Vad är detta för kontakt från Chassi?

Permalänk
Medlem

Vad är detta för kontakt från Chassi?

Vet inte vad detta är för kabel och var den ska. har 3st. fäktar i chassit och ledlisterna fungerar inte.
Har ett coolermaster c700p. fläktarna går in någon typ av modul på baksidan och denna kabel är den ända som jag inte vet vart den ska.

https://imgshare.io/image/N8wjzZ

edit: lagt till ytterliggare bild.
https://imgshare.io/image/N8wqLO

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om du visade kontakt-sidan av kontakten istället för från sidan hade det varit enklare, nu är det bara ren gissning, ser ut som en SATA-kontakt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om du visade kontakt-sidan av kontakten istället för från sidan hade det varit enklare, nu är det bara ren gissning, ser ut som en SATA-kontakt.

Ingen Sata, tänkte om symbolen kunde hjälpa. lagt till ytterliggare bild

Skrivet av GooGeL:

kan vara, men vette sjutton var den ska sitta i moderkortet. funderar på om det är RGB_connector eller om det är någon form av LED-switch, men med tanke på att fläktrna inte helelr snurrar som kanske det är någon annanstans den ska sitta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det är till RGB, har du ett gammalt moderkort som det i din signatur så finns det nog inte.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

"4-pin RGB LED connection" enligt tweaktowns recension. Nånstans specifikt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in en sata strömkabel i "modulen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Har du kopplat in en sata strömkabel i "modulen"?

Finns ingen sata ditt modulen. det bara en massa fläktr som går in, sedan finns LED in och ut. Ut är den kabeln jag kopplat till 4-pin JRGB1 nu kommer jag inte in i BIOS så verkar vara något allvarligt fel också

Du hade rätt, det var en Sata-ström längst nedi modulen som jag hade missat. den var verkligen inbakad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Finns ingen sata ditt modulen. det bara en massa fläktr som går in, sedan finns LED in och ut. Ut är den kabeln jag kopplat till 4-pin JRGB1 nu kommer jag inte in i BIOS så verkar vara något allvarligt fel också

Du hade rätt, det var en Sata-ström längst nedi modulen som jag hade missat. den var verkligen inbakad.

Vad har du för moderkort? Vissa stödjer bara en viss typ av RGB-kontakter... och andra vägrar starta 😅 Detta p.g.a. 5V och 12V.
Du har 4 trådar i din kabel, vilket betyder att det är 12V som gäller. Du bör rimligtvis koppla in denna i en kontakt på moderkortet som då stödjer 12V och inte 5V.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har du för moderkort? Vissa stödjer bara en viss typ av RGB-kontakter... och andra vägrar starta 😅

Kör ett MSI MEG unify 490, har fått det att fungera hyffsat. Men när jag startar datorn varje gång så startar den, sedan stängs den ned och startar igen och verkar rulla. Hinner inte se någon felkod på moderkortet.

Kör i oh för sig chassit helt öppet nu under testfasen om det kan vara det den reagerar på?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kör ett MSI MEG unify 490, har fått det att fungera hyffsat. Men när jag startar datorn varje gång så startar den, sedan stängs den ned och startar igen och verkar rulla. Hinner inte se någon felkod på moderkortet.

Okej, se min edit.

Från manualen;
Do not connect the wrong type of LED strips. The JRGB connector and the JRAINBOW
connector provide different voltages, and connecting the 5V LED strip to the JRGB
connector will result in damage to the LED strip

Du måste alltså koppla in på JRGB1 och inte JRAINBOW1~2 som bara tar 5V. Men du verkar ha använt dig av JRGB1 så det är nog lugnt.

Kolla så RAM-stickorna sitter som de ska, eventuellt att du kontrollerar CPU-sockeln för eventuella böjda pins..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Okej, se min edit.

Från manualen;
Do not connect the wrong type of LED strips. The JRGB connector and the JRAINBOW
connector provide different voltages, and connecting the 5V LED strip to the JRGB
connector will result in damage to the LED strip

Du måste alltså koppla in på JRGB1 och inte JRAINBOW1~2 som bara tar 5V. Men du verkar ha använt dig av JRGB1 så det är nog lugnt.

Kolla så RAM-stickorna sitter som de ska, eventuellt att du kontrollerar CPU-sockeln för eventuella böjda pins..

Yes, stod och valde mellan just dessa två, men jag kör på JRGB1 och det verkar fungera, håller på med win10 nu och än så länge lever den. Men undrar varför den stängde ned och sedan igång igen
Tack för din hjälp!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Yes, stod och valde mellan just dessa två, men jag kör på JRGB1 och det verkar fungera, håller på med win10 nu och än så länge lever den. Men undrar varför den stängde ned och sedan igång igen
Tack för din hjälp!

Ah men dåså 👍

Kan bli lite luriga "fel" ibland även fast allt är rätt 😅 Var själv med om fel RGB-kontakt tidigare.. tog ett tag att klura ut vad som var fel hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB