på något som borde vara en exakt 100% sekventiell skrivning. Är det dåligt optimerad firmware i hårddiskarna, som egentligen borde kunna hantera det här väldigt specifika mönstret på ett smartare sätt?

Ja, "borde" är rätt ord.. Det fungerar inte så idag, men helt klart borde det gå att lösa via firmware och/eller intelligent filsystem.

Skrivet av pv2b:

P.S. Denna artikel var intressant: https://lwn.net/Articles/720226/

Den var riktigt intressant t.o.m. - tackar!

Det visar ännu tydligare att det är mjukvaran som sätter stopp. Jag tycker följande passage är tankvärd:
Spreading metadata across the disk was invented some 30 years ago, maybe it is time to revisit that idea, he said. It is based on the explicit assumption that the cost of random reads is high, but also the implicit assumption that the cost of random reads is the same as the cost of random writes, which does not hold for SMR.

Det förklarar en hel del, dock inte det explicita fallet med RAID.
I en RAID skulle du behöva intelligens som gör att när du genomför en rebuild måste kontrollern/filsystemet buffra upp en hel schingle i taget innan den committar till disk. I dagsläget läser och skrivs det block för block (i regel 4KB) vilket sannolikt är vad som skapar problemen. Det är tekniskt fullt möjligt, men jag tror inte jag sett någon lösning på detta ännu.

Jag har tyvärr ingen SMR-disk kvar själv, annars skulle jag gärna bidra med tester. Jag hade två st Archive 8TB, men de har bytts ut mot något rappare Ironwolf.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Detta var ju långt över min kunskap iaf! Spelar detta någon roll om man inte kör raider osv utan bara har en disk för lagring?
Och vilka diskar är bäst egentligen? jag har kört wd red ett tag men har massa smådiskar som jag skulle vilja ersätta med en stor. Ska man fortsätta på red eller ska man byta märke?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Tycker det är lite väl vinklat att säga att SMR är en "sämre teknik".

Det är en teknik tillåter ökad lagringsdensitet, med priset att skrivningar kan bli långsammare i vissa scenarion. Det funkar utmärkt för dataarkiv som man mest läser från och skriver sekventiellt till.

Ingen som bryr sig om random write-prestanda ska egentligen köpa en hårddisk idag. Vill man ha detta så ska man köra SSD eller någon hybridlösning som är bättre.

Det hårddiskar är bra på är kronor per terabyte. All teknik som gör de billigare är alltså en bättre teknik som lyfter hårddiskens styrkor, och därmed gör att de kan fortsätta att vara konkurrenskraftiga och förbättras i den nisch där de är vettiga.

Man kan köpa Enterprise disk om man vill ha bra prestanda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CusmaR:

Detta var ju långt över min kunskap iaf! Spelar detta någon roll om man inte kör raider osv utan bara har en disk för lagring?
Och vilka diskar är bäst egentligen? jag har kört wd red ett tag men har massa smådiskar som jag skulle vilja ersätta med en stor. Ska man fortsätta på red eller ska man byta märke?

Seagate IronWolf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Detta var ju långt över min kunskap iaf! Spelar detta någon roll om man inte kör raider osv utan bara har en disk för lagring?

Nej, så länge du bara backar upp lite familjefoton och en och annan långfilm spelar det ingen roll. Skall du backa upp tiotusentals små loggfiler varje timme så kanske du skall ha något annat, se nedan. (men det beror även vilket filsystem du använder)

Citat:

Och vilka diskar är bäst egentligen? jag har kört wd red ett tag men har massa smådiskar som jag skulle vilja ersätta med en stor. Ska man fortsätta på red eller ska man byta märke?

Skall du ändå köpa en stor disk kan du lika gärna köpa 8 TB eller mer och då berörs du inte av detta, de diskarna är fortfarande CMR. Vill du ha 4-6 TB skulle jag tagit en Ironwolf.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nästa grej är kanske Heliumfyllda hårddiskar, den dagen tillräckligt mycket Helium smitit ut, bör vakumet göra att läshuvudena obönhörligen krashar.

Skrivet av Ratatosk:

... Helium är nästan omöjligt att täta mot, Syre och Kväve har mycket större atomer och kan lättare stängas ute.

Varför skulle det bli vakuum?

De faktorer som kan få helium att "vilja" smita ut är:
1. Invändigt övertryck, om hårddisken blir varm. Då skulle en mindre del helium kunna slinka ut tills tryckskillnaden minskat. Ett mjukt membran som minskar tryckskillnaden kan också förebygga detta.
2. Osmotiskt tryck. Heliumhalten är mycket högre invändigt än utvändigt, varför en del helium kan tänkas försöka ta sig ut för att minska skillnaden i koncentration. Jag är tveksam till att denna kraft skulle kunna vara så stark att det på fem till tio år uppstår något som kan kallas för vakuum (absolut tryck nära noll).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Man kan köpa Enterprise disk om man vill ha bra prestanda.

