Apples första ARM-baserade Macbook får läckta specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Apples första ARM-baserade Macbook får läckta specifikationer

Källan anger bland annat en 12-tumsskärm, 8 eller 16 GB primärminne och ett pris som skvallrar om de egna processorernas fördelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra skoldator, om man inte läser generell programmering etc. Direkt konkurrent till Macbook Air. Ska bli intressant att se prestanda. Gissar att det blir andra bullar när 16"-varianterna kommer, med både mer minne och kärnor.

För egen del är jag främst intresserad av hur det går med virtuell Windows, om det går att få till x86-emulering. (för mig är det viktigt att det finns, prestanda är mindre viktigt).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Trodde Apple hade avlivat allt vad fjärilsbrytare hette.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

720p facetime camera? Är det något som skiljer den från en vanlig 720p webcam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

720p facetime camera? Är det något som skiljer den från en vanlig 720p webcam?

Namnet 🤯

#Apple

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är alltid en god idé att inte konvertera osäkra gällande siffror alltför exakt. Så när det i originaltexten anges som "about 2 pounds" är "cirka 9 hekto" en betydligt bättre översättning än "cirka 907 gram". Cirka 907 gram är mer eller mindre 906,5 till 907,5 gram, alltså angivet med en helt annan exakthet.

Skrivet av anon56869:

720p facetime camera? Är det något som skiljer den från en vanlig 720p webcam?

Den ser mycket bättre ut på en Retina™ screen och texten skriven på en butterfly keyboard™ blir mycket mer lättläst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Låter som en bra skoldator, om man inte läser generell programmering etc. Direkt konkurrent till Macbook Air. Ska bli intressant att se prestanda. Gissar att det blir andra bullar när 16"-varianterna kommer, med både mer minne och kärnor.

För egen del är jag främst intresserad av hur det går med virtuell Windows, om det går att få till x86-emulering. (för mig är det viktigt att det finns, prestanda är mindre viktigt).

Skoldator för 15-20k.....
Nu behöver jag inte datorkraft till skolan men min kostade under 3papp (chromebook)

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

720p facetime camera? Är det något som skiljer den från en vanlig 720p webcam?

Inte vad jag vet. Men, Apple borde skämmas att dom fortfarande skickar med den otroligt daterade 720p kameran och inte uppdaterar till en vettig 1080p. Har för mig att dom skyller på storlek, men kan det verkligen stämma?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Skoldator för 15-20k.....
Nu behöver jag inte datorkraft till skolan men min kostade under 3papp (chromebook)

Vaddå 15-20k? Den kommer vara betydligt billigare än så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Ingen aning. Men jag vet att just kamerorna i microsoft surface serie har fått massor med beröm då de jämförs med apples motsvarande produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Skoldator för 15-20k.....
Nu behöver jag inte datorkraft till skolan men min kostade under 3papp (chromebook)

På min tid hade man datorsalar, hela vägen upp till högskolan

Permalänk
Medlem

Kommer bli väldigt konkurrenskraftig om priset stämmer. Blir själv sugen på att hoppa över till Apples sida.

Permalänk
Medlem

Är inte så intresserad av en 12", men en MBP och kanske en mini senare ligger i planerna.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl processorn och ingen info alls här... sitter det en iPhone processor från förra året är inte priset så konstigt tänker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

På min tid hade man datorsalar, hela vägen upp till högskolan

Det var tider det, tror vi använda datorsalar till 7-8an. Sen köpte dom laptops(billiga)
Nu vet jag inte om gymnasiet då jag gick ellinjen som inte behövde dator. Högskola är dock nästan ett krav om man inte vill skriva allt med penna

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

På min tid hade man datorsalar, hela vägen upp till högskolan

Datorsalar längs med hela vägen upp till högskolan!? Det låter jättedyrt!

Kunde man ge färdbeskrivningar m.h.a dem? "Gå höger vid datorsal 537, därefter sväng vänster vid datorsal 683"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Skoldator för 15-20k.....
Nu behöver jag inte datorkraft till skolan men min kostade under 3papp (chromebook)

Står ju $849 i artikeln.
Helt klart rimligt för en ultrabook

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Spännande att det börjar komma så mycket olika rykten som antyder ett "lågt" pris. Jag har trott att Apple skulle trycka hårt på fördelarna, som ökad prestanda, bättre batteritid och eventuellt fläktlösa, och sen ta ut ett rejält premium för det. Det enda som skulle få mig att inte köpa denna är om man istället ska vänta in första macbook pro-varianten.

Edit: Och synd att de verkar envisas med butterfly-tangentborden. Är lite tråkigt att köpa en dator där man från början vet att tangentbordet är en svag punkt.

Permalänk

Vad är en pond i detta sammanhang? Och bara en USB port?

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Inte vad jag vet. Men, Apple borde skämmas att dom fortfarande skickar med den otroligt daterade 720p kameran och inte uppdaterar till en vettig 1080p. Har för mig att dom skyller på storlek, men kan det verkligen stämma?

Visst bättre upplösning är ju inte fel men behöver man verkligen det till en sådan här kamera och dess tänka applikation?
Dels tar det mycket mer bandbredd och man ser ju klart och tydligt personen man pratar med ändå.
Så visst om det bara är för att man kan så absolut, frågar mig mer bara om det verkligen behövs?
Skall vara om man sysslar med att skicka live vuxenmaterial mellan varandra då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Står ju $849 i artikeln.
Helt klart rimligt för en ultrabook

blir typ 9436kr med inräknad moms, copyswede och kemikalieskatt. Sen brukar det väl bli ett Sverige-premiumpris också.
Sen vet jag inte om den blir modulär, brukar deras laptops vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-fire-guy:

Vad är en pond i detta sammanhang? Och bara en USB port?

