Hejsan vill köpa ett nytt grafikkort skulle vilja ha rekommendationer.

Permalänk

Hejsan vill köpa ett nytt grafikkort skulle vilja ha rekommendationer.

Hej alla, de är dags och uppgradera mitt grafikkort då de är nog de enda jag skulle behöva uppgradera tror jag (har ett GTX 970.)

Jag skulle vilja ha ett som är ett bra rekommendation köp mellan 1.5-4.5k kr (har ej riktigt koll på hur mycket de kostar dock. eller kan gå över om de skulle betyda om de håller mycket längre kanske men jag behöver inte de värsta av de värsta utan bara något som kan hålla något år framåt. Also jag ska bara hålla mig till 1920x1080.

om ni skulle kunna hjälpa mig hitta ett som passar till mitt moderkort hade jag varit mycket tacksam! jag tror iallafall att grafikkortet är nog de enda som är riktigt outdated.

Mitt moderkort är ASUS Z97-A
Grafikkort: Geforce GTX 970
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz (8 CPUs), ~4.0GHz
16384MB RAM
Chassi: något stort NZXT chassi vet ej vilket. stort är de iaf.

Säg gärna till ifall de är något mer ni vill ha reda på.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Vänta en månad, då släpper Nvidia en ny serie

Permalänk
Medlem

Den viktigaste informationen saknas... Vad använder du för skärm och vilka spel spelar du?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma setup och hittade ett billigt 2060 Super. Kolla efter ett snarlikt och hoppa för guds skull inte på 5700XT tåget

annars vänta ca 1 månad så kommer du att se att det kommer många fler alternativ på marknaden

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har exakt samma setup och hittade ett billigt 2060 Super. Kolla efter ett snarlikt och hoppa för guds skull inte på 5700XT tåget

annars vänta ca 1 månad så kommer du att se att det kommer många fler alternativ på marknaden

Varför ska man inte hoppa på 5700 XT tåget??? Drivrutinerna har varit tokstabila för min del sen tidigt februari nu utan några problem alls, att jag har fått skicka in två kort på reparation är ju Asus fel för de är inkapabla till att konstruera kylare till AMD kort...

Rekommenderar RX 5700 XT från MSI och Sapphire om du kan hitta ett billigt, skulle inte betalat mer än max 4500kr för ett nytt sådant kort i dagsläget.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...

detta kanske? har dock inte någon aning om hur "mech" kylarna är har bara kört kylare från MSI som heter "twin frozr" som har fungerat felfritt i flera år med skitbra temps även i SLI/CF

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Havrefras_: avänder: ASUS VG248 en rätt gammal 144hz och spelar allt mellan himmel och jord nästan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: Ja jag satt och kolla på den liknande https://www.inet.se/produkt/5410566/gigabyte-geforce-rtx-2070...
sitter bara och tänker varför ska de finnas så många exakt likadana typ hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har exakt samma setup och hittade ett billigt 2060 Super. Kolla efter ett snarlikt och hoppa för guds skull inte på 5700XT tåget

annars vänta ca 1 månad så kommer du att se att det kommer många fler alternativ på marknaden

Ännu en som inte vet vad den pratar om... Det är inte mer problem med dessa kort än med RTX-korten i dagsläget.

Till TS, ska du köpa ett nytt bra kort nu till burken så skulle jag kolla på ett RX 5700 XT eller ett RX 5600 XT. Kan du dock vänta en månad så kommer som sagt nya RTX-serien, det kan helt klart vara värt att vänta på

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Varför ska man inte hoppa på 5700 XT tåget??? Drivrutinerna har varit tokstabila för min del i sen tidigt februari nu utan några problem alls, att jag har fått skicka in två kort på reparation är ju Asus fel för de är inkapabla till att konstruera kylare till AMD kort...

Rekommenderar RX 5700 XT från MSI och Sapphire om du kan hitta ett billigt, skulle inte betalat mer än max 4500kr för ett nytt sådant kort i dagsläget.

Jag hade ett från Powercolor gick tillbaka snabbare än hämtat och hoppades på att ett MSI skulle lösa problemet. Ändå satt man och felsökte ända in till stjärthålet och det var min första upplevelse med icke nvidia då jag trodde att gräset var grönare men nope. Kanske jag som har major otur men det är som sagt ingenting jag skulle rekommendera idag iaf. Men yes, inte mer än 4500kr för ett sådant kort ifall du vill hoppa på det tåget

För övrigt är det ett jäkligt bra kort som verkligen är bang for the buck.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreeeee:

@Dreijer: Ja jag satt och kolla på den liknande https://www.inet.se/produkt/5410566/gigabyte-geforce-rtx-2070...
sitter bara och tänker varför ska de finnas så många exakt likadana typ hahah

Det var ett väldigt bra pris. Slå till på det kortet. Du borde kunna nyttja din 144Hz-skärm i fler spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

