Klarar en Pie 4:a med 4GB RAM att streama 4K material via WiFi från en server?

Permalänk

Klarar en Pie 4:a med 4GB RAM att streama 4K material via WiFi från en server?

För att ta det från början...

Köpte och installerade en riktigt kraftfull HTPC med i7:a, 64GB RAM, Win10, Nvidia 1080 m.m m.m. i ett slimchassiu för att använda som mediadator, "konsollspelande", VR-station etc. Sambon blev dock inte nöjd då hon tycker att det förstör estiken på TV-bänken. (estik? vem fanken bryr sig om estik?)

Bytte till en Pie 4:a, istallerade Libreelec (Kodi) och allt den fungerar kanon som mediaspelare. Liiiite lagg i menyer och liknande på min 55" 4K TV men spelar upp 720p samt 1080p utan att krångla ett dugg.
MEN
Så fort som jag försöker spela upp 4K materrial så buffrar den som en galning och det går inte att titta mer än 10 sekunder innan man skriker rakt ut. Har försökt med vissa hacks som "förståsigpåare" på nätet har tipsat om men utan resultat.

Till saken hör att jag har inte ethernet vid TV:n, endast WiFi men det är max 7 meter fri sikt till routern och äppelpajen hittar mitt 5G-nät utan att krångla.

Min fråga är nu: Är pajen för svag för att spela upp 4K? Skall jag återgå till en NUC för att kunna se mina egna inspelade alster i 4K (filmar mycket natur om någon undrar)? Allt mitt material ligger på en server som är kopplad med ethernet till routern.

Vore oerhört tacksam då jag ligger risigt till hos sambon just nu...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Fototoken: 4k och trådlöst, njaaaa, beror en del på routern och en del på bitrate mm på filmfilerna. Räkna inte med att det funkar felfritt, Pi 4 är dessutom rätt ny på marknaden så mjukvaran är i stort sett i beta-stadiet fortfarande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Fototoken: Det uppenbara du kan pröva är väl att koppla in den med sladd för att se om det hjälper? Att göra ett test borde väl "regeringen" gå med på ivf.

Permalänk
Medlem

här finns en guide

https://medium.com/@monofuel34089/running-your-raspberry-pi-4...

men som sagt Wifi kan ju sätta käppar i hjulet... kan ju behövas en fläkt/heat sink oxo

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

För att ta det från början...

Köpte och installerade en riktigt kraftfull HTPC med i7:a, 64GB RAM, Win10, Nvidia 1080 m.m m.m. i ett slimchassiu för att använda som mediadator, "konsollspelande", VR-station etc. Sambon blev dock inte nöjd då hon tycker att det förstör estiken på TV-bänken. (estik? vem fanken bryr sig om estik?)? Allt mitt material ligger på en server som är kopplad med ethernet till routern.

Vore oerhört tacksam då jag ligger risigt till hos sambon just nu...

Du kan inte fråga sambon om hon inte kan leta fram ett chassi som hon tycker passar in i miljön?

Permalänk
Avstängd

Var den tidigare HTPC:n uppkopplad via Wifi? Om det fungerade så är det nog inte själva Wifi-kopplingen som är problemet utan endera kapaciteten hos äpplepajen alternativt den wifi-krets som sitter i den.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska så många envisas med att strömma i stället för att bara dela ut filerna i lanet och spela upp dem där de ska visas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska så många envisas med att strömma i stället för att bara dela ut filerna i lanet och spela upp dem där de ska visas ?

Hur menar du?

Dela dem via en Samba/CIFS/NFS-share? Problemet kvarstår om det trådlösa nätverket är en flaskhals eller om enheten inte klarar av att spela upp filen p.g.a. seg CPU/GPU.

Om du menar att föra över filen så är det inte superkul att flytta över en 50-80 GB fil via RPi:ns inbyggda WiFi, om TS nu har rakt av en remux/backup av sin film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska så många envisas med att strömma i stället för att bara dela ut filerna i lanet och spela upp dem där de ska visas ?

Det är "modernt och häftigt"
Håller dock med dig. Även om jag själv kör med plex 8-) dock med kabel. Wifi är till för telefoner å paddor och andra prylar som Fysiskt faktiskt saknar eth.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har MiniDLNA + Samba + Raspberry Pi 4 + 1 TB SSD.

Visst fungerar det lite sämre än att spela upp direkt på datorn eller ha SSDn direkt mot TV om jag tittar på remux eller högupplösta material.

