Permalänk
Medlem

Finns redan DAS-adaptrar här: https://www.businesscompanyvr.com/

Är lite ambivalent till DAS kontra Elite Strap, speciellt den med inbyggt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Så sa personalen till mig, "Vi försöker skicka det så att du har det hos ombudet den 13e". Jag frågade specifikt om ekonomifrakten då jag också valde den. När jag sa att jag bodde i Västra Götaland (1 tim från Göteborg) så sa han att det troligen kommer hinna fram till 13, men om man bor mer avsides (typ Norrland eller Gotland) kan det dröja någon dag till. Så jag gissar de postar den 12 på eftermiddagen.

Som jag har uppfattat det, såvida du inte har bokat i god tid, så kan du få vänta flera månader. Detta gäller både quest och reverb. Efterfrågan har varit större än vad de beräknade.

Permalänk
Medlem

Just nu går det inte ens att beställa på www.oculus.com - står notify me på både 64GB och 256GB.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Just nu går det inte ens att beställa på www.oculus.com - står notify me på både 64GB och 256GB.

Fungerar nu, dock med meddelandet "Beräknad leverans: Tuesday, October 20"

Nyss drogs pengarna för min förbeställning och ändrad status till "Behandlas för leverans" via oculus, kan ju hoppas att det betyder att den kanske ändå kan komma innan 13/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Som jag har uppfattat det, såvida du inte har bokat i god tid, så kan du få vänta flera månader. Detta gäller både quest och reverb. Efterfrågan har varit större än vad de beräknade.

"Månader" tror jag är lite att ta i. Men tror att många som beställt de senaste dagarn säkert kan få vänta iallafall till slutet av Oktober om de har otur.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Du verkar väldigt kunnig kring detta. Så tänkte fråga vad din synpunkt på Oculus Link och Virtual Desktop är. Fungerar Virtual Desktop lika bra eller tillräckligt nära Oculus Link, eller är det Oculus Link som man måste köra på för att få en bra upplevelse? Om någon annan har några åsikter kring detta också, så får ni såklart också gärna svara

VD verkar överlägset om du har en bra router.

Virtual desktop vs Oculus Link

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

VD verkar överlägset om du har en bra router.

Virtual desktop vs Oculus Link

Ska byta internet leverantör nu vid nyår och plannerar att då även investera i en bra router. Har nån router jag fick med när jag tecknade hos comhem för snart 2 år sedan, så tror inte att den är tillräckligt bra. Vad ska man investera i för någon? Tänkt byta till fiber genom A3. Någon speciell hastighet? Tänker mig typ 500 ner och 100 upp.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ska byta internet leverantör nu vid nyår och plannerar att då även investera i en bra router. Har nån router jag fick med när jag tecknade hos comhem för snart 2 år sedan, så tror inte att den är tillräckligt bra. Vad ska man investera i för någon? Tänkt byta till fiber genom A3. Någon speciell hastighet? Tänker mig typ 500 ner och 100 upp.

En bra ax router från Asus, D-Link, tp Link är väll att rekomendera.
VD har ac1200 som rekoemnderad minimum

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ska byta internet leverantör nu vid nyår och plannerar att då även investera i en bra router. Har nån router jag fick med när jag tecknade hos comhem för snart 2 år sedan, så tror inte att den är tillräckligt bra. Vad ska man investera i för någon? Tänkt byta till fiber genom A3. Någon speciell hastighet? Tänker mig typ 500 ner och 100 upp.

500 ner 100 upp låter som internethastigheter, inte lokalt nätverkshastigheter. Wifi routrar är nästan alltid snabbare än så. Virtual desktop är inte beroende av din uppkoppling till nätet, bara den lokala hastigheten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ska byta internet leverantör nu vid nyår och plannerar att då även investera i en bra router. Har nån router jag fick med när jag tecknade hos comhem för snart 2 år sedan, så tror inte att den är tillräckligt bra. Vad ska man investera i för någon? Tänkt byta till fiber genom A3. Någon speciell hastighet? Tänker mig typ 500 ner och 100 upp.

Precis som tidigare sa 500/100 är internet uppkoppling som är irrelevant i detta scenario. Saker som påverkar:

Avstånd: Hur lång bort är Routern från spelytan och datorn.
Router+Dator Wifi standard: Kom ihåg att datorn också också behöver ett kort för att matcha standarden.
Hur trångt det är i frekvensutrymmet: oftast har lägenheter fler wifi nät som bråkar om utrymmet.

