Apples ARM-datorer stöder inte Thunderbolt 4

Permalänk
Melding Plague

Apples ARM-datorer stöder inte Thunderbolt 4

Stöd för USB 4 i Apples nya Mac-datorer med M1-processor sällskapas inte av Thunderbolt 4, och de förbättringar som där ingår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Min dator stödjer inte Thunderbolt 4 heller, och inte heller IEEE-1394 eller Ultra SCSI. Däremot har jag installerat en riktig serieport i den.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart, det är Intelteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl klart, det är Intelteknik.

Det är väl inte alls klart. Apple har varit väldigt intresserade att använda thunderbolt genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Apples datorer med hemmabyggda ARM-processorn M1[...]

Jag gillar uttrycket "hemmabygda". Låter som Apples egna Mat-Tina bakat ihop lite transistorbullar i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl klart, det är Intelteknik.

Översätt inte "stöder inte TB 4" till "stöder inte TB överhuvudtaget" bara. Jag tror som i artikeln att detta nog handlar om tidpunkten när TB4 blev spikat vs var man låg i utvecklingen av M1 redan då.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av dlq84:

Det är väl klart, det är Intelteknik.

Med TB4 är Thunderbolt dock öppet att använda för alla företag som möter certifieringskraven, så om Apple och AMD med flera bara väljer att möta dessa krav finns det inga hinder för att använda TB4.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Översätt inte "stöder inte TB 4" till "stöder inte TB överhuvudtaget" bara. Jag tror som i artikeln att detta nog handlar om tidpunkten när TB4 blev spikat vs var man låg i utvecklingen av M1 redan då.

Pratar vi hårdvara eller som det så populärt heter nuförtiden "kommer med en senare mjukvaruppdatering"?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

USB4 med USB 3.1 Gen 2 mode?! Hur tänkte man där egentligen?
USB4 har ett eget mode som är 40 Gbit/s.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB4#Support_of_data_transfer_m...

Så med andra ord så är detta egentligen bara USB 3.1 med Thunderbolt 3, DP alt mode och USB-PD på båda portarna.
Att det skulle vara USB4 är lite scammigt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är väl klart, det är Intelteknik.

Skrivet av loevet:

Med TB4 är Thunderbolt dock öppet att använda för alla företag som möter certifieringskraven, så om Apple och AMD med flera bara väljer att möta dessa krav finns det inga hinder för att använda TB4.

Apple var med och tog fram Thunderbolt tillsammans med Intel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig är inte Thunderbolt viktigt alls på en dator som Macbook Air.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig är inte Thunderbolt viktigt alls på en dator som Macbook Air.

Nä de flesta som köper air kommer nog aldrig utnyttja TB4. För MBP är det nog fler som skulle vilja se stöd för 2x4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Apple var med och tog fram Thunderbolt tillsammans med Intel.

Så till den grad att Apple ägde namnet Thunderbolt från början och överförde den till Intel (var inte utvecklingsnamnet typ light peak?). Och Apple har alltid haft en obegränsad licens på Thunderbolt-tekniken för att dom var med under utvecklingen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en MacBook Pro i morden tid... det var när AMD fattat att x86 var en bra idé.
Sedan började det göra sämre och sämre produkter och gör nu även ifrån x86... Så typ helt ointressant

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Så till den grad att Apple ägde namnet Thunderbolt från början och överförde den till Intel (var inte utvecklingsnamnet typ light peak?). Och Apple har alltid haft en obegränsad licens på Thunderbolt-tekniken för att dom var med under utvecklingen

Det stämmer. Först Converge, sedan Light Peak, och sedan lanserat som Thunderbolt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Med tanke på bandbredden på usb 4 känns tb allt mindre relevant. Dessutom känns det som att det varit svår att få stabilt. Har alltid upplevt mer problem med tb-dockor än usb-c baserade.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Med tanke på bandbredden på usb 4 känns tb allt mindre relevant. Dessutom känns det som att det varit svår att få stabilt. Har alltid upplevt mer problem med tb-dockor än usb-c baserade.