Däremot upplever jag att 1080p eller 2xxxp (har tyvärr glömt namnet på upplösningen) är bättre med RPi4. Lite som att gå från 60Hz till cirka 120Hz upplever jag men varför det är så vet jag tyvärr inte. Har allt trådat förutom TVn.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Hur menar du?
Dela dem via en Samba/CIFS/NFS-share?

Ja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Wifi i sig är inget problem för att streama 4K. En UHD BR har exempelvis max bitrate på 144 Mb/s och det har Wifi klarat rätt länge nu. Sen finns det förstås en massa saker som kan ställa till det när man kör trådlöst, störningar från andra nät eller helt andra saker exempelvis, eller klena nätverkskort eller antenner, långt avstånd eller hinder mellan accesspunkt och enhet eller så.

Jag har kört helt trådlöst sedan jag flyttade in här för drygt fyra år sedan och rev ner tidigare hyresgästs kabelhärvor som hängde överallt och det har funkat utmärkt. De enda problem jag har haft har varit med lite äldre ac-usb-nätverkskort som har en tendens att bara sluta fungera emellanåt, jag tror det har att göra med att de kan dra lite för mycket ström för usb i vissa situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Wifi i sig är inget problem för att streama 4K. En UHD BR har exempelvis max bitrate på 144 Mb/s och det har Wifi klarat rätt länge nu. Sen finns det förstås en massa saker som kan ställa till det när man kör trådlöst, störningar från andra nät eller helt andra saker exempelvis, eller klena nätverkskort eller antenner, långt avstånd eller hinder mellan accesspunkt och enhet eller så.

Jag har kört helt trådlöst sedan jag flyttade in här för drygt fyra år sedan och rev ner tidigare hyresgästs kabelhärvor som hängde överallt och det har funkat utmärkt. De enda problem jag har haft har varit med lite äldre ac-usb-nätverkskort som har en tendens att bara sluta fungera emellanåt, jag tror det har att göra med att de kan dra lite för mycket ström för usb i vissa situationer.

Problem är inte WiFi rent generellt, utan just det som är inbyggt i RPi.

Det kan väldigt enkelt gå fel med det, speciellt med en kretsantenn.

Dessutom är det rätt fint med störningar i vissa tätbebyggda områden, så 100Mbps+ ena stunden, 5 Mbps andra stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Problem är inte WiFi rent generellt, utan just det som är inbyggt i RPi.

Det kan väldigt enkelt gå fel med det, speciellt med en kretsantenn.

Dessutom är det rätt fint med störningar i vissa tätbebyggda områden, så 100Mbps+ ena stunden, 5 Mbps andra stunden.

Tror oxå WiFi är ”skurken” i detta fall, 7m till routern och som du säger RPi undermåliga antenn-konstruktion. Skulle ansluta med kabel eller testa med t.ex. en AppleTV 4K. Jag streamar 4K utan problem över WiFi till min, men kanske 4m till APA:n

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Problem är inte WiFi rent generellt, utan just det som är inbyggt i RPi.

Det kan väldigt enkelt gå fel med det, speciellt med en kretsantenn.

Dessutom är det rätt fint med störningar i vissa tätbebyggda områden, så 100Mbps+ ena stunden, 5 Mbps andra stunden.

Ja ok, men då handlar det ju om att deras Wifi-lösning är dålig helt enkelt. En telefon lär väl inte ha mycket större antenn än en RPi och den har inga sådana problem exempelvis. Kanske därför många rekommenderar att man kör med ett externt trådlöst nätverkskort till RPi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, men då handlar det ju om att deras Wifi-lösning är dålig helt enkelt. En telefon lär väl inte ha mycket större antenn än en RPi och den har inga sådana problem exempelvis. Kanske därför många rekommenderar att man kör med ett externt trådlöst nätverkskort till RPi.

Moderna telefoner har flera antenner, runt ramen, välplacerade.

Prestandan i en modern telefon är mycket högre än en RPi, för all form av radiokommunikation.

Definitivt bör man köra med externt trådöst interface med stöd för MIMO över flera antenner!

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns nyare drivrutiner till Sambo? Annars hade jag valt en dedikerad mediaspelare som AppleTV elller nVidia shield och kört typ Plex. Raspberry Pi är dåligt lämpad för andamålet.

Permalänk

Stort tack till för alla svar och ursäkta mitt lite sena svar (har just nu diskbråck samt höftmuskelinflammation samtidigt, roligare kan man ha...).

Jag har nu suttit i 2 dygn (mer eller mindre i ett sträck) och testat olika distros till äppelpajen och det verkar som att den har otroligt svårt att spela upp 4K via WiFi. Jag skall testa med en ethernetkabel i morgon för att se om det det fungerar, men då sambon vägrar att det skall ligga en kabel som man kan snubbla på så blir det som sagt bara ett test och ingen permanent lösning.

