Permalänk

Är detta en normal temperatur?

Jag har köpt en ny dator med en amd 3960x processor med en ASUS ROG Ryujin 360mm som kyler. Jag har ingen aning om vad processortemperaturer brukar ligga på. Jag har googlat lite och det verkar som om 3960x är ganska varm av sig.

För mig när jag sitter och slappsurfar på Chrome och skriver det här inlägget så ligger temperaturen på mellan 60-70 grader. Jag har inte hunnit provat med all 3d-rendering jag ska arbeta med men tänkte höra vad ni har för åsikter om det? Är det normalt eller är det högt?

/Magnus

Permalänk
Medlem

Kollar du med mjukvara eller cpublocket? Vet att cpublocket visar högre temp än den borde. Finns om du googlar om det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Cpublocket och mjukvara. När tempen går över 70 grader så ökar fläkten så det hörs ganska väl.

Permalänk
Medlem

Vet att det diskuterats en del om att man rekommenderar en kylare som täcker en större del av processorn än vad en "vanlig" kylare gör, Threadripper är betydligt större än en "vanlig" processor. Som ovan nämnde, vad mäter du temperaturen med. Processorn i sig är en het fråga med en hög TDP, men med det sagt är det ingen omöjlighet att kyla med rätt lösning.

Sen, vad har vattnet i loopen för temperatur? Om din kylare nu kan avläsa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Vet att det diskuterats en del om att man rekommenderar en kylare som täcker en större del av processorn än vad en "vanlig" kylare gör, Threadripper är betydligt större än en "vanlig" processor. Som ovan nämnde, vad mäter du temperaturen med. Processorn i fråga är en het fråga i sig med en hög TDP, men det sagt är det ingen omöjlighet att kyla med rätt lösning.

Sen, vad har vattnet i loopen för temperatur? Om din kylare nu kan avläsa det.

Exakt, dessa processorer är betydligt större och behöver mer yta med mer kylpasta än det som brukar följa med färdigt på blocken när det ska monteras.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk

Inet har byggt ihop den till mig så jag vet inte hur mycket kylpasta som är på osv. Jag hade valt en annan kylare först men dom rekommenderade denna eftersom processorn är större än "vanliga" som ni skriver.

Permalänk
Viking
Skrivet av magnusedlund:

Inet har byggt ihop den till mig så jag vet inte hur mycket kylpasta som är på osv. Jag hade valt en annan kylare först men dom rekommenderade denna eftersom processorn är större än "vanliga" som ni skriver.

Hur hög är CPU-användningen medan du mäter dessa temperaturer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

CPU-användningen är nu på 2%?

Permalänk
Viking
Skrivet av magnusedlund:

CPU-användningen är nu på 2%?

Och hur högt är kärnorna klockade?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

@donnerstal Hur kollar jag det?

Permalänk
Viking
Skrivet av magnusedlund:

@donnerstal Hur kollar jag det?

Kolla i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Permalänk

Jag ber om ursäkt om jag inte kan så mycket. Mäts det i GHz? I så fall 3,8-4

Permalänk
Viking
Skrivet av magnusedlund:

Jag ber om ursäkt om jag inte kan så mycket. Mäts det i GHz? I så fall 3,8-4

Ja, det är rätt. Men då ska det inte vara något problem då det är ”rätt” hastighet.

Då är nog problemet hur kylaren är monterad, eller kylaren i sig.

Visa signatur

Permalänk

Okej, tack för hjälpen.