Dator fortsätter att vara seg trots omformatering

Permalänk
Medlem

Dator fortsätter att vara seg trots omformatering

Hej!

Har en bruksdator som jag haft ett tag nu men har märkt att den har blivit succesivt segare och segare. Tar lång tid att öppna internetsidor osv.

Så jag formaterade hela datorn och installerade nytt Windows Ultimate. Hade 32-bitar förut, den här gången blev det 64-bitar.
Efter det har jag även diskfragmenterat hårddisken men märker att datorn är fortfarande seg, inte lika mycket som förut men fortfarande alldeles för seg för att vara nyformaterad. Vad kan orsaka detta? Grafikkort, processor eller ramminne som börjar ge sig?
Har tagit bort en del damm inifrån datorn också så det verkar inte ha varit orsaken.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@NickeP86: Skulle gissa på att det din ? eller ? som är problemet, skulle även kunna vara ?.

Blir svårt att svara annorlunda om man inte vet vad det är för saker du har

Dold text
Permalänk
Medlem

@NickeP86:
Du får nog ange vad du har för datordelar, om folk ska kunna ge bedömningar om hårdvara.
En SSD brukar dock vara den mest effektiva uppgraderingen om man bara har en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@NickeP86:
Du får nog ange vad du har för datordelar, om folk ska kunna ge bedömningar om hårdvara.
En SSD brukar dock vara den mest effektiva uppgraderingen om man bara har en mekanisk hårddisk.

Instämmer och att hårddiskar ger sig efter ett tag är mer sannolikt än de andra delar du nämner.. snurrar alla fläktar?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Sorry! Hade bråttom när jag gjorde inlägget så hann inte få med det. Detta är som sagt en äldre dator som jag använder som bruksdator så har aldrig brytt mig om att uppgradera.

Processorn är AMD Athlon II x2 250 Processor (2 CPUs) 3.0 Ghz
4 Gb Ram
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700.
Moderkortet heter ASUS M4A78LT-M LE.

Alla fläktar fungerar som dom ska efter att ha undersökt i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Sorry! Hade bråttom när jag gjorde inlägget så hann inte få med det. Detta är som sagt en äldre dator som jag använder som bruksdator så har aldrig brytt mig om att uppgradera.

Processorn är AMD Athlon II x2 250 Processor (2 CPUs) 3.0 Ghz
4 Gb Ram
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700.
Moderkortet heter ASUS M4A78LT-M LE.

Alla fläktar fungerar som dom ska efter att ha undersökt i chassit.

Tror helt enkelt din dator börjar få svårt att hänga med nyare applikationer som kräver mer och mer i resurser, så även en webbläsare och framförallt då chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Sorry! Hade bråttom när jag gjorde inlägget så hann inte få med det. Detta är som sagt en äldre dator som jag använder som bruksdator så har aldrig brytt mig om att uppgradera.

Processorn är AMD Athlon II x2 250 Processor (2 CPUs) 3.0 Ghz
4 Gb Ram
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700.
Moderkortet heter ASUS M4A78LT-M LE.

Alla fläktar fungerar som dom ska efter att ha undersökt i chassit.

Två möjliga orsaker till att datorn är seg.
Gammal Mekanisk hårddisk, samt 4GB ram börjar bli lite, beroende på vilken mjukvara du använder.

Med tiden så går även systemkraven för Windows, Webbläsare, etc, upp, även om det sker långsamt.
När du når nivån att 4GB inte längre är riktigt tillräckligt, (du har många eller minneskrävande program igång), så börjar Windows "swappa", använda en "Swap-fil" namnad pagefile.sys på hårddisken som RAM, vilket gör systemet väldigt långsamt.

Ett sätt att öka prestandan är att stoppa in en SSD. 120GB som systemdisk om du inte har högre utrymmes-krav med SATA-kontakt.
Ett annat sättet är att öka mängden RAM. Du har förmodligen 2x2GB RAM. Du skulle då behöva 2x4GB RAM då ditt morderkort endast har 2 RAM-platser. Passande DDR3-minne finns på begagnatmarknaden.
Eftersom du redan ändrat till 64bit-os, så kommer inte 4GB-spärren för 32bit-system vara något problem.

Även om processorn är gammal, så bör inte denna vara problemet.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tänkte lite så också. Tänkte uppgradera delarna så mycket det är möjligt för mitt moderkort.

Vad jag förstått så kan jag använda upp till 8 Gb ram minne. Idag sitter det två ramstickor i kortet på, 2gb på vardera
så om jag byter ut dessa mot två på 4x2 Gb, märket på nuvarande är Crucial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ett annat sättet är att öka mängden RAM. Du har förmodligen 2x2GB RAM. Du skulle då behöva 2x4GB RAM då ditt morderkort endast har 2 RAM-platser. Passande DDR3-minne finns på begagnatmarknaden.