Problemet med "USB4" är det åter igen kommer skapa förvirring då det har miniumumkrav och sedan utökade funktioner som är optional, min spontana känsla är att dom flesta kommer snåla och att det kommer vara svårt att enkelt se exakt vad det är som stöds.

Sen är mina erfarenheter helt tvärtom, vi köper in rätt mycket dockor på jobbet, USB-baserade har i princip alltid mer problem än TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Med tanke på bandbredden på usb 4 känns tb allt mindre relevant. Dessutom känns det som att det varit svår att få stabilt. Har alltid upplevt mer problem med tb-dockor än usb-c baserade.

Jag fått uppfattningen att man får lägre latency med Thunderbolt jämfört med USB, det är i vissa fall betydligt viktigare än bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Problemet med "USB4" är det åter igen kommer skapa förvirring då det har miniumumkrav och sedan utökade funktioner som är optional, min spontana känsla är att dom flesta kommer snåla och att det kommer vara svårt att enkelt se exakt vad det är som stöds.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.ghacks.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fthunderbolt-4-scaled.jpg&f=1&nofb=1

Sen är mina erfarenheter helt tvärtom, vi köper in rätt mycket dockor på jobbet, USB-baserade har i princip alltid mer problem än TB.

Den där bilden är rätt talande. Skillnaden mellan TB4 och TB3 är mestadels saker som Apple har stött tidigare:

  • Universella kablar på 2m - detta är vad jag kan se nytt (TB3 är 1m)

  • TB4-prylar med 4 portar - är detta en Thunderbolt-hub?

  • Två 4K-skärmar istället för en. Detta är bara att man slår in DisplayPort 1.3 istället för 1.2 i TB. Det gör Apple på modeller där GPUn stödjer det (modernare 15" och 16" MBP vet jag att det fungerar på). Detta är mest en fråga om vilken version av DP de stödjer.

  • Minimum bandbredd data. TB 4 ser ut att vara 4 banor PCIe 3.0, vilket Apple's grejor har haft länge.

  • Krav på laddning över TB3-porten. Det får vi väl hoppas att Apple har, annars går det ju inte att ladda alls?

  • Vaknar när man kopplar in den i en docka. Jaha?

  • Krav på att använda VT-d för DMA. Det gör Apple idag (gjorde redan för Firewire). Hur de löser det här vet vi inte, men de brukar inte slarva med sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Problemet med "USB4" är det åter igen kommer skapa förvirring då det har miniumumkrav och sedan utökade funktioner som är optional, min spontana känsla är att dom flesta kommer snåla och att det kommer vara svårt att enkelt se exakt vad det är som stöds.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.ghacks.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fthunderbolt-4-scaled.jpg&f=1&nofb=1

Sen är mina erfarenheter helt tvärtom, vi köper in rätt mycket dockor på jobbet, USB-baserade har i princip alltid mer problem än TB.

Kan du mycket väl ha rätt i. Känns bara som att det ganska ofta är så att folk väljer det som känns mest standard även om det finns tekniska fördelar med en annan lösning.

Jo, därför jag skrev "upplevt" för min upplevelse har verkligen varit att det varit mer strul med tb-dockor. Usb-c har varit långt ifrån felfria, särskilt i början när de kom men nu på senare tid tycker jag att de är mer pålitliga.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag fått uppfattningen att man får lägre latency med Thunderbolt jämfört med USB, det är i vissa fall betydligt viktigare än bandbredd.

Så kan det nog vara och det är säkert viktigt om man tex har en gpu-låda tillkopplad men för 95% av användarna, vanliga office-users spelar det förmodligen ingen roll.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Du menar usb3-dockor va? USB-C är en kontaktspecifikation. Thunderbird3 använder f ö USB-C som kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Så kan det nog vara och det är säkert viktigt om man tex har en gpu-låda tillkopplad men för 95% av användarna, vanliga office-users spelar det förmodligen ingen roll.

Troligen inte och för dessa användare är nog thunderbolt inte intressant öht.