Gissningsvis "pound".

Permalänk
Medlem

Kul att Macbook 12" kommer tillbaka. Min sambo har förra modellen från 2017/2018 som hon är mycket nöjd med.

720p-kameran är ett stort lyft jfm 480p-kameran på den tidigare modellen.

Kan själv tänka mig Arm-baserade modellen om x86-emulering fungerar bra!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pirum:

Låter som en bra skoldator, om man inte läser generell programmering etc. Direkt konkurrent till Macbook Air. Ska bli intressant att se prestanda. Gissar att det blir andra bullar när 16"-varianterna kommer, med både mer minne och kärnor.

För egen del är jag främst intresserad av hur det går med virtuell Windows, om det går att få till x86-emulering. (för mig är det viktigt att det finns, prestanda är mindre viktigt).

OK, detta är spekulation då A14X inte är släppt än. De läckta siffror som har cirkulerat för A14 (A14X lär ha snarlik ST poäng men högre MT poäng) är GB5 ST poäng om ~1650.

För att sätta det i kontext, vad får t.ex. AMDs 4800U, en CPU som duger lite mer än till "en bra skoldator, om man inte läser generell programmering"?
Jo, den har en GB5 ST poäng på mellan 1150-1250 (varierar mellan modell, antagligen då de har olika cTDP)

Intel ska ju lansera Tiger Lake U på onsdag, den kommer få rätt rejält uppskruvad enkeltrådprestanda. De siffror som finns är pekar på GB5 ST poäng på ~1500-1550.

D.v.s. Apples billigaste "skoldator" kommer, om de läckta resultaten stämmer, ha nästan 40 % högre enkeltrådprestanda än AMDs snabbaste U-modell och ~10 % högre än Intels toppmodell av Tiger Lake U (i7-1185G7). Värt att nämna då är att i7-1185G7 kommer ta kronan som den x86 CPU med högst enkeltrådprestanda av alla, inklusive desktop-modeller.

Faktum är att jag helt tror Apple kommer ligga på den nivån, bara titta på den utveckling man haft under åren så ska de egentligen bara följa ungefär den utveckling vi ni sett under en rad år för att man ska träffa den punkten. Tänkt den CPUn sedan i MBP 16" och Imac där man inte är alls lika TDP-begränsad som i en 12" MB!

Skrivet av medbor:

Det viktigaste är väl processorn och ingen info alls här... sitter det en iPhone processor från förra året är inte priset så konstigt tänker jag...

Det spekuleras ju i att MacBook kommer använda samma krets som Ipad Pro, specifikt nämns A14X vilket i så fall är årets modell, inte förra årets modell.

Från artikeln (som också stämmer med spekulationerna i videon jag postade)

"Samma källa har tidigare angivit att processorn baseras på A14X Bionic som troligtvis tar plats i höstens Ipad Pro-uppgradering."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Låter som en bra skoldator, om man inte läser generell programmering etc. Direkt konkurrent till Macbook Air. Ska bli intressant att se prestanda. Gissar att det blir andra bullar när 16"-varianterna kommer, med både mer minne och kärnor.

För egen del är jag främst intresserad av hur det går med virtuell Windows, om det går att få till x86-emulering. (för mig är det viktigt att det finns, prestanda är mindre viktigt).

Varför skulle generell programmering inte fungera menar du? Specifik programmering där man utnyttjar x86 instruktionsuoosättningar och minneskonfiguration köper jag. Men generell? Då funkar ju papper o penna för bövelen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Står ju $849 i artikeln.
Helt klart rimligt för en ultrabook

Whoopsie, Ja det låter mycket bättre.
Antar att jag projekterar på folk som har rekommenderat så dyra laptops för enkla utbildningar i diverse forum

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det viktigaste är väl processorn och ingen info alls här... sitter det en iPhone processor från förra året är inte priset så konstigt tänker jag...

Det rimliga vore väl att det sitter en nyare version än A12Z som levereras i Developer Transition Kit? Å andra sidan verkar det vara rätt bra prestanda i dom burkarna så Apple kanske resonerar att det räcker och dom nya CPUerna enbart kommer landa i lite mer prestandainriktade maskiner. A14Z (eller vad dom kommer kalla den) ryktas ju kunna konkurrera med Intel Core i9-9880H så den kanske hamnar i 16" MBpro vid dess refresh.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Visst bättre upplösning är ju inte fel men behöver man verkligen det till en sådan här kamera och dess tänka applikation?
Dels tar det mycket mer bandbredd och man ser ju klart och tydligt personen man pratar med ändå.
Så visst om det bara är för att man kan så absolut, frågar mig mer bara om det verkligen behövs?
Skall vara om man sysslar med att skicka live vuxenmaterial mellan varandra då

Jag sitter upp mot 20 timmar per vecka i Teamsmöten, det är mycket enklare att fokusera och hålla energin upp med bra bild på dom man kommunicerar med. När jag kör möten via min PC brukar folk säga, "vilken bra bild du har" och man märker att dom uppskattar det. Däremot när jag kör via Macen så klagar folk.

Apple har ju uppdaterat kameran i senaste iMac till 1080p, så långsamt är dom nog på gång att göra det i alla produkter framåt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@The-fire-guy: i ett uppföljande inlägg skriver källan att det var felskrivet och ska givetvis vara "pounds".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Detta känns nästan som en medveten läcka eftersom den kommer precis innan Intels lansering.

Om folk och företag har lagt pengar på Intels grejer har de inga kvar (eller behov) för Apples.
Nu har apple ett tillfälle att locka över kunder.

Jag är en av dem som funderar på en av dessa Mac Books Blir orolig när jag ser tgb dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies