Vilken USB-C till USB-A adapter till Oculus Link?

Permalänk

Vilken USB-C till USB-A adapter till Oculus Link?

Vi har fått hem Oculus Link till sonens Quest och insåg att han inte har USB C-uttag på sin dator. Jag klickade hem den här adaptern, men det funkar inte.. och ja, vi kopplar till USB 3-uttaget.

Efter att ha googlat lite så hittar jag att vissa har problem. T.ex. här diskuteras det men de adapters som länkas där är ju från Amazon. Någon som hittat någon som fungerar i Sverige? Jag hittar ingen info om vad det är som gör att en adapter fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem

@Lakritstack:

kolla igenom denna tråden, eller ställ frågan där, finns flera som kört men andra kablar än original. eller så skippar ni kabeln och kör Wifi

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Lakritstack:

Vi har fått hem Oculus Link till sonens Quest och insåg att han inte har USB C-uttag på sin dator. Jag klickade hem den här adaptern, men det funkar inte.. och ja, vi kopplar till USB 3-uttaget.

Efter att ha googlat lite så hittar jag att vissa har problem. T.ex. här diskuteras det men de adapters som länkas där är ju från Amazon. Någon som hittat någon som fungerar i Sverige? Jag hittar ingen info om vad det är som gör att en adapter fungerar eller ej.

En sak som är värd att testa är att vända på kabeln in i adaptern. Även om kontakten är symmetrisk och går i åt båda håll så rapporterar min (Electop, från amerikanska Amazon) som USB2 om den är ”felvänd”.

Sen fungerar det generellt bäst att ansluta direkt till moderkortet, inte via frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Får ni inte det att fungera kan det vara värt att köra trådlöst med virtual desktop.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast

Speca gärna närmare vad det är som inte funkar också. Hittar datorn inte headsetet alls? Om den hittas, vad säger den i Oculus programvara om anslutningen?

Permalänk

Ok - går det att köra trådat alltså. Dock har han inte wifi för tillfället. Datorn är ett hemmabygge.
Vore ju snopet om vi behöver en annan kabel, då Oculus tar 1100 kr för den vi köpt..

Vi har vänt på den lite. Kanske ska testa fler varianter - både i datorn och i headsetet.

Vi fastnar vid steget där man i Oculus program står "Anslut headset. Plugga in änden av USB-C kabeln..." Där står den bara och laddar och väntar. Fortsätt-knappen är "mjölkad" och går inte att trycka på eftersom kopplingen uppenbarligen inte lyckats.

Kan det vara något annat som blockar headsetet? Antivirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok - går det att köra trådat alltså. Dock har han inte wifi för tillfället. Datorn är ett hemmabygge.
Vore ju snopet om vi behöver en annan kabel, då Oculus tar 1100 kr för den vi köpt..

Vi har vänt på den lite. Kanske ska testa fler varianter - både i datorn och i headsetet.

Vi fastnar vid steget där man i Oculus program står "Anslut headset. Plugga in änden av USB-C kabeln..." Där står den bara och laddar och väntar. Fortsätt-knappen är "mjölkad" och går inte att trycka på eftersom kopplingen uppenbarligen inte lyckats.

Kan det vara något annat som blockar headsetet? Antivirus?

Datorn behöveri nte wifi.
Koppla datorn till en router med kabel och skapa ett 5Ghz wifi-band på routern och anslut questen till den.
Då kan man köra trådlöst med Virtual desktop.
Det är det eller hitta nån anna adapter eller kabel att köra, lite tjorv det där när man inte har USB-C direkt på datorn. Det är förmodligen nått med USB-C Adaptern som inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Men har du en fullkopplad USB-C kabel? Dvs inte någon kabel som endast är kopplad för ström eller de pins som behövs för USB 2.0, såsom kabeln som tydligen medföljer Oculus Quest…

"The charging cable that came with your Quest won't work with the Oculus link software. The Quest charging cable is USB 2 while Oculus Link requires a USB 3 cable that can support both power and data."

https://support.oculus.com/444256562873335/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Datorn behöveri nte wifi.
Koppla datorn till en router med kabel och skapa ett 5Ghz wifi-band på routern och anslut questen till den.
Då kan man köra trådlöst med Virtual desktop.
Det är det eller hitta nån anna adapter eller kabel att köra, lite tjorv det där när man inte har USB-C direkt på datorn. Det är förmodligen nått med USB-C Adaptern som inte fungerar.

Sonen skaffade Virtual desktop och labbade lite med det, men förstod inte riktigt hur han skulle göra. Han kom så långt att han kunde se och styra sin dator via headsetet, men det var liksom bara en spegel av datorskärmen - ingen riktig VR-upplevelse. Han vill ju kunna köra riktiga VR-spel via datorn (som Rift). Hur gör vi det?

