Systemutvecklare eller Mjukvaruutvecklare

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare eller Mjukvaruutvecklare

Har tröttnat på mitt jobb som lagerarbetare efter 20+ år och funderar starkt på att byta karriär. Borde ha gjort det för länge sen egentligen men har inte blivit av då jag trivts bra på mitt jobb osv.

Tänker mig att söka en YH-utbildning inom programmering till hösten, har hittat två stycken som verkar intressanta och som jag bör kunna komma in på med mina gymnasiebetyg.

Mjukvaruutvecklare på Östsvenska Yrkeshögskolan - https://osyh.se/mjukvaruutvecklare/
Systemutvecklare .NET på TUC - https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/syst...

Är det någon större skillnad på dom två utbildningarna, eller leder dem till i stort sett samma jobb? Vilken hade du valt om du kommit in på bägge och måste välja, och varför?

Känner själv att jag har en fördel med .NET eftersom jag lekt lite med Visual Studio dom senare åren, och språket jag känner att jag kan bäst är C#, även om jag såklart lekt runt lite med java och python så känner jag mig inte lika säker med dem.

Eller kan någon rekommendera någon annan, liknande utbildning som jag kanske missat. Vill helst gå en som finns i Östergötland, och helst inte på distans då jag inte har självdisciplin nog för det

Och så till den sista frågan.. Kan man få ett vettigt jobb efter en sån utbildning? Och skulle någon anställa en "gubbe" (42 år) som mig framför en 20-åring?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk

Hittar inte info kring vad den första YH-utbildningen hade för ämnen eller upplägg på sin kurs, men den andra på TUC ser likt ut det jag läser.

Kan starkt rekommendera det och din ålder behöver du inte vara orolig över. Vi är ca. 30st på våran utbildning och vi har fem stycken över 40 år. Det är väldigt blandat och åldrarna går allt från 20-47. Spelar ingen roll vilken åldre, bara att du brinner för det du gör.

Eftersom du kommer sitta i .NET miljön så kommer du arbeta med C# framför allt. Om du har behörigheten och du tycker det roligt och koda, men även redo att gå vidare med nästa kapitlet i livet..KÖR PÅ! Det finns mycket jobb och härligt folk inom branchen!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Pellefant: https://osyh.se/wp-content/uploads/2019/12/Mjukv_2020.pdf där har du ämnena i första utbildningen.
Tack för ditt svar, det var precis vad jag ville höra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Östergötland är både C# och Java ett bra val. Linköping är möjligtvis något tyngre med C# och Norrköping något mer åt Java (myndigheter).

Vi hade också ett antal 40+ på vår utbildning när det begav sig. Det är nog inga problem, många av systemarkitekerna hos min förra kund var över 40. Sen är det också många som under utbildningen (eller senare) inser att dom egentligen vill göra något annat som är systemutvecklingsnära, t.ex. scrum master eller deltida som projektledare. Det brukar också gå bra.

Oroa dig inte. Det tackas nej till uppdrag för man har inte tillräckligt med resurser, d.v.s. människor med kompetens. Det kommer gå jättebra! Det finns fördelar med en 40-åring, kanske är du klar med småbarnsåren eller så har du mer arbetslivserfarenhet än en 20-åring t.ex.

Permalänk
Medlem

@Curik: Tack för ditt svar och peppning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pellefant @Curik

Kan nu stolt meddela att jag blivit antagen till Systemutvecklare .NET på TUC!

Känns sjukt läskigt att lämna min trygga arbetsplats där jag spenderat över 20 år, men samtidigt roligt! Typiskt att min chef är ledig denna veckan bara, så jag måste vänta tills på måndag att begära tjänstledigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Lakritstroll @Curik

Känns sjukt läskigt att lämna min trygga arbetsplats där jag spenderat över 20 år, men samtidigt roligt! Typiskt att min chef är ledig denna veckan bara, så jag måste vänta tills på måndag att begära tjänstledigt.

Stort grattis Basse! Modigt att ta steget och när du är färdig kommer du undra varför du inte gjorde det tidigare.

Läste fel namn ;)
Permalänk

@immutable: Härligt! Stort grattis och lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Lakritstroll @Curik

Hej! Jag kommer eventuellt söka till samma utbildning men kanske även till några andra som back-up om jag inte blir antagen. Hur tycker du att TUC varit?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Hej! Jag kommer eventuellt söka till samma utbildning men kanske även till några andra som back-up om jag inte blir antagen. Hur tycker du att TUC varit?

Hej!

Först av allt så hoppade jag av utbildningen efter 9 månader, då jag insåg att systemutveckling tyvärr inte är något jag vill jobba med.

Utbildningen i sig var väl okej, även om jag hade hoppats på att det skulle vara lite högre tempo och svårare uppgifter, det var väldigt basic programmering typ gymnasienivå och "tyvärr" får jag väl säga så lärde jag mig mer på fritiden med egna projekt än vad jag lärde mig i skolan.

Är man helt grön på programmering så är det nog ett bra val dock, vet att en hel del av mina klasskamrater fick kämpa en del för att klara uppgifterna. Nu hoppade jag som sagt av efter knappt två terminer så det är möjligt att nivån höjs under det andra läsåret..

Men för övrigt var det bra lärare och relevanta ämnen såsom html/css, javascript, c#, mysql, ms sql osv.

Största fördelen med en sån här utbildning är nog att det underlättar att komma ut på arbetsmarknaden i och med praktiken, och visar man bara framfötterna har man nog goda förutsättningar för att bli anställd direkt efter utbildningen.

Lycka till med ditt sökande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Hej!

Först av allt så hoppade jag av utbildningen efter 9 månader, då jag insåg att systemutveckling tyvärr inte är något jag vill jobba med.

Utbildningen i sig var väl okej, även om jag hade hoppats på att det skulle vara lite högre tempo och svårare uppgifter, det var väldigt basic programmering typ gymnasienivå och "tyvärr" får jag väl säga så lärde jag mig mer på fritiden med egna projekt än vad jag lärde mig i skolan.

Är man helt grön på programmering så är det nog ett bra val dock, vet att en hel del av mina klasskamrater fick kämpa en del för att klara uppgifterna. Nu hoppade jag som sagt av efter knappt två terminer så det är möjligt att nivån höjs under det andra läsåret..

Men för övrigt var det bra lärare och relevanta ämnen såsom html/css, javascript, c#, mysql, ms sql osv.

Största fördelen med en sån här utbildning är nog att det underlättar att komma ut på arbetsmarknaden i och med praktiken, och visar man bara framfötterna har man nog goda förutsättningar för att bli anställd direkt efter utbildningen.

Lycka till med ditt sökande!

Tack för svaret!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]