5600xt är otroligt bra FPS per krona, köpte det till min systerson på femton år.
Extremt nöjd kille som hade en tajt budget.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag hade ett från Powercolor gick tillbaka snabbare än hämtat och hoppades på att ett MSI skulle lösa problemet. Ändå satt man och felsökte ända in till stjärthålet och det var min första upplevelse med icke nvidia då jag trodde att gräset var grönare men nope. Kanske jag som har major otur men det är som sagt ingenting jag skulle rekommendera idag iaf. Men yes, inte mer än 4500kr för ett sådant kort ifall du vill hoppa på det tåget

För övrigt är det ett jäkligt bra kort som verkligen är bang for the buck.

hade ett RTX 2070 Super när mitt RX 5700 XT var och vände lite fram och tillbaka på "öppet köp" från komplett eftersom de vägrade göra återköp på Asus skitet... RTX 2070 Super presterade max 1-2 fps bättre i de titlarna jag lirade med mitt RX 5700 XT och kostade +2000kr men visst det fungerade iallafall problemfritt tills jag skulle testa en titel med stöd för ray tracing, vilket skämt när prestandan sjönk till typ 30-40 fps, gimmick till 100%.

Ska man leka ray tracing med duglig prestanda är det väl RTX 2080 Ti som gäller eller att sitta och vänta lugnt i båten tills nya kort kommer.

RTX 2070 som länkas borde vara ett säkert kort med men räkna med lite lägre prestanda än RX 5700 XT, det är nog mer i klass med RX 5700.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Just nu står de mellan
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...
https://www.inet.se/produkt/5410925/gigabyte-geforce-rtx-2060...
https://www.inet.se/produkt/5410566/gigabyte-geforce-rtx-2070...

har lite förkärlek för de gröna (bara för man är van vid skiten.) men ifall rx 5700 XT också är bra kan jag tänka mig de. vad tycks?

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur det ligger till med 5700xt men med 5500xt så krånglar de ännu. Största problemen (just nu) är att AMD inte tycks få deras software och drivrutiner att fungera, fläkthastighet går inte att justera enligt tycke och överklockning är usel och nollställs då och då av sig själv. Fin software jämfört med Nvidia men vad hjälper det när den inte fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreeeee:

Just nu står de mellan
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...
https://www.inet.se/produkt/5410925/gigabyte-geforce-rtx-2060...
https://www.inet.se/produkt/5410566/gigabyte-geforce-rtx-2070...

har lite förkärlek för de gröna (bara för man är van vid skiten.) men ifall rx 5700 XT också är bra kan jag tänka mig de. vad tycks?

Varför helt plötsligt köpa nytt när du redan väntat några generationer och nu kan du inte vänta några veckor till? Jag skulle inte köpa ett nytt kort för fullpris som kommer smiskas av de nya korten, dessutom kommer många sälja begagnade kort nör de uppgraderar. Nvidia lanserade 2000-serien för nästan exakt två år sedan, och redan i början klagade alla på dålig prisvärdhet jämfört med 1000-serien. Lägg på att alla modeller (ink 3060) kommer få avsevärt mycket bättre RT prestanda än 2080ti har. Dessutom om några månader kommer AMD med RT kort dom med för att alltså börja konkurrera på allvar och förhoppningsvis pressa priser och ryktas till och med vara nära prestandakronan...

Snälla vänta till september eller köp max ett 5600XT så du inte bränner flera tusen i onödan...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Varför helt plötsligt köpa nytt när du redan väntat några generationer och nu kan du inte vänta några veckor till? Jag skulle inte köpa ett nytt kort för fullpris som kommer smiskas av de nya korten, dessutom kommer många sälja begagnade kort nör de uppgraderar. Nvidia lanserade 2000-serien för nästan exakt två år sedan, och redan i början klagade alla på dålig prisvärdhet jämfört med 1000-serien. Lägg på att alla modeller (ink 3060) kommer få avsevärt mycket bättre RT prestanda än 2080ti har. Dessutom om några månader kommer AMD med RT kort dom med för att alltså börja konkurrera på allvar och förhoppningsvis pressa priser och ryktas till och med vara nära prestandakronan...

Snälla vänta till september eller köp max ett 5600XT så du inte bränner flera tusen i onödan...

Jaha, ja de kanske är bättre o vänta! Jag var trodde priserna va praktiskt taget så låga som de kommer va!
Men vad tror du? Ska jag köra på nya modellen eller de gamla jag har radat upp? Jag trodde nya modellens grafikkort skulle gå på typ 9k minst men kanske kommer finnas i alla olika priser då!
Och hur är de när de precis lanserar nya kort brukar de vara mycket strul med den nya versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreeeee:

Jaha, ja de kanske är bättre o vänta! Jag var trodde priserna va praktiskt taget så låga som de kommer va!
Men vad tror du? Ska jag köra på nya modellen eller de gamla jag har radat upp? Jag trodde nya modellens grafikkort skulle gå på typ 9k minst men kanske kommer finnas i alla olika priser då!
Och hur är de när de precis lanserar nya kort brukar de vara mycket strul med den nya versionen?

Ibland kan man göra grymma deals när de säljer ut, när gtx 10xx serien lanserades fick jag tag i ett nytt msi gtx 980 ti gaming för 3990kr i juni 2016 presterade likvärdigt med gtx 1070 då som kostade 5500kr ungefär.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.