Enterprise-disk har inte magiskt bättre prestanda än konsumentdisk. De första SMR-diskarna dök upp i det segmentet, dock tydligt markerade som sådana. Det som skiljer åt är gränssnitt (ofta men inte alltid SAS istället för SATA), firmware, saker som att de är mer vibrationståliga i chassin med många diskar tätt packade, och liknande. Köper man dessutom disk som är OEM-brandad att funka till en viss serverserie så har man också vissa garantier för att grejerna funkar väl ihop. Men precis som med konsumentdisk så är det viktigt att veta vad man köper.

Vill man ha hög prestanda köper man inte hårddisk. Man köper SSD. Jag ser mindre och mindre hårddisk i de system jag ser på jobbet. Det är främst något för data-arkivering och backup.

Permalänk
Medlem

Det här överskred min nivå, känner jag. Undrar om någon kunnig kan ge råd här. Jag sitter nu på en DS918+ med 2 st EFRX på 4 TB i RAID 1 och så finns det 2 tomma platser. Nu har diskarna fyllts till 87 % och jag hade tänkt utöka med ytterligare 2 diskar i partitionen. Bör jag:

- Utöka med 2 st ytterligare 4 TB EFRX diskar och konvertera till RAID 5/6? Ser att de fortfarande finns att köpa i vissa butiker på nätet. Problemet med detta som jag ser är när diskar framöver dör - måste jag inte då behöva leta upp 4 TB CMR-diskar, med risk för att de inte ens finns på marknaden då? Hur är det att kombinera med andra märken än WD (om det finns andra aktörer med 4 TB CMR)?

- Utöka med WD Red 8 TB (för att garanterat få CMR-diskar) och para dessa med mina existerande 4 TB-diskar i RAID 5/6? Detta leder såklart till att mycket utrymme inte ens utnyttjas på diskarna fram tills att 4 TB-diskarna byts ut...

Kanske finns alternativ som jag missar här?

Edit: Läste just på om SHR. Verkar vara rätt väg att gå att köpa 2 st 8 TB och låta dem rulla tillsammans med mina befintliga 4 TB-diskar i SHR. Någon som vill bekräfta om jag fattar rätt? 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Enterprise-disk har inte magiskt bättre prestanda än konsumentdisk. De första SMR-diskarna dök upp i det segmentet, dock tydligt markerade som sådana. Det som skiljer åt är gränssnitt (ofta men inte alltid SAS istället för SATA), firmware, saker som att de är mer vibrationståliga i chassin med många diskar tätt packade, och liknande. Köper man dessutom disk som är OEM-brandad att funka till en viss serverserie så har man också vissa garantier för att grejerna funkar väl ihop. Men precis som med konsumentdisk så är det viktigt att veta vad man köper.

Vill man ha hög prestanda köper man inte hårddisk. Man köper SSD. Jag ser mindre och mindre hårddisk i de system jag ser på jobbet. Det är främst något för data-arkivering och backup.

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Är man seriös köper man inte en NAS-disk där de inte markerar vad det är för typ av disk SMR eller CMR. Enterprisediskar måste de specifikt markera vad för typ av disk det är annars förlorar de helt förtroendet, det vill säga en dödsdom. NAS-diskar är oftast gjorda för konsumenter och är inte alls på långa vägar lika viktigt att specificera dess tekniska specifikationer.

Säg mig en SSD-disk på 10TB eller mer som en vanlig konsument skulle ha råd med? Dina argument håller inte och är inte grundade i verkligheten för en vanlig konsument.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olle P:

Varför skulle det bli vakuum?

De faktorer som kan få helium att "vilja" smita ut är:
1. Invändigt övertryck, om hårddisken blir varm. Då skulle en mindre del helium kunna slinka ut tills tryckskillnaden minskat. Ett mjukt membran som minskar tryckskillnaden kan också förebygga detta.
2. Osmotiskt tryck. Heliumhalten är mycket högre invändigt än utvändigt, varför en del helium kan tänkas försöka ta sig ut för att minska skillnaden i koncentration. Jag är tveksam till att denna kraft skulle kunna vara så stark att det på fem till tio år uppstår något som kan kallas för vakuum (absolut tryck nära noll).

Japp Osmotiskt tryck, är det jag tänker på.
Vet inte hur lång tid det tar att tömma disken, det räcker nog garantitiden ut, men vad händer sedan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Kanske finns alternativ som jag missar här?

Edit: Läste just på om SHR. Verkar vara rätt väg att gå att köpa 2 st 8 TB och låta dem rulla tillsammans med mina befintliga 4 TV-diskar i SHR. Någon som vill bekräfta om jag fattar rätt? 😊

Ja, SHR ger dig mer utrymme i det fallet.

Men du kan inte konvertera RAID1 till SHR, så du får skyffla över det du har på 4orna till en ny 8a, och sedan ta bort poolen och skapa en ny med SHR, sedan kopiera tillbaka allt för att till sist utöka med 8orna.