Boota utan GPU och utan integrerad GPU? (MSI Z87-S02)

Permalänk
Medlem

Boota utan GPU och utan integrerad GPU? (MSI Z87-S02)

Hej,

Jag har en ett MSI Z87-S02 vilket är ett moderkort som kommer utan integrerad grafik. Jag har dock inte någon nytta av GPU, för jag ska köra detta på en headless debian-server.
Men det verkar inte som den vill boota när jag tar ut grafikkortet (PCI-e).
Hur kommer jag runt detta? Hittar inget i BIOS som kan vara relaterat heller?

Grafikkortet värmer och drar onödig ström.

Tack!

Permalänk
Medlem

Eventuell iGPU sitter på din processor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Eftersom alla typer av grafikportar verkar vara bortplockade på just det moderkortet så får du nog allt skaffa ett grafikkort. Finns ju passivt kylda billiga grejor att leta efter. Oavsett om din CPU har iGPU eller inte.

Permalänk
Medlem

Nog enklast att antingen leta på annat passande moderkort till processorn eller helt enkelt köra något basic grafikkort som är modernt.
I dagens läge så skulle jag tro att det inte är mer än några få ören i strömuttag om du nu inte kör något som kräver grafikkortets användning konstant.

Vad kör du för grafikkort för närvarande i datorn ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det verkar som du säger inte finnas något inställning för det i BIOS, i alla fall inte vad jag kan se i manualen. Så det är nog tyvärr så att moderkortet inte klarar av att boota utan GPU, det är ganska vanligt att så är fallet på konsumentmoderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addek83:

Eftersom alla typer av grafikportar verkar vara bortplockade på just det moderkortet så får du nog allt skaffa ett grafikkort. Finns ju passivt kylda billiga grejor att leta efter. Oavsett om din CPU har iGPU eller inte.

Exakt, grafikkort eller den mer omständiga vägen att byta moderkort till ett som har grafikutgång så du kan använda eventuell inbyggd grafik i processorn - kolla att den har det först.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig, men någon kanske vet.
USB-GPU istället för intern?

Jag har ingen aning om det skulle detekteras som en GPU av UEFI/BIOS eller inte.

Alternativt kanske något sådanthär grafikkort om du har fria platser:
https://www.amazon.co.uk/KALEA-INFORMATIQUE-Graphics-Consumpt...