Frågor kring Thunderbolt/Samsung c34j791

Permalänk

Frågor kring Thunderbolt/Samsung c34j791

Hej,

Jag har köpt en Samsung C34J791-skärm som jag är nöjd med. Hittils har jag bara använt den som en vanlig skärm, kopplad med HDMI till min dator, inga konstigheter.

Nu har jag fått en laptop att jobba hemma på. Det jag skulle vilja göra är att koppla in mitt tangenbord samt mus direkt in i skärmen, så att det fungerade till båda datorerna, beroende på vilken som är påslagen.

Jag trodde att om man kopplade laptopen från 85W uttaget på datorn med thunderbolt kabeln så skulle man kunna använda USB-huben på skärmen, men det fungerar inte tyvärr. Tangebordet lyser upp (gaming tangebord) men går inte att använda.

Däremot går fungerar det att använda USB-huben på skärmen med tangentbordet till min stationära dator, om jag kopplar 15W uttaget -> USB uttag på min laptop med en vanlig USB-C till USB kabel.

Finns det något sätt att lösa detta på? Jag tycker det är konstigt att USB-huben på skärmen inte kan användas via laptopen när jag kopplat samman dem med Thunderbolt kabeln, men jag kanske missar något.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ofta en inställning i skärmen som ställer in hur den fungerar. Det kan vara så att ifall du kör bild via USB-C/TB/DP Alt mode stängs USB av för att ge bandbredd åt bilden. Där man då eventuellt kan släppa på mer USB-bandbredd och få sämre bildsignal, kanske 50 Hz istället för 60 Hz eller liknande.

Kan också vara så att ifall skärmen USB-hubben har en vanlig USB-anslutning och den används så är den som får förtur till hubben. Eventuellt kan du ändra portprioritet i skärmens menyer.

Permalänk

Precis det där med prio har jag läst, har sett till att ha stationära datorn avstängd när jag vill använda laptop.

Ang aktivering av huben så står det i manualen att HUBen är aktiv när man använder USB-c uttagen, så det borde inte vara det som är är problemet.

Permalänk
Skrivet av danielffs:

Precis det där med prio har jag läst, har sett till att ha stationära datorn avstängd när jag vill använda laptop.

Ang aktivering av huben så står det i manualen att HUBen är aktiv när man använder USB-c uttagen, så det borde inte vara det som är är problemet.

Lite sugen på denna skärm, men detta vore en dealbreaker. Löste det sig för dig? (sry för bump av gammal tråd)

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärm. Kopplar min laptop till usb-c 85w på skärmen och har trådlös mus och trådlöst tangentbord med varsin usb-a sticka inkopplade i skärmens usb-a ingångar. Funkar fint.

Testade att koppla in en usb hubb i skärmen för att koppla in flera saker och det funkade också bra.