M.2 SSD dyker inte upp i Boot Priority listan.

Permalänk

M.2 SSD dyker inte upp i Boot Priority listan.

Hej allihop.

Byggt ihop en ny PC.
Har två st. SSD kopplade till moderkortet, en M.2 SSD (WD 500 GB) som jag tänker använda som primär lagringsenhet och en 2,5" SSD(Crucial 500 GB). Båda två syns i BIOSen under devices. Men endast 2,5" går att hitta i listan för boot options.
Är inte det lite skumt? Dessutom ligger den på plats #7 i boot order. På plats #1 finns "UEFI Hard Disk", det kan inte vara samma som M.2?

MOBO: MSI Z390-a PRO (BIOS fw: E7B9IMS.170)

Edit:
Har ännu inte satt i en bootable USB, ska definitivt kolla om den kan installera Win 10 till M.2 men, vet inte om det kommer funka om den inte finns att hitta i listan.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Nya diskar kan behöva initieras, partitioneras mm, innan dess tror jag inte dom syns i boot listan.
Därför är det inte lönt att bry sig om den listan förrän efter du installerat Windows, disken skall hittas ändå under installationen där den då partitioneras och görs klar för boot.

Att tänka på är att endast ha den disken ansluten som du avser installera Windows på, övriga diskar skall du inte ansluta förrän efter installationen.

Permalänk

@MacAllan: Tack så mycket. Hur kommer det sig att man inte vill ha andra diskar anslutna?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Du vill inte ha mer än 1st inkopplad när du kör Windows installation för då får du upp hårddiskarna som C eller D med mera säger inte vilken hårddisk som är vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

@MacAllan: Tack så mycket. Hur kommer det sig att man inte vill ha andra diskar anslutna?

Eftersom installationen även lägger in en bootloader så tar man bort risken för att den skall hamna på en annan disk än den man har operativsystemet på, en annan risk är att installationen känner av att det redan finns en bootloader på annan disk (t.ex. gammal disk med windows) och då helt struntar i att lägga in en på disken som installeras.
Båda sakerna resulterar i att operativsystemet inte kan boota om disken med bootloader avlägsnas eller går sönder, därför vill man vara säker på att disken som innehåller operativsystemet även har en bootloader.

Skrivet av Mistlurker:

Du vill inte ha mer än 1st inkopplad när du kör Windows installation för då får du upp hårddiskarna som C eller D med mera säger inte vilken hårddisk som är vilken.

Nej det är inte anledningen, se ovan.
Enhetsbokstäver kan man alltid ändra efteråt.

Permalänk

@MacAllan: Tack så mycket. Räcker det att jag bara drar ut SATA mellan mobo o ssd'n då, innan jag installerar windows?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

@MacAllan: Tack så mycket. Räcker det att jag bara drar ut SATA mellan mobo o ssd'n då, innan jag installerar windows?

Ja det räcker.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Eftersom installationen även lägger in en bootloader så tar man bort risken för att den skall hamna på en annan disk än den man har operativsystemet på, en annan risk är att installationen känner av att det redan finns en bootloader på annan disk (t.ex. gammal disk med windows) och då helt struntar i att lägga in en på disken som installeras.
Båda sakerna resulterar i att operativsystemet inte kan boota om disken med bootloader avlägsnas eller går sönder, därför vill man vara säker på att disken som innehåller operativsystemet även har en bootloader.
Nej det är inte anledningen, se ovan.
Enhetsbokstäver kan man alltid ändra efteråt.

Det är nog precis vad jag råkat ut för. Finns det något sätt att lösa detta, eller man måste installera om windows igen?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Det är nog precis vad jag råkat ut för. Finns det något sätt att lösa detta, eller man måste installera om windows igen?

Kan du bara ordna så att du kommer in i windows genom att sätta tillbaka en bortplockad disk eller ändra tillbaka bootordning till den som innehåller bootloadern så går det att lösa så du får den på rätt disk.

Med ett program som heter EasyBCD går det att skapa nya och/eller flytta en bootloader.
Det räcker med fri varianten som man bara behöver registrera sig för.