Oculus quest 2 har stöd för både AX (Wifi 6) och 802.11ay (Ej relevant just nu). Ax standarden har en hel del fördelar mot AC även om det finns mycket omständigheter om man ska gå på Wifi 6 nu (ej fastställd standard, minskad uppsida om inte allt är Wifi 6). men i min mening om man ändå ska köpa ny router skulle jag nog köpa en AX router iaf.

Ac routerna kan vara lite billigare men oftast är dem billigare endast 100Mbit portar vilket flaskor din downlink från operatören.

Här är ett exempel på en billig AX router tyvärr har jag inte kollat så noga på den:

Asus RT-AX56U

Edit billigare om man väljer att köra på TP-link (har kört med TP-link förut och varit tillfredsställ av deras modeller gällande pris/prestanda.)

TP-link

Kort kan man pröva behålla kortet på Datorn och antingen Köpa AC eller AX här skiljer det lite ofta lite mer.

449 kr TP-link
TP-link
549 Asus
ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Avstånd: Hur lång bort är Routern från spelytan och datorn.
Router+Dator Wifi standard: Kom ihåg att datorn också också behöver ett kort för att matcha standarden.
Hur trångt det är i frekvensutrymmet: oftast har lägenheter fler wifi nät som bråkar om utrymmet.

det rekomenderas att man kopplar datorn med kabel till router, inte via wifi (fast det går också)
Enligt egna erfarenheter ska man välja fast kanal manuellt, finns enkla appar till telefon där man kan kolla vilken kanal som minst trafik på och ställ in den sen i routern.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

det rekomenderas att man kopplar datorn med kabel till router, inte via wifi (fast det går också)
Enligt egna erfarenheter ska man välja fast kanal manuellt, finns enkla appar till telefon där man kan kolla vilken kanal som minst trafik på och ställ in den sen i routern.

Ja, det är självklart bäst. Jag som slog en lite tankevurpa och tänkte att allt måste vara trådlöst.

Permalänk
Medlem

Spanar också lite på accesspunkt. Jag har en äldre ac-router som jag tänkte testa först men har inga jätteförhoppningar på den.

TP-Link AX10 (AX1500 verkar vara samma?) låter ju väldigt prisvärd (har varit nere på 499!) om den är bra. Folk på reddit verkar vara nöjda med den till Quest 1 åtminstone: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/g1tdmi/any_rout...

Någon som testat den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Precis som tidigare sa 500/100 är internet uppkoppling som är irrelevant i detta scenario. Saker som påverkar:

Avstånd: Hur lång bort är Routern från spelytan och datorn.
Router+Dator Wifi standard: Kom ihåg att datorn också också behöver ett kort för att matcha standarden.
Hur trångt det är i frekvensutrymmet: oftast har lägenheter fler wifi nät som bråkar om utrymmet.

Oculus quest 2 har stöd för både AX (Wifi 6) och 802.11ay (Ej relevant just nu). Ax standarden har en hel del fördelar mot AC även om det finns mycket omständigheter om man ska gå på Wifi 6 nu (ej fastställd standard, minskad uppsida om inte allt är Wifi 6). men i min mening om man ändå ska köpa ny router skulle jag nog köpa en AX router iaf.

Ac routerna kan vara lite billigare men oftast är dem billigare endast 100Mbit portar vilket flaskor din downlink från operatören.

Här är ett exempel på en billig AX router tyvärr har jag inte kollat så noga på den:

Asus RT-AX56U

Edit billigare om man väljer att köra på TP-link (har kört med TP-link förut och varit tillfredsställ av deras modeller gällande pris/prestanda.)

TP-link

Kort kan man pröva behålla kortet på Datorn och antingen Köpa AC eller AX här skiljer det lite ofta lite mer.

449 kr TP-link
TP-link
549 Asus
ASUS

Så med det som @molotov sa så spelar det alltså ingen roll hur långt routern står ifrån datorn/spelytan om man har datorn kopplad med ethernet? Har redan detta wifi kort som verkar ha stöd för wifi 6 så den borde funka? https://www.inet.se/produkt/5410638/asus-pci-e-ax200?&gclid=C...

