Permalänk
Medlem

Router tappar uppkoppling

Hej!

Har fått ett sjukt irriterande problem med min Asus RT-AC1900U. Det har hänt ett par gånger nu att den inte kan ansluta mot internet/tappar uppkopplingen. Har fiber i huset. Alla gånger det hänt har jag kopplat en sladd melllan fiberkonvertern och min stationära och då fått internetuppkoppling på en gång. Har gjort routern strömlös och återanslutit den utan att fått någon uppkoppling via routern.

Har blivit tvungen att göra routern helt strömlös i någon timme och då har den börjat fungera igen. Har senaste firmware på den.

Sjunger min router på sista versen?

Permalänk
Medlem

@emilson
Kör du Asus egna mjukvara?
Du skulle kunna prova lägga in Merlins mjukvara för att se om det blir någon skillnad.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Permalänk
Medlem

Känns bara sjukt ologiskt allt. Hade en gammal firmware när det hände första gången, uppdaterade den i hopp om att det skulle hjälpa men det har bara fortsatt.

Om jag testar firmware från merlin, vad händer med alla mina inställningar portvidarebefordran osv raderas allt? Antar det inte finns något sätt jag kan kopiera över nuvarande konfiguration till merlin firmware?

Permalänk
Medlem

Ingen?

Permalänk
Medlem

Jag var tvunget att starta om min Asus någon gång i veckan då den tappade uppkopplingen.

Installerade Merlin för ett halvår sedan och har inte behövt starta om den på grund av problem sedan dess.

Man bör skriva in allt manuellt på nytt när man byter firmware helt.

Permalänk
Medlem

@emilson: Skriv upp dina port-forwards på ett papper eller ta en jävla massa printscreens.

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/Installation

If coming from a non-Asuswrt firmware, you will have to do a factory default reset.

While it is generally not necessary to restore to factory defaults, it's not a bad idea, especially if there is a big jump in version number (e.g. from 112 to 178). No need to do the 30/30/30 dance as required by DD-WRT - just do a plain Factory Default reset, or turn the device on while keeping the WPS button pressed. (The procedure can be different from one model to another.)

Alltså en reset är bra att göra!

Permalänk
Medlem

Får kanske bita i det sura äpplet och göra om alla inställningar och testa merlin:-)