Vill köpa Samsung Galaxy S10 med abonnemang, men vilket ska jag välja?

Permalänk
Inaktiv

Vill köpa Samsung Galaxy S10 med abonnemang, men vilket ska jag välja?

Hej. Just nu har jag Halebop kontantkort i en mobil som jag köpte för 1000 kr på NetOnNet. Nu är jag sugen på en ny mobil och tänker köpa en med abonnemang, för jag antar att den då är försäkrad ifall man tappar den eller om den blir stulen, så får man en ny mot en viss avgift? Halebop är jag nöjd med när det kommer till kontantkort, men nu när jag köper abonnemang, så kanske det finns bättre när det kommer till täckning, surf, fria samtal och sms? Vilka tycker ni är bäst och vad rekommenderar ni?

När mobilen är avbetalad via abonnemanget, kommer operatören låsa upp den då så att man kan använda kontantkort?

Permalänk
Medlem

Låter som att du snarare är ute efter försäkringsskydd än abonnemang, vanliga abonnemang från teleoperatörer brukar inte erbjuda vad du efterfrågar. Jag skulle råda dig att i första hand se över vilket skydd du har i din hemförsäkring och därefter se om du vill komplettera det.

Vad gäller din sista fråga så finns det kanske fortfarande avarter men min erfarenhet är att de flesta telefoner säljs olåsta i Sverige idag. Däremot blir du ofta bunden av själva abonnemanget en viss tid om du köper telefon och abonnemang i en bundle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon321431:

Hej. Just nu har jag Halebop kontantkort i en mobil som jag köpte för 1000 kr på NetOnNet. Nu är jag sugen på en ny mobil och tänker köpa en med abonnemang, för jag antar att den då är försäkrad ifall man tappar den eller om den blir stulen, så får man en ny mot en viss avgift? Halebop är jag nöjd med när det kommer till kontantkort, men nu när jag köper abonnemang, så kanske det finns bättre när det kommer till täckning, surf, fria samtal och sms? Vilka tycker ni är bäst och vad rekommenderar ni?

När mobilen är avbetalad via abonnemanget, kommer operatören låsa upp den då så att man kan använda kontantkort?

Abonnemang har inget att göra med ifall du har försäkring eller inte. Halebop går på Telias nät så täckning är samma mellan dem, samma gäller med Hallon och Tre respektive Vimla och Telenor, och Tele2 och Comviq. De flesta utom de allra billigaste abonnemangen har fria samtal och sms idag, det som skiljer är hur mycket surf man får. Personligen ser jag ingen anledning att inte ta budgetalternativen, alltså Halebop, Hallon och så, förutom om man vill ha en telefon inkluderad i abonnemanget och behöver mycket data. Men ofta så blir det billigare att köpa telefonen separat och ett billigt abonnemang med tillräckligt med data för ens behov. Jag har Hallons minsta exempelvis, det kostar 99 per månad för 4GB (med pott) och fria samtal och sms, sen köper jag ny telefon när jag behöver det och förstås när det är rea på den modell jag vill ha men kanske inte det absolut nyaste och dyraste. Det brukar bli någonstans runt 3000 kanske vart annat eller vart tredje år. Totalt blir det alltså typ 200-250 i månaden. Men ska man absolut ha senaste telefonen och behöver en väldig massa data så kan det definitivt vara värt att kolla på de erbjudanden som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Operatörer erbjuder inte försäkringen gratis, det är en extra avgift varje månad, vissa har fast avgift vissa har avgift beroende på hur dyr mobilen är. Vanlig kostnad för den försäkringen är 70-140kr/mån utöver mobilens/abonnemangets kostnad.

Jag hade rekommenderat Telia som operatör, fruktansvärt bra hastigheter med deras 4G. När jag hade Telia i julas så hade jag i princip alltid 100-200 Mbit/s i de större städerna.

Har dock Telenor nu, hastigheten är extremt långsam, jag får vanligtvis 10-15 Mbit/s på 4G, väldigt sällan 50 Mbit/s och vid extremt sällsynta fall runt 100 Mbit/s. Under all kritik egentligen men deras "change" policy väger mer än hastigheten.

Mina erfarenheter med hastigheten baseras i/runtom Göteborg.

Lade till ort.