Har istället kikat på de nya MiniPC´s som Asus släpper nu idag (måndag 20200720) och de verkar ju onekligen intressanta. Min stora mediadator klarar ju att spela upp 4K utan några som helst problem så då blir min tanke att dessa små datorer borde väl mer än väl klara av att göra detsamma? Den modell som jag mest har funderat på är denna: https://www.inet.se/produkt/2217839/asus-minipc-pn50-amd-ryze...
(finns billigare modeller men jag vill gärna ha en lite kraftfull modell som man även kan spela lite olika enklare spel på, ni vet, lördagsbakfull i soffan med ett racingspel)

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Stort tack till för alla svar och ursäkta mitt lite sena svar (har just nu diskbråck samt höftmuskelinflammation samtidigt, roligare kan man ha...).

Jag har nu suttit i 2 dygn (mer eller mindre i ett sträck) och testat olika distros till äppelpajen och det verkar som att den har otroligt svårt att spela upp 4K via WiFi. Jag skall testa med en ethernetkabel i morgon för att se om det det fungerar, men då sambon vägrar att det skall ligga en kabel som man kan snubbla på så blir det som sagt bara ett test och ingen permanent lösning.

Har istället kikat på de nya MiniPC´s som Asus släpper nu idag (måndag 20200720) och de verkar ju onekligen intressanta. Min stora mediadator klarar ju att spela upp 4K utan några som helst problem så då blir min tanke att dessa små datorer borde väl mer än väl klara av att göra detsamma? Den modell som jag mest har funderat på är denna: https://www.inet.se/produkt/2217839/asus-minipc-pn50-amd-ryze...
(finns billigare modeller men jag vill gärna ha en lite kraftfull modell som man även kan spela lite olika enklare spel på, ni vet, lördagsbakfull i soffan med ett racingspel)

Klarar "pajen" att streama 4K från Youtube? Har sett i tester att det blir hackigt, dvs. framedrops. Tror helt enkelt att hårdvaran är lite för klen för 4K video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fototoken:

Stort tack till för alla svar och ursäkta mitt lite sena svar (har just nu diskbråck samt höftmuskelinflammation samtidigt, roligare kan man ha...).

Jag har nu suttit i 2 dygn (mer eller mindre i ett sträck) och testat olika distros till äppelpajen och det verkar som att den har otroligt svårt att spela upp 4K via WiFi. Jag skall testa med en ethernetkabel i morgon för att se om det det fungerar, men då sambon vägrar att det skall ligga en kabel som man kan snubbla på så blir det som sagt bara ett test och ingen permanent lösning.

Har istället kikat på de nya MiniPC´s som Asus släpper nu idag (måndag 20200720) och de verkar ju onekligen intressanta. Min stora mediadator klarar ju att spela upp 4K utan några som helst problem så då blir min tanke att dessa små datorer borde väl mer än väl klara av att göra detsamma? Den modell som jag mest har funderat på är denna: https://www.inet.se/produkt/2217839/asus-minipc-pn50-amd-ryze...
(finns billigare modeller men jag vill gärna ha en lite kraftfull modell som man även kan spela lite olika enklare spel på, ni vet, lördagsbakfull i soffan med ett racingspel)

Den kommer inte ha några problem med 4K. Men funkar det med sladd på raspberryn så kan det ju vara idé att testa en extern wifi-adapter.

Permalänk
Medlem

@Fototoken: Kör du pajen med OS på ett sdkort? Det är sjukt stor skillnad om man bootar från en SSD istället.
#18503434

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@Fototoken: Kör du pajen med OS på ett sdkort? Det är sjukt stor skillnad om man bootar från en SSD istället.
#18503434

En sak jag undrar. Om man använder SSD till det blir då resten av minnesutrymmet obrukbar? Debian tar väl max 1 GB?

Är det en så kallad hårddiskspartitionering man ska göra då?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@fecko: Vid första start ska storagepartitionen utökas automatiskt till så stor som SSD'n är, gör den inte det är det enkelt att fixa med Gparted.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fecko:

En sak jag undrar. Om man använder SSD till det blir då resten av minnesutrymmet obrukbar? Debian tar väl max 1 GB?

Är det en så kallad hårddiskspartitionering man ska göra då?

Enklast ändrar man bara storlek på root-partitionen efter kopiering, så det fyller ut disken.

Gör du en ny installation direkt till ssd:n görs det automatiskt första gången den bootar, men obs att du måste uppdatera firmware först, från ett SD-baserat system.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion