Seasonic Connect 750 W – nätaggregat med innovativ kopplingsbox

Permalänk
Melding Plague

Seasonic Connect 750 W – nätaggregat med innovativ kopplingsbox

Testlabbet får besök av Seasonic Connect, en unik nätdel med en tillhörande kopplingsbox för att göra kabeldragningen enklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar om det finns någon pin-out på det nätaggregatet (alltså bak på nätaggregatet, inte den där kontaktboxen)??

Skulle mycket väl kunna gå att användas som ett externt nätaggregat till ett 12V SFF bygge

Permalänk
Medlem

Ganska onödig pryl, kommer ju bara ge fler ställen där det kan glappa och fler kablar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

tyckte det redan när prototypen hamnade på video, och tycker än idag att kopplingsboxen är överflödig, vad tillför den? Det är som om kopplingsboxen är framtagen för att lösa problem som i alla fall inte jag anser existerar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Då saknas det bara drivspänning via SATA anslutning, kraftigare fläktutgångar direkt på moderkortet och full drivspänning via PCI-e portarna till t.ex. multipla hungriga grafikkort så slipper vi alla extra sladdar för just drivspänning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nice! Bra video som vanligt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Önskar istället att chassitillverkare började sälja kabelpaket som går att köpa till sitt chassi som är exakt så långa som de behöver. Gärna ett par sleevade alternativ också.

Permalänk

Problemet ligger ju mestadels i atx-standarden. Lägg om allt till 12V, två anslutningar till mobo, max. Gör anslutningarna så standardiserade att det går att ha dem på baksidan av moderkortet. Koppla in 12v i neo-atx-deluxe -chassit och släpp ned plankan i sina strömförsörjningshål, voila!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av jonatannossrep:

Önskar istället att chassitillverkare började sälja kabelpaket som går att köpa till sitt chassi som är exakt så långa som de behöver. Gärna ett par sleevade alternativ också.

Eller integrera anslutning och kabel i chassit. Bygg in kabeln, eller dra ledningsbanor i koppar som på ett PCB. Det hade varit revolutionerande!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

När modulära nätagg började dyka upp så drömde mitt yngre jag om en liknande lösning, där nätagget är något man bara kopplar in på ett ställe och sen sköter man resten i chassit.
Min dröm då var att kopplingsboxen borde integreras mot en motherboard tray. Dvs man installerar moderkortet på en separat liten stålvagga, och vaggan i sig innehåller alla strömkontakter som moderkortet (och grafikkortet) kräver.
Sen när man skjuter in vaggan så kopplas den automatiskt in till nätagget!

Seasonic Connect-lösningen är ju ett steg på vägen mot det, så jag borde väl vara glad över det, men mitt äldre cyniska jag tycker väl bara mest det här är tillkrånglat utan någon direkt vinst
Nätagget är ju ungefär lika stort som vanligt, så vad är vinsten med en extra plastkloss i burken att klämma in? (med massa frågetecken kring kompatibilitet som tas upp i recensionen)
Plus en massa extra modulära kontakter som kan glappa osv... (Kontakterna mellan nätagget och boxen ser stadiga ut, men inte supergrova. Räcker de verkligen till för 750W?)

Kul att Seasonic gick "all the way" och faktiskt levererade detta, men tror det i praktiken är pengar i sjön för dem och att det inte kommer sälja!
Men kan inspirera nyare standarder kanske... Vi får se!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det inte är särskilt vanligt, men det kan ju bli lite svårt att få kopplingsboxen att fästa med magneter om chassits bakplåt består av aluminium. Fast när jag tänker efter kan jag inte komma på ett enda sådant chassi ... något Lian Li kanske? Men det finns ju förstås alltid dubbelhäftande monteringstejp.

Kul grej, men inget för mig, då det för min del i praktiken bara skulle bli bökigare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kontakten från nätaggregatet till kopplingsboxen ser ut att vara en 20-pins moterkorts kontakt...? Och alla ledningar in i den kontakten från nätagget var ju 12 volt. Kan inte släppa tanken om någon skulle koppla in nätagget med den kontakten direkt till ett moderkort och få det friterat...

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer:
Jag tänkte först på integrerade kablar, men tänkte att det inte var så kul att byta de om de blir något fel på de. Men skillnaden på perfekt längd kablar och fördragna som båda har perfekta gjorda kabel rännor är ju egentligen att du för dra kablarna genom de själva, så då känns det som en onödig extra kostnad eftersom de förmodligen måste dra kablarna för hand i fabrik då jag tvivlar en robot kan göra det, och då blir det genast mycket dyrare. Lägg till att du då är tvungen att betala för det även om du inte är intresserad för det, så chassit hade blivit dyrare för alla, vilket jag tycker är största minuset med båda helt förintegrerade lösningarna. Jag tänker att man kan köpa till kablarna till sitt chassi för de entusiaster som bryr sig.

Ledningsbanor i PCB hade varit coolt, frågan hur man gör det bra. Lätt om chassit var i plast, men eftersom de mesta är av ledande material så vet jag inte riktigt var man skulle dra de, förutom om man i princip gör separata PSB moduler här och var som enbart för fram kabeln. Då blir det dock två extra uttag som det kan bli fel i, och detta är egentligen ända svagheten i "elkedjan". Å andra sidan är sannolikheten att en kabel går sönder minimal tänker jag mig, förutom om det var fabrikationsfel från början. Men känns också som en dyrare process också. Tror bra längds kablar är precis dyra nog för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det. Har alltid tyckt det är korkat med alla dessa långa sladdar som ska stuvas undan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Verkar vara enbart för ATX, ser ut att vara för lång för ITX och kanske även mATX men jag gillar konceptet och hoppas de jobbar vidare på det

Permalänk

Efter Google-Fu hittade jag detta.

CONNECT MODULE: 330 mm (L) x 64 mm (W) x 21 mm (H)
REQUIRED SPACE: 330 mm (L) x 65 mm (W) x 28 mm (H)

https://seasonic.com/connect

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

En kopplingsbox/hub som standard i varje chassi hade hade en dröm i lägen där man vill ta ut nätagget utan att gå igenom djungeln och förstöra kabeldragningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Efter Google-Fu hittade jag detta.

CONNECT MODULE: 330 mm (L) x 64 mm (W) x 21 mm (H)
REQUIRED SPACE: 330 mm (L) x 65 mm (W) x 28 mm (H)

https://seasonic.com/connect

Fint googlat men varför gå över ån efter vatten: måtten på connect module framgår ju direkt i recensionen i sektionen "Seasonic Connect 750 W"... och att det krävs en spalt på 28 mm framgår också i sektionen för "Installation i chassi".
(Skadar väl inte att få det bekräftat I guess)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Fint googlat men varför gå över ån efter vatten: måtten på connect module framgår ju direkt i recensionen i sektionen "Seasonic Connect 750 W"... och att det krävs en spalt på 28 mm framgår också i sektionen för "Installation i chassi".
(Skadar väl inte att få det bekräftat I guess)

Heh, den delen missade jag totalt, fastän jag läste hela artikeln.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4