Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Pixelns uppfinnare har gått ur tiden

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Pixelns uppfinnare har gått ur tiden

I slutet av 50-talet digitaliserade datavetaren Russell Kirsch det första fotografiet. Vid 91 års ålder har nu Kirsch avlidit.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Man kan ju såklart vara efterklok och så, men fyrkantiga pixlar är ju egentligen det enda logiska. Klart att de har nackdelar vid skapandet av kurvade ytor, men andra former och arrangemang har också nackdelar som på det hela taget säkert är ännu större.

En icke-fyrkantig pixel arrangerat i samma rastermönster som dagens pixlar ger en ojämn, "luddig" struktur på vertikala och horisontella linjer, vilket gör text mindre skarp och mer svårläst till exempel. Samma sak med sexkantiga pixlar arrangerade i ett mer o-ortodoxt bikakemönster.

Ett traditionellt raster för skärmbilder är dessutom enkelt att hantera vid digital behandling av bilddata, bildens struktur ändrar inte form när den flyttas, vilket kan ske med andra arrangemang av pixlarna. Jämför exempelvis AMOLED, med sina pentile-pixlar, som kan ge upphov till moiré-mönster i vissa typer av grafikdata osv...

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Dec 2004

Legender som börjar gå ur tiden. Morgondagens kids får förhoppningvis läsa lite Internet-historia i framtiden.

Minns när fabror hade Internet i början på 90-talet och hade laddat ned en videofil. Vi stod på andra sidan rummet och sa att "det ser nästan ut som på TV om man kisar med ögonen!" Var helt mindblowing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@LennyV: Jag förstår inte heller vad som var det okloka i beslutet.
Det framstår som det rimligaste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av LennyV:

Man kan ju såklart vara efterklok och så, men fyrkantiga pixlar är ju egentligen det enda logiska. Klart att de har nackdelar vid skapandet av kurvade ytor, men andra former och arrangemang har också nackdelar som på det hela taget säkert är ännu större.

En icke-fyrkantig pixel arrangerat i samma rastermönster som dagens pixlar ger en ojämn, "luddig" struktur på vertikala och horisontella linjer, vilket gör text mindre skarp och mer svårläst till exempel. Samma sak med sexkantiga pixlar arrangerade i ett mer o-ortodoxt bikakemönster.

Ett traditionellt raster för skärmbilder är dessutom enkelt att hantera vid digital behandling av bilddata, bildens struktur ändrar inte form när den flyttas, vilket kan ske med andra arrangemang av pixlarna. Jämför exempelvis AMOLED, med sina pentile-pixlar, som kan ge upphov till moiré-mönster i vissa typer av grafikdata osv...

Rätvinkliga trianglar kanske? På rad blir de en slät linje. 4 stycken ger en fyrkant, men med möjlighet till mjukare övergångar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det må ha varit ett oklokt beslut om man bryr sig om faktisk bildkvalitet och ser bortom digital logik, men det är ändå en av de mest betydelsefulla uppfinningarna i folks vardag. Stort tack. Vila i frid <3

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Rest in Pixels

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av jawik:

Rätvinkliga trianglar kanske? På rad blir de en slät linje. 4 stycken ger en fyrkant, men med möjlighet till mjukare övergångar.

Intressant idé, Skulle antagligen kunna ge en mjukare övergång om väldigt många sådana kunde bygga upp en mutter med n-kantig form där n närmar sig 360 eller mer. Kurvor / vinklade linjer skulle antagligen kunna se naturligare ut.

Server: Fractal design Define R5 | AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 19.2 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av olle1884:

@LennyV: Jag förstår inte heller vad som var det okloka i beslutet.
Det framstår som det rimligaste.

Trianglar kanske ? En fyrkant kan lätt ritas av fyra trianglar.. vet inte om det skulle vara något bättre, bara en fundering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Alltså betänk att man gör LCD bokstavligt till flytande kristaller. En serie adresserbara bildpunkter som är fria att flyta runt på bildytan där de kan forma de mönster som krävs för bilden. Responstiden hade ju varit helt värdelös, men tänk vilken exakt återgivning man hade fått.

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* 🖥️ i5 8600K | Z370 | 32GB | GTX 1080 | 34" 21:9
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G604 | 🎧 G533 | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2