Super mario game and watch

Permalänk
Medlem

Super mario game and watch

Jag tycker inte att årets viktigaste konsol släpp har fått tillräckligt stor uppmärksamhet. Så idag när Super mario game and watch släpps tänkte jag starta den här tråden och vara lite nostalgisk.

Jag tror att mitt första game and watch var "chef" man skulle jonglera pannkakor från höger till vänster utan att tappa dom. Det är lite svårt att komma ihåg eftersom alla hade sina spel och det bytlånades, byttes och spelades hemman hos kompisar. Dom riktig häftiga personerna var dom som hade spel med dubbelskärm.
Trodde att "Snoopy Tennis" (Ett av det första licensspelet?) var mitt första men kom på att det var min bästa kompis som hade det.

Fick senare mitt första egna dubbelskärms spel "Mickey & Donald", Kalle anka släcker bränder, Musse pigg lagar hål i brandslangen och tjatar på Långben att pumpa vatten snabbare. Upp/ner med vänsterhanden och Höger/vänster med högerhanden ungefär som att dra upp och ner med vänsterhanden över bröstet samtidigt som du gör cirklar med högerhanden.

Sista game and watch om det kan kallas det som jag kommer ihåg att jag hade var "Donkey Kong Jr." Table Top series. Mini arkad med färgskärm. Tror att det var det första spelet som jag klarade (fick poäng räknaren att slå om till 000). Tricket var att ta den nedre vägen för att släppa fri Donkey kong snabbare.

Det jag kommer ihåg av super mario är mest dom små detaljerna som förändrade hela min världsbild. Första gången ja kom på att det man kunde springa med A knappen, första gången jag hittade ett extraliv i ett dolt block eller den största hemligheten av dom alla, att du kunde hoppa upp och springa i ramen bland poängsiffrorna för att med lättare ångest springa förbi utgången till den första warp zonen.

Fick Super mario 2 av min pappa efter att han varit på en resa till Asien. Viste inte vad det var utan trodde att det var något bootleg/romhack som någon sadist hade tagit fram. Hade ett tag upp till super mario 8 alla mer eller mindre buggiga. Det enda jag kommer ihåg var första gången jag tog den nya svampen och tvärdog. Tog säkert 20 år innan jag lärde mig vad det var. Läste historien om tvåan och såg skärmdumpar som såg väldigt bekanta ut.

Så ja jag har förbeställt och har som mål att spela igenom hela super mario utan Warp zones. Men ser nästan mer fram emot nästa år då både Zelda och Metroid fyller 35.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Inet började packa min beställning igår!

Jag hade Octopus och Mickey&Donald när det begav sig. Kommer fortfarande hur jag stod och suktade i fönstret på Ur&Penn (spelen såldes av klockhandlare) efter nya spel. Crystal Screen serien var ju den riktiga drömmen!!

Och Super Mario Bros är fortfarande världens, i särklass bästa spel genom tiderna!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Min kusin hade en rätt speciell enhet kommer jag ihåg. Super Mario Bros med Crystal Screen, alltså var skärmen genomskinlig och totalt omöjlig att se om man inte hade något väldigt ljust och enfärgat bakom. Vi spelade mest med enheten i frigoliten från förpackningen.

Jag är rätt sugen på denna nya dock, men samtidigt kan jag ju inte påstå att mitt mini-NES har fått särskilt mycket speltid. Men sonen hade nog uppskattat den ändå, han älskar gamla Mario och det är ju skönt ifall han inte tar upp teven.

Permalänk
Medlem

Har redan packat upp mitt! Väldigt fin känsla i det och på kartongen.

Hade inte så många G&W på 80-talet för att vi fick hemdator i stället. Första MSX 728, sen C64 och till sist Amiga 500.

Hade det där med typ en bläckfisk och sen bytte jag till mig ett med någon slags växtlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inet började packa min beställning igår!

