Vinn nätagg från Seasonic

Datorn startar om nästintill direkt efter uppstart (efter byte av CPU)

Permalänk

Datorn startar om nästintill direkt efter uppstart (efter byte av CPU)

Hej!

efter byte av CPU från en Intel Pentium G4560 3.5 GHz, 3MB, Socket 1151 till en Intel Core i5 7600K @ 3.80GHz så vill inte datorn vara igång mer än att man hinner få upp Speccy innan den startar om sig själv, Såvida man inte fort som ögat kör igång något mer krävande såsom ett större spel t.ex Warzone. Jag och en kunnigare vän har testat nästan allting som finns att hitta på ämnet t.o.m. bytt moderkort och allt därtill som att uppdatera bios utan någon vidare framgång tyvärr.

fulla specs:
Operativsystem Windows 10 Pro 64-bit

CPU Intel Core i5 7600K @ 3.80GHz 48 °C
Kaby Lake 14nm Teknologi

RAM 16.0GB Dubbel-Kanal Okänd @ 1067MHz (15-15-15-36)

Moderkort Gigabyte Technology Co. Ltd. B250M-DS3H-CF (U3E1) 35 °C

Grafik 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (EVGA) 36 °C

Minne 223GB TOSHIBA-TL100 (SSD) 27 °C

vi misstänker att nätaggregatet (CORSAIR VX550W)kan va boven då det är ett äldre som länge legat oanvänt men som ändå funkat "bra" har erfarit liknande omstarter tidigare kanske en gång varanann månad vid lättare användning då datorn startat om sig själv två kanske tre gånger och sedan fungerar igen som vanligt, med den gamla CPUn i då alltså.

(skriver detta just nu på datorn med den nya CPUn) ligger jag i fel del av forumet ber jag om ursäkt för detta:)

Permalänk
Medlem

Har du gjort factory reset av bios inställningar för att säkerställa att inte någon inställning från gamla CPUn ligger kvar?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du gjort factory reset av bios inställningar för att säkerställa att inte någon inställning från gamla CPUn ligger kvar?

Är det du föreslår likvärdigt till att reseta CMOS eller menar du på något helt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rafrafturk:

Är det du föreslår likvärdigt till att reseta CMOS eller menar du på något helt annat?

Det är samma sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rafrafturk:

Ja precis, samma sak. Om datorn bootar datorn så är det enklare att göra genom bios (tycker jag).