Så allt som annars behövs är bara en bättre router då? Om jag minns rätt så brukar de gå för riktigt bra priser på black friday?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Oculus Quest 2 kommer inte att kunna ha 90 fps upplåst vid lansering, kommer i en senare uppdatering. Enligt Guy Godin, utvecklare av Virtual Desktop. Alltså inte någon app alls som jag förstår det. Står i kommentarerna att Carmack förklarat det med att 90 fps ställer till problem för Guardian, men det kan ju lika väl vara att Facebook vill vänta in att de flesta utvecklarna lägger till stöd för det i sina appar.

https://twitter.com/VRDesktop/status/1310983376120111105

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har även läst att man inte har full upplösning på skärmarna än, det hörde jag ifrån samma youtuber som sa att virtual desktop ska låsas vid release ifrån 90Hz till 72Hz.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Så med det som @molotov sa så spelar det alltså ingen roll hur långt routern står ifrån datorn/spelytan om man har datorn kopplad med ethernet? Har redan detta wifi kort som verkar ha stöd för wifi 6 så den borde funka? https://www.inet.se/produkt/5410638/asus-pci-e-ax200?&gclid=C...

Så allt som annars behövs är bara en bättre router då? Om jag minns rätt så brukar de gå för riktigt bra priser på black friday?

Du är kopplad med kabel dator router, sen där du spelar med Questen (spelområde) bör vara så nära router som möjligt.
Som sagt Wifi kort i datorn har ingen betydelse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Oculus Quest 2 kommer inte att kunna ha 90 fps upplåst vid lansering, kommer i en senare uppdatering. Enligt Guy Godin, utvecklare av Virtual Desktop. Alltså inte någon app alls som jag förstår det. Står i kommentarerna att Carmack förklarat det med att 90 fps ställer till problem för Guardian, men det kan ju lika väl vara att Facebook vill vänta in att de flesta utvecklarna lägger till stöd för det i sina appar.

https://twitter.com/VRDesktop/status/1310983376120111105

Skrivet av CubaCola:

Har även läst att man inte har full upplösning på skärmarna än, det hörde jag ifrån samma youtuber som sa att virtual desktop ska låsas vid release ifrån 90Hz till 72Hz.

Yes, båda dessa är korrekt. Från vad jag har läst så kommer Quest 2 att vara låst till exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens som Quest 1.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Oculus Quest 2 kommer inte att kunna ha 90 fps upplåst vid lansering, kommer i en senare uppdatering. Enligt Guy Godin, utvecklare av Virtual Desktop. Alltså inte någon app alls som jag förstår det. Står i kommentarerna att Carmack förklarat det med att 90 fps ställer till problem för Guardian, men det kan ju lika väl vara att Facebook vill vänta in att de flesta utvecklarna lägger till stöd för det i sina appar.

https://twitter.com/VRDesktop/status/1310983376120111105

Det är synd, förhoppningvis hinner det fixas innan release eller strax efter, det är ett "mjukvaruproblem".
Ska dock gå att aktivera som test-funktion, om det fungerar i alla appar också då vet jag inte.

Känns som ett bakslag, men jag har ingen anledning att tro att det inte kommer fixas snarast.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du är kopplad med kabel dator router, sen där du spelar med Questen (spelområde) bör vara så nära router som möjligt.
Som sagt Wifi kort i datorn har ingen betydelse.

Ajdå trodde att mitt wifi kort äntligen skulle komma till användning. Synd att routern måste vara nära också då den står på andra sidan huset. Får helt enkelt köra trådat med link tills jag kan byta internetleverantör och få routern placerad i gaming rummet!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Nämen vafan nu skickar inet med 50 pingvinstänger vid köp av ett Oculus Quest 2! https://www.inet.se/produkt/5411628/oculus-quest-2-64gb

Edit: Nvm det är häxvrål, usch

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ajdå trodde att mitt wifi kort äntligen skulle komma till användning. Synd att routern måste vara nära också då den står på andra sidan huset. Får helt enkelt köra trådat med link tills jag kan byta internetleverantör och få routern placerad i gaming rummet!

Det behövs inte.
Du kan ha en enkom router vid din dator/spelområdet som enbart kör Dator och Quest på.
Imo är ddt mer värt än att köpa en linkkabel, men men det kanske känns som man inte har nån bra placering osv men det är verkligen värt att lägga ner lite extra jobb för trådlöst spelande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ajdå trodde att mitt wifi kort äntligen skulle komma till användning. Synd att routern måste vara nära också då den står på andra sidan huset. Får helt enkelt köra trådat med link tills jag kan byta internetleverantör och få routern placerad i gaming rummet!

