Köpa Windows 10 USB stick från Amazon.de

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 10 USB stick från Amazon.de

Håller på att bygga ny dator och har presentkort på Amazon.de så vill köpa så mycket som möjligt därifrån om priserna inte är högre än i Sverige. Och jag noterar att Windows 10 verkar finnas betydligt billigare på Amazon än i Sverige

https://www.amazon.de/s?k=windows+10+home+usb+stick&ref=nb_sb...

https://www.prisjakt.nu/search?search=Microsoft%20Windows%201...

Är det inte lite märkligt att just detta är billigare i Sverige och kan jag enkelt byta från tyska till svenska eller engelska under installationen om jag väljer att köpa från Amazon.de?

Permalänk
Hedersmedlem

@BobbyM: Säljare är " OS TRADING COMPANY" som åtminstone jag aldrig har hört talas om och de låter suspekt i mina öron. Jag tycker priset är misstänkt billigt och undrar om dessa licenser inte faller under samma kategori som 50-kronorsnycklarna du köper på Ebay.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt det där, fixa en egen bootable USB och installera så du vet att det inte är något annat inkluderat. Annars enkelt att fixa digital licens gratis direkt från MS, kan troligtvis inte förklara hur man gör här men googla så hittar du.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Ja, som man brukar säga, är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant. Om man då istället skall köpa i Sverige och inte har någon usb-sticka att ladda ner till. Är det då retail eller OEM license som gäller för ett nybygge?

Permalänk
Sötast

Du köper en usb sticka och sedan laddar du ner det på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det är sen en 3-4 click installer som sköter sig helt själv, ingen teknisk kunskap krävs.

OEM = Låser Windows 10 nycklen till en dator
Retail = Du får flytta licensen till nästa dator.
All denna info hittar du även på microsofts sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du köper en usb sticka och sedan laddar du ner det på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det är sen en 3-4 click installer som sköter sig helt själv, ingen teknisk kunskap krävs.

Fast det där kräver att man redan har Windows installerat, vilket man inte har på en nybyggd dator
Om man nu inte råkar ha en annan dator man kan ladda ner och skapa ett USB installations media på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Belzader:

Fast det där kräver att man redan har Windows installerat, vilket man inte har på en nybyggd dator
Om man nu inte råkar ha en annan dator man kan ladda ner och skapa ett USB installations media på.

Såklart, i teorin.
Jag personligen har inte i mitt liv en enda gång stött på någon som inte har någon annan dator, någon vän, arbetskamrat eller överhuvudtaget någon som inte kan hjälpa till med detta.

Jag ställer gärna upp och postar USB-stickan färdiginstallerad om detta skulle ske trådskaparen.

Permalänk
Medlem

Läser och skriver den här tråden på en Mac och noterade att när jag följde länken så meddelade Microsoft att deras verktyg inte stödjer mitt OS

Hur som helst. Kan säkert lösa det via mina barns gaming-datorer som har windows. Men jag undrar om det är någon fördel utifrån ett kostnadsperspektiv. Kan se att min lokala Elgiganten säljer en retail sticka med Windows 10 Home för 1349kr. Om man istället köper en tom sticka där vilken storlek behövs då och blir det billigare att gå hem och ladda ner och betala för en en license?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Men jag undrar om det är någon fördel utifrån ett kostnadsperspektiv. Kan se att min lokala Elgiganten säljer en retail sticka med Windows 10 Home för 1349kr. Om man istället köper en tom sticka där vilken storlek behövs då och blir det billigare att gå hem och ladda ner och betala för en en license?

Nej, då det är egentligen licensen du betalar för, stickan följer i princip med i priset för den.

Om man nu inte vill köpa en "grå licens" från te.x ebay, vilket då gör att man kan komma billigare undan för licensen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, då det är egentligen licensen du betalar för, stickan följer i princip med i priset för den.

Om man nu inte vill köpa en "grå licens" från te.x ebay, vilket då gör att man kan komma billigare undan för licensen.

Var vad jag misstänkte. Är inte intresserad av någon grå license. Då blir det en retail sticka från Elgiganten. Tack för snabb feedback.