Tack! Kikar för fullt för att försöka få tag i 2 stycken DDR3 minnen just nu.

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är ett Nitro 85+ för att förtydliga. Innebär detta att jag bara kan välja en cpu som kräver max 85w?

Enligt http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M4A78LT-M_LE.html så verkar det som att många kräver 95w.
Har ni några rekommendationer för vilken den bästa processorn i mitt fall skulle vara?

Verkar som att en Phenom IIX2 560 är maxvalet för mig. Antar att jag måste köpa en ny kylfläkt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Mitt nätagg är ett Nitro 85+ för att förtydliga. Innebär detta att jag bara kan välja en cpu som kräver max 85w?

Nej, 85+ syftar troligtvis på hur effektivt nätagget är, d.v.s. hur mycket extra ström det behöver dra från väggen för att leverera vad datorn behöver. Det påverkar hur mycket värme nätagget genererar, så högre effektivitet är bättre. Jag antar att 85+ syftar på 80 Plus Bronze, men 85+ är inte en officiell märkning.

Men det säger hur som helst inget om hur mycket ström nätagget kan leverera. Det borde sitta en klisterlapp på sidan av nätagget som talar om vad det klarar av.

Skrivet av NickeP86:

Enligt http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M4A78LT-M_LE.html så verkar det som att många kräver 95w.
Har ni några rekommendationer för vilken den bästa processorn i mitt fall skulle vara?

Jag skulle lita mer på tillverkarens egen lista. Det bästa vore om du kunde få tag på någon kompatibel Phenom II X4 eller X6. Det är begagnat som gäller, så det bästa valet beror på vad du kan hitta. Samtidigt så är det så gamla delar att de inte har något större värde, så du kan även se om du hittar någon äldre Intel i5/i7 med tillhörande moderkort för en billig peng.

Skrivet av NickeP86:

Antar att jag måste köpa en ny kylfläkt också?

Troligtvis, i alla fall om du har kylaren som följde med din processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det borde sitta en klisterlapp på sidan av nätagget som talar om vad det klarar av.

Kollade på nätagget igen, stod ingen specifikation på det men såg nu att märket är Chieftec.
Sökte efter Chieftec Nitro 85+ och den ska tydligen ligga på 850 W.

Detta borde ju innebära att jag kan använda mig av en Phenom II X4 eller X6 processor.

Phenom II X4 ligger på 3.0 GHz medan IIX6 bara har 2.6 GHz men kanske jämnar ut sig då de har
flera kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Kollade på nätagget igen, stod ingen specifikation på det men såg nu att märket är Chieftec.
Sökte efter Chieftec Nitro 85+ och den ska tydligen ligga på 850 W.

Det låter konstigt att det inte sitter någon specifikation på det, jag trodde inte det var tillåtet. Det borde sitta på en av "långsidorna". Men söker jag på Chieftec Nitro 85+ så får jag upp modeller på allt från 350W till 1200W, Chieftec har använt Nitro till många olika serier av nätagg.

Skrivet av NickeP86:

Phenom II X4 ligger på 3.0 GHz medan IIX6 bara har 2.6 GHz men kanske jämnar ut sig då de har
flera kärnor?

Det beror på vad du ska använda den till, för vanlig skrivbordsanvändning är högre frekvens oftast att föredra. Men det kommer nog inte vara någon jätteskillnad direkt.

Permalänk
Medlem

@perost: Har kollat olika jämförelser nu och verkar som att Phenom IIX4 960T är det mest maxade valet jag kan göra utifrån mitt moderkort. Nu återstår det bara att försöka hitta en fungerande sådan vilket kan vara lättare sagt än gjort. Vet ni några bra marknadssidor man kan skicka en förfrågan för såna här ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@perost: Har kollat olika jämförelser nu och verkar som att Phenom IIX4 960T är det mest maxade valet jag kan göra utifrån mitt moderkort. Nu återstår det bara att försöka hitta en fungerande sådan vilket kan vara lättare sagt än gjort. Vet ni några bra marknadssidor man kan skicka en förfrågan för såna här ändamål?

Ta en koll på Ebay, där brukar man kunna hitta det mesta till överkomliga priser. Drog en snabb sökning, hittade en 940 för 280kr, frakt på ytterligare 80kr.

Glhf!

