Permalänk

Msi a320 grenade röd lampa

Hej sweclockare. Jag har fått ett moderkort och cpu av en vän så jag vet att de funkar. När jag försöker boota med orginal cpu lyser enbart en röd lampa som jag uppfattar som cpu problem. Får ingen bild. Byter till min ryzen 1700 och fortfarande samma problem. Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Mvh martin

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

Har du missat 12V-kontakten för CPU:n?

Alltså kontakten som är märkt CPU_PWR1 i diagrammet nedan. (Längst upp till höger.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du missat 12V-kontakten för CPU:n?

Alltså kontakten som är märkt CPU_PWR1 i diagrammet nedan. (Längst upp till höger.)

https://i.imgur.com/C95sPzG.png

Försökte boota med interna då ville inte visa bild. Nu när jag satte i mitt rx580 kort då visar den bild men är fortfarande lampa lysande röd

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

@martincool: Vilken lampa är det som lyser röd då? Om du tittar på diagrammet jag postade ovan är det en lampa i blocket "EZ Debug LED" som lyser rött eller något annat?

Ryzen 7 1700 har inte integrerad grafik, så du behöver ett grafikkort som du upptäckte. Enda Ryzen-CPU:erna som har grafik har G på slutet av modellnamnet.

Vad får du för bild på skärmen med ditt RX 580?

Permalänk

En bios update kan behövas
Min förra build gjorde samma sak, ramminnena hade inte stöd från hyllan men efter en bios update rullade det på

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Skrivet av Mammalainen:

En bios update kan behövas
Min förra build gjorde samma sak, ramminnena hade inte stöd från hyllan men efter en bios update rullade det på

Vad jag förstått på nätet så är det ett bios fel som gör att lampan förblir tänd. Många som klagat på de. Jag har installerat w10 så problemet är "löst"

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i