Hett tips som du kan fixa hemma!

Jag har förberett mitt datarum med "retractable key" på taket, på så vis hålls sladden i luften hela tiden och det gör inget om jag störtdyker ned på golv eller flyttar mig snabbt. T.ex. Gerber Defender Tether som hängs på fastmonterade krok på taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det behövs inte.
Du kan ha en enkom router vid din dator/spelområdet som enbart kör Dator och Quest på.
Imo är ddt mer värt än att köpa en linkkabel, men men det kanske känns som man inte har nån bra placering osv men det är verkligen värt att lägga ner lite extra jobb för trådlöst spelande

Yes, tänker 100% fixa så att jag kan köra trådlöst. Planen är att byta internetleverantör när min bindningstid hos comhem tar slut, då comhem inte har fiber hos mig, utan endast koax. Och då A3 installerat fiber för ett par år sedan precis intill där jag tänkt lira vr så har jag tänkt byta till dem/någon annan som kan använda vad de nu installerat där. Och sedan köpa till en bra router.
Men vad är en "enkom router" för något och hur fungerar den? Skulle det slå en helt ny annan "normal" router eller vad man ska kalla det? Försökte söka upp det men kom inte upp några resultat.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hett tips som du kan fixa hemma!

Jag har förberett mitt datarum med "retractable key" på taket, på så vis hålls sladden i luften hela tiden och det gör inget om jag störtdyker ned på golv eller flyttar mig snabbt. T.ex. Gerber Defender Tether som hängs på fastmonterade krok på taket.

Jo fan, sådana har man ju sett i ThrillSeekers videor! Ska definitivt fixa någon typ av sådan lösning, om jag inte lyckas fixa det trådlöst så att säga. Enda problemet är att jag skulle behöva ha att man kan sätta upp dem temporärt bara, då jag inte riktigt bestämt mig för hur allting ska stå i rummet! Kanske någon form av sugproppar eller nått?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nämen vafan nu skickar inet med 50 pingvinstänger vid köp av ett Oculus Quest 2! https://www.inet.se/produkt/5411628/oculus-quest-2-64gb

Edit: Nvm det är häxvrål, usch

Ändå billigare från www.oculus.com eller Elgiganten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ändå billigare från www.oculus.com eller Elgiganten dock.

Jadå, men försök att komma på en lika bra ursäkt för att ha 50 pingvinstänger

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Yes, tänker 100% fixa så att jag kan köra trådlöst. Planen är att byta internetleverantör när min bindningstid hos comhem tar slut, då comhem inte har fiber hos mig, utan endast koax. Och då A3 installerat fiber för ett par år sedan precis intill där jag tänkt lira vr så har jag tänkt byta till dem/någon annan som kan använda vad de nu installerat där. Och sedan köpa till en bra router.
Men vad är en "enkom router" för något och hur fungerar den? Skulle det slå en helt ny annan "normal" router eller vad man ska kalla det? Försökte söka upp det men kom inte upp några resultat.

JAg menade att du skaffar en router bara för att koppla till dator och Quest, den behöver ju inte "vara med" på nätverket i övrigt så att säga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nämen vafan nu skickar inet med 50 pingvinstänger vid köp av ett Oculus Quest 2! https://www.inet.se/produkt/5411628/oculus-quest-2-64gb

Edit: Nvm det är häxvrål, usch

Om någon i Göteborgsområdet behöver avlasta Häxvrålsstänger så är jag frivillig. Alternativt byta 50 - 3 häxvrål mot rabarbersmak.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jo fan, sådana har man ju sett i ThrillSeekers videor! Ska definitivt fixa någon typ av sådan lösning, om jag inte lyckas fixa det trådlöst så att säga. Enda problemet är att jag skulle behöva ha att man kan sätta upp dem temporärt bara, då jag inte riktigt bestämt mig för hur allting ska stå i rummet! Kanske någon form av sugproppar eller nått?

Satsa på trådlöst om du vill ha det. du har AX kort i datorn och i Questen. Kabel till datorn är definitivt att föredra men kan fungera bra ändå även med lite avstånd om det är fria kanaler och bra signal. Testa vet jag! Annars gör du som Molotov sa. Om datorn och spelytan är nära varandra kan du koppla ihop dem via en separat trådlös router. Detta kommer dock kräva lite mer nätverksskills för att konfigurera den routern, men om du har någon du kan fråga eller är duktig på att googla och följa instruktioner lär det gå bra.