Jag hade Octopus och Mickey&Donald när det begav sig. Kommer fortfarande hur jag stod och suktade i fönstret på Ur&Penn (spelen såldes av klockhandlare) efter nya spel. Crystal Screen serien var ju den riktiga drömmen!!

Och Super Mario Bros är fortfarande världens, i särklass bästa spel genom tiderna!

Kommer ihåg nu det där med att dom såldes i klockaffärer, hade glömt bort det.

Är jäkligt imponerad av skärmen men har tappat det mesta av muskelminnet när det gäller super mario. Det kommer ta ett tag att komma upp till nivån man hade på den tiden.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Fick min igår också! Kul pryl, perfekt form för ett bärbart spel! Ser fram emot att byta ut Mario 2 ROM:en https://twitter.com/ghidraninja/status/1326947506224238594?s=...

Permalänk
Medlem

Fick från webhallen igår, redan spenderat några timmar på den
Tänk om de hade gjort så att alla single skärm game and watch gick å lägga in.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Köpte ett igår, måste skaffa en hylla till samlingen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Oj, om du tröttnar på dem så kan du få min adress
Bra skick på lådorna också¨.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Fick min igår också! Kul pryl, perfekt form för ett bärbart spel! Ser fram emot att byta ut Mario 2 ROM:en https://twitter.com/ghidraninja/status/1326947506224238594?s=...

Intressant! Känns som att jag får köpa en till Super Mario Bros. Game & Watch. En original som samlarobjekt och en för hack och dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Fick min igår också! Kul pryl, perfekt form för ett bärbart spel! Ser fram emot att byta ut Mario 2 ROM:en https://twitter.com/ghidraninja/status/1326947506224238594?s=...

Ja det ser lovande ut när man har lessnat, eller för att byta ut M2.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Darkie:

Oj, om du tröttnar på dem så kan du få min adress
Bra skick på lådorna också¨.

Lådorna är faktiskt nyproducerade men är man inte så noga med att det måste vara samlarvärde på det så är det en vacker ”dekoration”. Dessutom bra förvaring till spelen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att @Inet försöker slå någon form av världsrekord i packning. Hoppas pingvingstången fick plats.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tror att @Inet försöker slå någon form av världsrekord i packning. Hoppas pingvingstången fick plats.

https://forumbilder.com/images/2020/11/15/inet.th.jpg

Precious cargo!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Trodde den var dyrare, blev lite sugen nu faktiskt. Hade gillat lite extra om man petat in typ Tetris och Arkanoid också. Med lite tur kan den kanske hackas, förvånar mig inte om någon redan letar vägar in.

Vanlig USB-anslutning för att ladda? Inget special?

Edit: Inte hunnit kolla men dök upp på Facebook av alla ställen:

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett exemplar från Webhallen så fort den var tillgänglig. Har härliga minnen från min ungdom när jag spelade Donkey Kong och liknande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trodde den var dyrare, blev lite sugen nu faktiskt. Hade gillat lite extra om man petat in typ Tetris och Arkanoid också. Med lite tur kan den kanske hackas, förvånar mig inte om någon redan letar vägar in.

Vanlig USB-anslutning för att ladda? Inget special?

....

Standard USB-C. Kort sladd följer med men ingen laddare. Funkat bra att ladda på dom två jag provat.

Edit:
har inte sett videon än bara hans twitterposts

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Förhandsbeställde ett exemplar direkt när jag läste nyheten om att det skulle släppas. Har dock inte öppnat förpackningen än. Av de recensioner jag läst verkar det vara precis så bra som man kunde hoppas att det skulle vara. Ett riktigt bra spel i ett riktigt bra format.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nu med Doom.
https://www.youtube.com/watch?v=sNg_S9UM5ps

funderar på om det är värt att skaffa en programmerare nu och skruvmejslar så att den går att öppna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Nu med Doom.

But can it run Crysis?

Coolt klipp, verkar onekligen som enheten väcker experimentlusten hos folk!

Visa signatur

Dator: Mac