Netflix Vs. Amazon Prime Vs. Disney+ kvalité?

Permalänk
Medlem

Netflix Vs. Amazon Prime Vs. Disney+ kvalité?

Har tittat mycket på den amerikanska versionen av The Office på Amazon och tänkte börja se den på Netflix, nu när den hittat dit.
Men kvalitén var gräslig på Netflix-plattformen. Jag har Premium-version av Netflix som ska vara "4K" Men självklart vet jag att The Office inte är 4k-material. Men tycker mig ändå se stor skillnad på de olika plattformarna när jag jämfört samma avsnitt.

Gick tillbaka till Amazon och konstaterade att det var mycket bättre kvalite där.
Tycker personligen att Disney+ också har mycket bättre kvalité på sin plattform på 4K/HD-material

Är det så att Netflix fortfarande strypt sin bandbredd med "ursäkten" Covid-19?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har alltid varit så på Netflix, sen många år tillbaka. Dem drar ner på video bit-raten på filmer och serier. För 1080p så ligger många filmer kring 2Mbps bara.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Netflix har alltid haft väldigt dålig videokvalitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

medans Netflix klienter har alltid varit bättre än de andra i situation med klen dator och dålig överföringshastighet.

när jag hade ADSL så var det egentligen bara Netflix som det gick att titta med automatisk adaption av upplösning och kompressionskvalitet medans de andra var helt otittbara med stall och frysningar och inte alltid att man kunde gå ned i upplösning - eller snarare att det fortfarande var stall och frysningar fast man såg med 640x400 i upplösning...

för mig är 'flowet' - ryckfrihet i visningen mycket viktigare än upplösningen.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på detta också. Disney+ och Prime video har kalasfin bild medans Netflix inte direkt rockar. Har nu skaffat en 4k-tv så vill ju mata den med bästa tänkbara. Är det värt att gå upp till Premium-abonnemangert eller är det bara pengarna i sjön?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Netflix har förhållandevis låg bitrate, i alla fall på deras 4K-material. Men mycket beror ju också på plattformen eller enheten, jag har polare som klagat och klagat på kvaliteten sen visar det sig att de sitter med en PC och typ Chrome och då går det ju inte att få någon kvalitet att tala om exempelvis. Och allt är ju i alla fall bättre än HBO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Netflix har förhållandevis låg bitrate, i alla fall på deras 4K-material. Men mycket beror ju också på plattformen eller enheten, jag har polare som klagat och klagat på kvaliteten sen visar det sig att de sitter med en PC och typ Chrome och då går det ju inte att få någon kvalitet att tala om exempelvis. Och allt är ju i alla fall bättre än HBO.

Har inte testat HBO så där vet jag inte. Kör genom en 55" LG Oled. Så borde inte finnas alltför stora begränsningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det varierar ju lite på vad Netflix strömmar. Deras tecknade/animerade filmer tenderar att ha hög komprimering även vid 4k, jag har ringd supporten om detta och de sade exakt så att de prioriterade att så många tittade på Netflix nu då folk är mkt. hemma, de visste inte helt NÄR detta kommer att bli bättre.

Har haft Netflix i över 5 år nu, nog snarare 7... men avslutade min prenumeration i Januari då jag sällan ser Netflix numera, detta beror inte på att jag kollar minder på film, det beror på att Netflix utbud har blivit sämre (för mig), jag hittar inte längre de serier och filmer som jag tycker om, de satsar FÖR mkt. på internationella serier som är dåligt översatta, urkassa dubbningar.

Nu har jag Disney+ och Amazon Prime, de är båda bättre alternativ (för mig, än så länge), då jag tittar på deras serier och filmer varje dag, dessutom är de båda 4K (utan extra kostnad) och är tillsammans även billigare än Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Netflix har förhållandevis låg bitrate, i alla fall på deras 4K-material. Men mycket beror ju också på plattformen eller enheten, jag har polare som klagat och klagat på kvaliteten sen visar det sig att de sitter med en PC och typ Chrome och då går det ju inte att få någon kvalitet att tala om exempelvis. Och allt är ju i alla fall bättre än HBO.

Blev lite nyfiken nu, skiljer det så mycket mellan dator vs annat (tv-appar?), och/eller mellan olika browsers?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja det varierar ju lite på vad Netflix strömmar. Deras tecknade/animerade filmer tenderar att ha hög komprimering även vid 4k, jag har ringd supporten om detta och de sade exakt så att de prioriterade att så många tittade på Netflix nu då folk är mkt. hemma, de visste inte helt NÄR detta kommer att bli bättre.

Har haft Netflix i över 5 år nu, nog snarare 7... men avslutade min prenumeration i Januari då jag sällan ser Netflix numera, detta beror inte på att jag kollar minder på film, det beror på att Netflix utbud har blivit sämre (för mig), jag hittar inte längre de serier och filmer som jag tycker om, de satsar FÖR mkt. på internationella serier som är dåligt översatta, urkassa dubbningar.

Nu har jag Disney+ och Amazon Prime, de är båda bättre alternativ (för mig, än så länge), då jag tittar på deras serier och filmer varje dag, dessutom är de båda 4K (utan extra kostnad) och är tillsammans även billigare än Netflix.

Ja känner lite lika. Har det mest då päronen "lånar" den ibland. Men tänkte om de hade kunnat leverera bättre kvalitet. Men så verkar ju inte fallet. Då ligger jag kvar på HD-varianten ett tag till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Blev lite nyfiken nu, skiljer det så mycket mellan dator vs annat (tv-appar?), och/eller mellan olika browsers?

Det är inte browsern i sig som är problemet utan att de behöver ha stöd för rätt DRM ihop med operativsystemet. På Windows får du bara 4K i Edge, eller förstås Netflix-appen. På MacOS är det Safari som gäller och om du har en Chromebook så får du det i Chrome där. Vad jag förstår är man annars begränsad till 720p eller i bästa fall 1080p, det finns exempelvis ett tillägg till Chrome för att få just Netflix i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte browsern i sig som är problemet utan att de behöver ha stöd för rätt DRM ihop med operativsystemet. På Windows får du bara 4K i Edge, eller förstås Netflix-appen. På MacOS är det Safari som gäller och om du har en Chromebook så får du det i Chrome där. Vad jag förstår är man annars begränsad till 720p eller i bästa fall 1080p, det finns exempelvis ett tillägg till Chrome för att få just Netflix i 1080p.

Känner mig lite bortskämd med youtube nu

Borde kanske testa appen (även för HBO), har alltid bara kört browsern och utgått från att det bara är abonnemangstypen som avgör.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag är själv rätt petig med bild och kom fram till slutsatsen att strömma via XBoxen var överlägset inbyggda klienten i TV (Samsung 7 serie med Tizen)
Nu är det inte underbyggt med någon som helst fakta utan bara min subjektiva bedömning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Känner mig lite bortskämd med youtube nu

Borde kanske testa appen (även för HBO), har alltid bara kört browsern och utgått från att det bara är abonnemangstypen som avgör.

Jag kör tevens appar, de är smidigast framför allt i gränssnittet och jag slipper ha en dator som står och brummar. Det känns också som att det ger appen/tjänsten mer kontroll över exempelvis bilduppdateringshastigheter, färgdjup och så då den liksom har direktkontakt med teven. Nu funkar ju bara det ett tag från när teven är ny förstås, sen lär den börja tappa tjänster och då blir det nog en Chromecast eller liknande. HTPCn har jag kvar men den används väldigt sällan.