Skrivet av Mayhem SWE:

Men har du en fullkopplad USB-C kabel? Dvs inte någon kabel som endast är kopplad för ström eller de pins som behövs för USB 2.0, såsom kabeln som tydligen medföljer Oculus Quest…

"The charging cable that came with your Quest won't work with the Oculus link software. The Quest charging cable is USB 2 while Oculus Link requires a USB 3 cable that can support both power and data."

https://support.oculus.com/444256562873335/

Nej, det är inte laddkabeln vi kör med. Det är Oculus Link - som är tänkt för just detta. Den jag länkade i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är ganska känsligt med att köra rätt uttag som klarar det som behövs. Ganska mycket data så ärligt vet jag inte om det räcker med vanlig usb3 framförallt inte via adapters eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Sonen skaffade Virtual desktop och labbade lite med det, men förstod inte riktigt hur han skulle göra. Han kom så långt att han kunde se och styra sin dator via headsetet, men det var liksom bara en spegel av datorskärmen - ingen riktig VR-upplevelse. Han vill ju kunna köra riktiga VR-spel via datorn (som Rift). Hur gör vi det?

Nej, det är inte laddkabeln vi kör med. Det är Oculus Link - som är tänkt för just detta. Den jag länkade i mitt första inlägg.

Om ni laddade ner Virtual Desktop från Quest-store så är det inte rätt version, raderar den och ladda ner den som finns i SideQuest.
hur man får igång sidequest finns en steg-för-steg guide här
https://github.com/the-expanse/SideQuest/wiki/SideQuest-Setup...

Sen laddar man ner Virtual desktop på sidequest.

Och då finns en "games" tab i menyn där alla ens steamvr och oculus-store spel hamnar (Den menyn saknas i VD från Quest-store).
Det är från den menyn man ska starta spelen man ska inte starta spelen via steamvr eller oculus.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Om ni laddade ner Virtual Desktop från Quest-store så är det inte rätt version, raderar den och ladda ner den som finns i SideQuest.
hur man får igång sidequest finns en steg-för-steg guide här
https://github.com/the-expanse/SideQuest/wiki/SideQuest-Setup...

Sen laddar man ner Virtual desktop på sidequest.

Och då finns en "games" tab i menyn där alla ens steamvr och oculus-store spel hamnar (Den menyn saknas i VD från Quest-store).
Det är från den menyn man ska starta spelen man ska inte starta spelen via steamvr eller oculus.

Tack! Men vi fastnar på steget där man ska installera drivrutiner för Oculus Go. När vi högerklickar på "android_winusb.inf" så får vi inte valet att installera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Tack! Men vi fastnar på steget där man ska installera drivrutiner för Oculus Go. När vi högerklickar på "android_winusb.inf" så får vi inte valet att installera..

Det låter som en "windows grej".
Kör som admin?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det låter som en "windows grej".
Kör som admin?

Japp kör som admin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Japp kör som admin.

Vet inte vad det kan vara jag får upp installera i menyn på inf filen från Oculus och även på andra inf filer.

Visa signatur

Permalänk

Att inte en usb-c till usb-a adapter fungerar är väl för att kontakten även för över displayport via usbkabeln

Kan ha fel i detta men har för mig det iaf. Kan mycket väl ha blandat ihop alla headset dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vi har lyckats installera drivrutinerna nu, men fastnar ju i steg 5 eftersom man där behöver koppla ihop med kabel - det är ju det vi inta kan.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Lakritstack:

Vi har lyckats installera drivrutinerna nu, men fastnar ju i steg 5 eftersom man där behöver koppla ihop med kabel - det är ju det vi inta kan.

Kontakta supporten, dom brukar vara hjälpsamma.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Lakritstack:

Ett tips är att den nya versionen av Oculus mjukvara har lättat på bandbreddskraven, så nu stöds USB2. Bör med andra ord fungera med betydligt fler konfigurationer. Du får rätt version genom att aktivera PTC, Public Test Channel.

Permalänk

I förgår fick vi hem den här adaptern - och den funkade!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Ett tips är att den nya versionen av Oculus mjukvara har lättat på bandbreddskraven, så nu stöds USB2. Bör med andra ord fungera med betydligt fler konfigurationer. Du får rätt version genom att aktivera PTC, Public Test Channel.

Såg detta i min RSS-feed idag, ska bli att testa med min USB-kabel efter jag slutat för dagen.
Känns som det borde ge visuella defekter att skicka all denna data genom ett gränssnitt som begränsas av USB2 så har inte jättehöga förväntningar. Tanken är egentligen att köra trådlöst men inte tagit mig tid.

Blir att börja installera Dirt Rally redan nu så det är klart i tid förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg detta i min RSS-feed idag, ska bli att testa med min USB-kabel efter jag slutat för dagen.
Känns som det borde ge visuella defekter att skicka all denna data genom ett gränssnitt som begränsas av USB2 så har inte jättehöga förväntningar. Tanken är egentligen att köra trådlöst men inte tagit mig tid.

Blir att börja installera Dirt Rally redan nu så det är klart i tid förhoppningsvis.

Kör trådlöst. Ser bättre ut + man slipper kabel.
Hade hellre satsat på en bra router än kabel faktsikt.

Men som sagt om man vill prova är det ju suveränt att det nu går med USB2 kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

480Mbit är ju mycket högre bitrate än blu-ray och annat så nog räcker det till en del, men såklart skillnad på realtidskomprimering i förhållande till sådant. Jag menade bara att lokala interface kanske är långsamma i jämförelse med nyare grejer, men jämfört med wifi eller internet eller massa andra saker så är USB2 fortfarande väldigt relevant både sätt till bandbredd och latens