Byte från Telia bredband till Bahnof - Vad göra med all @telia.com mail? Behöver spara dem!

Permalänk
Hedersmedlem

Byte från Telia bredband till Bahnof - Vad göra med all @telia.com mail? Behöver spara dem!

Morsan kommer snart att byta från Telia som hon haft i ca 10 år till Bahnhof och har en massa viktiga mail som hon behöver ha sparat. Då det handlar om flera tusen mail, så är det rätt omöjligt för henne att vidarebefordra dessa till annan adress.

Går det på något sätt att ladda ner dessa till datorn och spara dem som offline, så att när @telia.com mejladressen släcks ned, så har hon fortfarande en kopia av mailen? Jag ringde till telias kundtjänst, och enligt dem så stödjer de inte nedladdning av alla mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Morsan kommer snart att byta från Telia som hon haft i ca 10 år till Bahnhof och har en massa viktiga mail som hon behöver ha sparat. Då det handlar om flera tusen mail, så är det rätt omöjligt för henne att vidarebefordra dessa till annan adress.

Går det på något sätt att ladda ner dessa till datorn och spara dem som offline, så att när @telia.com mejladressen släcks ned, så har hon fortfarande en kopia av mailen? Jag ringde till telias kundtjänst, och enligt dem så stödjer de inte nedladdning av alla mailen.

Installera en mailklient (typ thunderbird) och logga in på kontot. Du kan nu få ner alla email på lokal lagring, spara undan en säkerhetskopia någonstans. Sen kan du logga in på nya kontot och bara "drag and drop" alla email in i nya kontot

Typ detta, men ignorera att det skall vara "samma konto" och gör samma sak med nya/gamla
https://mediatemple.net/community/products/dv/204405444/how-d...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Installera en mailklient (typ thunderbird) och logga in på kontot. Du kan nu få ner alla email på lokal lagring, spara undan en säkerhetskopia någonstans. Sen kan du logga in på nya kontot och bara "drag and drop" alla email in i nya kontot

Typ detta, men ignorera att det skall vara "samma konto" och gör samma sak med nya/gamla
https://mediatemple.net/community/products/dv/204405444/how-d...

Låter logiskt att göra så här. Men går det verkligen att spara ner en lokal kopia när Telia använder sig av IMAP? Dessa är väl kopplade direkt mot telia servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Låter logiskt att göra så här. Men går det verkligen att spara ner en lokal kopia när Telia använder sig av IMAP? Dessa är väl kopplade direkt mot telia servern?

Funkar alldeles utmärkt. Nu vet jag ej hur man gör detta i Thunderbird, men i Outlook är det mycket enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Låter logiskt att göra så här. Men går det verkligen att spara ner en lokal kopia när Telia använder sig av IMAP? Dessa är väl kopplade direkt mot telia servern?

Om Telia inte använder någon väldigt konstig implementation av IMAP skall det inte vara några problem. IMAP stöder både att läsa mail direkt på epost-servern och att ladda ner dem till den lokala datorn - detta till skillnad från det äldre POP3 protokollet som bara stöder nedladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Låter logiskt att göra så här. Men går det verkligen att spara ner en lokal kopia när Telia använder sig av IMAP? Dessa är väl kopplade direkt mot telia servern?

Absolut, IMAP tillåter dig att flytta email både in och ut. Jag migrerade själv en email till annan leverantör så. Fungerar utmärkt. Se bara till att det är sparat lokalt och att den inte gör några "smarta" grejer med att autoradera gamla email. Som annan nämnt, andra klienter kan göra det med, tex outlook. Men thunderbird är ett bra gratis val ifall du inte har tillgång till outlook.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sen men om jag har förstått det rätt om jag har det på outlook så är det väl sparat så om emailen försvinner så finns det fortfarande kvar.

Permalänk

Har själv haft en telia mail i 30 år.
Jag kör med Outlook och det funkar fint.
Glöm inte att ställa in Outlook att köra som POP3 så den laddar ner mailen till din dator.