Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Irland/UK
Registrerad
Apr 2020

Metis Evo Plus (m-ITX bygge)

Tjena SC!

Öppnade en tråd för några veckor sedan för råd om mitt första dator-bygge, så tänkte följa upp med lite bilder hur det blev ifall någon är nyfiken. Gamla tråden finns här. Tar allt i en stöt så blir ett lite längre inlägg.

Har gått igenom ett par färdigbygda burkar vid det här laget och bytt lite processorer och ram-minnen under vägen men detta var första gången jag bygger ihop en dator själv. Det som var mest utmanande (och roligt) var att planera hur alla bitarna passade ihop. Mest unikt unikt med detta bygget är väl chassiet, som jag inte tror är så vanligt i Sverige (inte heller i allmänhet om man tittar Reddit/Youtube), tänkte passa på att lägga in lite tankar om det här.

Det är ett Raijintek Metis Evo det rör sig om. Valde det mycket på grund av att det skulle passa bra ihop med mina vita Q acoustics högtalare jag har på skrivbordet, och idén var att chassiet skulle likna en baslåda och smälta in med högtalarna. Även viktigt att jag inte ville ha ett fulltower ståendes på skrivbordet. Kollade på många vita kub-formade chassien men många ser tyvärr för mycket ut som en micro. Stort fan av Louqe Ghost S1 också, tyvärr hög prislapp och svårt med leverans.

Komponentlista:
Metis Evo (https://www.overclockers.co.uk/raijintek-metis-evo-mini-itx-c...)
Ryzen 5 3600
Zotac 1660S
Gigabyte B450 I Aorus Pro Wifi (m-ITX)
T-force 2x8GB 3000Mhz
1TB NVME WD Blue
Phanteks 550w mudulärt ATX
200mm fläkt Coolermaster RGB
120mm Noctua Chromax
2x90mm Arctic

Alla paket under osynliga julgranen (här syns högtalare och tidigare uppsättning med laptop)

Själva stommen efter man tagit av det vita höljet

Hjärtat

Monterat i chassiet

Strömpaketet

Lilla gulliga grafikenheten som presterar stort i jämförelse med storleken

Lite fräschare bilder som inte är tagna 2 på natten utan i dagsljus

Andra sidan

Med höljet på

Inser nu att jag inte tagit några dugliga bilder med all ihopmonterat på skrivbordet. Nåja, får återkomma med den karamellen lite senare. Som sagt, jag visste inte exakt vad jag letade efter när det gäller kompatibilitet och framtidsutsikter mellan komponenter, men allting passade ihop och lirar även om det blev lite tight mellan cpu-kylaren och ram-minnena. Har lärt mig massa efter att ha gjort detta bygget, om vad jag skulle tänka på för ett framtida chassie/ bygge.

Lite snabba tankar om chassiet:

+I mitt tycke riktigt stilrent och ändå unikt chassie
+Mestadels gott om utrymme
+Stor fläkt i fronten
+Thermal glass på båda sidorna
+GPU-stöd, upp till 280mm längd utan AIO i fronten
+Lättbyggt
+Bra möjligheter för lagring

-Storleken, jag som var klantig och inte mätte exakt hur stor denna kuben skulle bli på mitt skrivbord (mått ca 27x27x27)
-Dålig kompatibilitet för vattenkylning. 200mm i fronten men finns ingen AIO i den storleken och knappt någon radiator heller för custom loop (visste ej när jag planerade bygget). 140mm AIO får plats i fronten, men utnyttjar inte arean bra. Går att klämma in 92mm/120mm AIO dock men 240mm går ej.
-Ventilering, i taket är det borrat för hål men täcker inte hela taket vilket känns märklig.
-Medelbra support för CPU kylare (135mm), dvs kylare med 92mm fläkt
-Chassiets högra sida visar de intressanta komponenterna (ej GPU), medan vänstra sidan bara visar PSU och kabeldragning så inte så stor mening med TG där.

Sammantaget är det ett coolt chassie som passar mina behov bra (utseende, lättare gaming, fotobehandling) men i största laget för ITX på 22liter och saknar bra stöd för AIO kylning. Känns som att det inte är riktigt genomtänkt och optimerat med tanke på kompatibilitet för fläktar/AIO. Jämför man med premiumchassien under 15 liter som klämmer in bättre stöd för komponenter känns det inte som att de 7 extra litrarna ger så mycket mer, förutom stöd för ATX PSU och både 2,5"/3,5" lagring.

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Riktigt schysst bygge. Är själv inne på att bygga i en m-ITX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Irland/UK
Registrerad
Apr 2020
Skrivet av Kallej:

Riktigt schysst bygge. Är själv inne på att bygga i en m-ITX

Tack mannen! Riktigt kul att bygga. Blir det ditt första bygge?

Här är bild hur kuben ser ut i dagsläget:

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Byggde ett MID - tower (meshify c) för cirka 2 år sedan som även fungerar i dagsläget, duger till när man är student också
Blir väl en uppgradering nästa år då man är klar och förhoppnings fått ett jobb ^^.

Men kikat på flertal mindre chassin och tycker det kan bli riktigt intressanta och snygga byggen!

Specs atm:
AMD Ryzen 7 - 1800X
GeForce GTX 1060 3GB
Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB
ASUS PRIME X370 - PRO
Corsair Hydro H100X
och ett kasst nätaggregat som ska bytas ut snarast. ( som jag inte gjort ännu haha )

Duger återigen som student haha!