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Kollade Ebay, men de verkar inte ha den modellen jag söker efter. Bra pris men måste vara rätt modell och de få som fanns var från Kina så lär väl gå på flera tusen i slutändan om jag köper därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@[SmR]BMF: Kollade Ebay, men de verkar inte ha den modellen jag söker efter. Bra pris men måste vara rätt modell och de få som fanns var från Kina så lär väl gå på flera tusen i slutändan om jag köper därifrån.

Frakten brukar vara gratis/ väldigt låg från Kina.

edit: https://www.ebay.com/itm/AMD-Phenom-II-X4-960T-955-125W-945-9...

X4 960T för 300kr inkl. frakt

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på processorer men håller ni med om att Phenom II x4 960t är den bästa processorn jag kan använda för mitt moderkort, i så fall så slår jag till på en sån.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Frakten brukar vara gratis/ väldigt låg från Kina.

edit: https://www.ebay.com/itm/AMD-Phenom-II-X4-960T-955-125W-945-9...

X4 960T för 300kr inkl. frakt

Är det inte tullavgift numera också från kina? Tror den var på 75kr för varor under 1700kr. Kan ha fel.

Permalänk
Medlem

25% moms på (varupris + fraktpris) + 75 kr i hanteringsavgift. Ingen tullavgift på värden under 1700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Är det inte tullavgift numera också från kina? Tror den var på 75kr för varor under 1700kr. Kan ha fel.

Säkerligen tull och hanterings-avgift men jag har ingen aning om hur stor den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

25% moms på (varupris + fraktpris) + 75 kr i hanteringsavgift. Ingen tullavgift på värden under 1700 kr.

Stämmer!

Så, för mitt moderkort, som är ASUS M4A78LT-M LE, är AMD Phenom II X4 960T den kraftigaste processorn jag kan uppdatera till?

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat datorn med 8 GB Ram men ska jag vara helt ärlig märker jag ingen nämnvärd skillnad.
Är det processor och grafikkort som ska bytas ut härnäst?

Permalänk
Medlem

Sitter du fortfarande på en mekanisk hårddisk eller har du en SSD?
Har du fortfarande en mekanisk hårddisk, se till att skaffa en SSD som systemdisk.

Det spelar ingen roll om du har en Pentium Core2Duo eller en i9-9980XE om du har en gammal trött mekanisk hårddisk. Båda kommer ta lång tid på sig att inte bara starta upp datorn men även öppna diverse program efter att datorn är startad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du fortfarande en mekanisk hårddisk, se till att skaffa en SSD som systemdisk.

Tack! Vad rekommenderar ni för SSD? Vet ni någon sida där dom även säljer SSD tillsammans med skenor/höljen till så man kan montera fast den ordentligt i datorn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Tack! Vad rekommenderar ni för SSD? Vet ni någon sida där dom även säljer SSD tillsammans med skenor/höljen till så man kan montera fast den ordentligt i datorn.

Tack på förhand!

Det beror lite på hur mycket utrymme du är ute efter, men I princip nästan vad som helst med SATA-anslutning.
Kingston, Crucial, Samsung, + andra kända fabrikat bör fungera utmärkt.

Sedan har elgiganten några fabrikat jag inte känner till, Integral och PNY, ena har fått rätt dåligt betyg på en disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det beror lite på hur mycket utrymme du är ute efter, men I princip nästan vad som helst med SATA-anslutning.
Kingston, Crucial, Samsung, + andra kända fabrikat bör fungera utmärkt

Max 500 gb räcker för mig. Har dock fått hjärnsläpp över vad höljet eller släden eller vad det kallas som man
kan montera fast hårddisken i. Skulle gärna behöva två av dessa, men har totalt glömt bort vad de kallas.
Nån som vet vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Max 500 gb räcker för mig. Har dock fått hjärnsläpp över vad höljet eller släden eller vad det kallas som man
kan montera fast hårddisken i. Skulle gärna behöva två av dessa, men har totalt glömt bort vad de kallas.
Nån som vet vad jag menar?

Jag glömde bort biten om montering.
SSD:er har inga rörliga delar. Du kan fästa disken med 1 skruv, 1 buntband eller dubbelhäftande tejp om du vill. De väger oftast nästan ingenting heller.

Denna t.ex: (specad till att väga 40g) https://www.webhallen.com/se/product/309607-Kingston-KC600-51...

Du tänker säkert på en sådanhär monterinsram: https://www.webhallen.com/se/product/252402-Deltaco-montering...
Behövs inte. 2 skruv från sidan där du normalt fäster 2 skruvar är fullt tillräckligt, eller ett buntband.

Om du däremot har några speciella slädar relaterade till din datorlåda så är det en annan sak men de kan nog vara svåra att få tag på.