Coilwhine med nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Coilwhine med nytt grafikkort

Har märkt av ett väldigt tydligt coilwhine då jag satt in mitt nya MSI 3080 Suprim X.
Dock kommer det inte från själva grafikkortet utan ljudet kommer från PSU.
Har ett EVGA Supernova G2 850w, innan jag fick 3080 så har jag använt ett 1070 sedan PSU var ny. Belastningen på PSU har således varit rätt så låg fram till nu.

Filmade kort ljudet under Total Warhammer II benchmark:
https://youtu.be/31saHu5fQRc

Det märktes tydligt på den benchmarken då den gick upp i powerlimit, hörs inte speciellt mycket då power ligger lägre.
Gjorde även en undervolt igår på grafikkortet och coilwhinet blev ännu mer dämpat efter det.

Min fråga är då, är det grafikkortets fel eller är det PSU coilwhine? Har inte stött på det så tydligt förrän nu därav okunskapen.
Googlade lite och verkar ju som att det finns en del G2:or med coilwhine, men har ju inte haft något oljud förrän jag bytte grafikkort.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Har märkt av ett väldigt tydligt coilwhine då jag satt in mitt nya MSI 3080 Suprim X.
Dock kommer det inte från själva grafikkortet utan ljudet kommer från PSU.
Har ett EVGA Supernova G2 850w, innan jag fick 3080 så har jag använt ett 1070 sedan PSU var ny. Belastningen på PSU har således varit rätt så låg fram till nu.

Filmade kort ljudet under Total Warhammer II benchmark:
https://youtu.be/31saHu5fQRc

Det märktes tydligt på den benchmarken då den gick upp i powerlimit, hörs inte speciellt mycket då power ligger lägre.
Gjorde även en undervolt igår på grafikkortet och coilwhinet blev ännu mer dämpat efter det.

Min fråga är då, är det grafikkortets fel eller är det PSU coilwhine? Har inte stött på det så tydligt förrän nu därav okunskapen.
Googlade lite och verkar ju som att det finns en del G2:or med coilwhine, men har ju inte haft något oljud förrän jag bytte grafikkort.

Hur har du kopplat in sladdarna från PSU till GPU?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur har du kopplat in sladdarna från PSU till GPU?

3 kablar, 2x8-8 pin och 1x8-6+2pin+6pin kabel (använder 6+2 pin delen på den väl i grafikkortet). Dessa är inkopplade i 3 av 4 VGA portar i PSU'n.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

3 kablar, 2x8-8 pin och 1x8-6+2pin+6pin kabel (använder 6+2 pin delen på den väl i grafikkortet). Dessa är inkopplade i 3 av 4 VGA portar i PSU'n.

Ok, jag skulle pröva och se om problemet återstår med annan PSU isnf. För kabelmässigt så låter det ju som du kopplat in dom rätt iaf.

Om du orkar kan du ju försöka se över hur mycket wattage du använder i bygget numera.

Min gissning är att PSU inte behövt ansträngas särskilt mycket med tidigare 1070 kortet du använde, så kan ju också vara fläkten?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ska kolla vad den drar i watt numera, har en mätare som jag kan koppla in i uttag.
Sen får man väl göra det jobbiga processen att prova med annan PSU.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka till originalclock och testade samma benchmark igen med elmätaren inkopplad. Pendlade mellan 470-500 watt under benchmarken. Bra bit under vad ett 850w guld nätagg kan leverera.

Och angående fläkten på PSU så är den inte boven i dramat, provat både med och utan Eco läget på PSU (semipassiv eller aktiv drift av fläkt).

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag hade ett SuperNova G3 750w som åkte tillbaka till butiken då det hade hysterisk coil whine. De nätagg som jag har upplevt ha minst eller inget coil whine är Seasonic/Asus och Be Quiet!

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│