Synology ny disk, 6+10 passar ihop?

Permalänk
Medlem

Synology ny disk, 6+10 passar ihop?

Hej
Har en ds218play som funkar mycket bra, och en WD red 6 Tb ( nästan full). Har nyss beställt en WD red plus 10 Tb. Passar dessa ihop?
Om dom passar så vill jag använda båda (2 diskplatser) och behålla alla filerna(!)
Hur gör jag enklast?
Raid? Vilken i så fall...

Permalänk
Medlem

Syftade i frågan på vilken raid man skall välja. Dvs. utan att förlora volym. Men valde att testa single installation 10 TB först. Här är resultatet:

När jag monterade min nya WD Red PLUS 10 TB, 5400 rpm, så märkte jag att skruvhål saknades på mitten av disk. Därmed så satt denna löst i plåtvaggan. Efter några sekunder märkte jag att detta var en dålig ide. Hela boningshuset vibrerade. Lade dämpning under- flyttade disk- inget hjälpte. Det blev omedelbar retur. Vid check på internet så visade sig denna WD går i 7200 rpm. WD har fel i sin spec. En besvikelse.

Kollade inet, komplett, webhallen, amazon och några till. Inga diskar finns att köpa med äkta 5400 rpm, och sex skruvhål (utgått?), och dessutom inga med cmr. Kan man köpa en tyst disk på 6 TB någonstans? Det verkar som dom tysta diskarna utgått ur produktion, och att dessa ersatts av snabba högvarvare. Dessutom verkar det som att tillverkarna försöker dölja smr/cmr, rpm, samt bild i olika vyer, i spec. Antal skruvhål är omöjliga att se på bild innan köp (mittre skruvhål behövs?).

Vilken disk tex. 6 TB rekomenderas till ds218play? Finns det det att köpa?

Permalänk
Medlem

Jag har märkt samma med nya diskar och skruvhål. Har ny disk och ett äldre Fractal R5, där passar diskarna inte med slädarna.
En bekant kontaktade Synology och fick en/flera nya slädar som passar. Du kanske också kan göra ett försök.

Gällande Synology och olika stora diskar bör det gå bra att mixa. En volym blir dock inte större än den minsta disken. Med 2 diskar blir det spegling och du får ingen extra yta lagra filer på, dock säkrare.
Vill du bara ha mer yta utan att tänka på säkerhet kan du skapa en separat volym på den nya disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

Jag har märkt samma med nya diskar och skruvhål. Har ny disk och ett äldre Fractal R5, där passar diskarna inte med slädarna.
En bekant kontaktade Synology och fick en/flera nya slädar som passar. Du kanske också kan göra ett försök.

Gällande Synology och olika stora diskar bör det gå bra att mixa. En volym blir dock inte större än den minsta disken. Med 2 diskar blir det spegling och du får ingen extra yta lagra filer på, dock säkrare.
Vill du bara ha mer yta utan att tänka på säkerhet kan du skapa en separat volym på den nya disken.

Synology borde ha detta som reservdel. Vet inte om jag orkar kontakta synology om detta, men köper gärna om det finns.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Synology och att blanda diskar av olika storlek så existerar ju https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial...

Det är väl dock inget man bara migrerar till hur som helst, misstänker jag, och med bara två diskar blir det ju svårt att göra något vettigt.